Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-30, 11:20   #1
Billaba Billaba är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 2
Question Vilken overlock ska jag välja?

Är helt nybörjare på overlock men har äntligen fått pengar till att köpa en. Vet dock inte vilken jag ska välja? Har en budget på ca 3500kr så det lutar väl åt en begagnad.

Har hittat en beg Huskylock 460D för 2000kr kan det vara något att börja med. Eller - ska man köpa en ny från england för runt 3500kr ??

Har läst massor här på sysidan men känner mig ändå lite rådvill. Kan en overlock tex bara sy en sorts sömmar? Dvs de som man ser i tröjor och vid muddar på byxor? Eller kan den även sy andra typer av stretchiga sömmar?

Sen så undrar jag om man kan använda en tvillingnål på alla vanliga symaskiner? Har en Pfaff Hobby 1022 som är jättebra på alla vanliga sömmar, men den har inga stretch-sömmar eller andra finesser. Tänkte om man då kan köpa en tvillingnål till den maskinen och på så sätt få de där snygga avsluten som man ser på T-shirt ärmar.

Tacksam för alla råd och tips jag kan få! Även om det är något speciellt jag bör tänka på när jag köper min första overlock =)!!

//Therese
Billaba är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 22:05   #2
Alpha Alpha är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 41
Jag är själv rätt ny och började med en enkel 4-trådig overlock. Den klipper, syr och kastar kanterna och syr inte "T-shirtfållen"; dvs täcksöm. De maskiner som har den sömmen är dyrare än 3500, som väl var din budget. Jag vet inget om den maskin du hittade begagnad, men personligen skulle jag nog beställa en ny, okomplicerad maskin av ett bra märke (typ, Pfaff, Bernina, Janome, Husqvarna eller Singer).

Jag skulle tro att tvillingnål passar till alla maskiner. Varför inte köpa en och prova? Du trär båda trådarna precis på samma sätt, och avslutar bara genom att trä respektive tråd genom varsitt nålsöga.

Det är Syfestival igen den 29/2-2/3, så om du har möjlighet kan du ju åka dit och kika.
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 23:14   #3
catla catla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 411
http://www.skovdesymaskiner.se/image...04_644_744.pdf

I Janomebroschyren i länken ovan
kan du iaf läsa & se lite mer om vad
för sömmar en vanlig 2-3-4-trådars
overlock kan göra.
catla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-04, 18:12   #4
Billaba Billaba är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 2
Hej och tack för era svar! Det blev en Janome från England framför den begagnade maskinen, och ännu har jag inte ångrat mig en sekund. Visst, jag (eller snarare sambon) fick byta stickproppen till en svensk variant, och manualen är på engelska - men nytt är alltid nytt och än så länge är jag supernöjd!
Billaba är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons