Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-10-21, 18:15   #1
Plingela Plingela är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 6
Symaskin till en 8-åring

Min tjej fyller 8 år och har önskat sig en symaskin, och vi tänker antagligen köpa en symaskin till henne. Vi funderar på en Brother NV 10, kan det vara något som passar en 8-åring?
Hoppas någon kan ge synpunkter.
Plingela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-21, 21:32   #2
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Att vara 8 år och få en maskin man gillar av föräldrarna, är det bästa som kan hända en.
Jag har aldrig haft en Brother NV 10, därför vänder jag mig till en bloggare som har en:

http://missdeliana.blogspot.com/2009...smodellen.html
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-21, 22:46   #3
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Maskinen i länken ovan fick min dotter för nåt år sen. Visserligen är hon äldre än din dottern men hade noll syvana. Det är en jättebra nybörjarmaskin (inte bara för nybörjare dock, funkar till det mesta med de sömmar som finns), lättfattad och dessutom väldigt söt som min dotter sa.
Själv har jag storebror, brother innovis 30, mycket nöjd är jag med den så kan verkligen rekommendera brothers symaskiner.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-21, 23:14   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag tror det kan passa. Brothers maskiner är enkla att använda. Bra att du inte köper det billigaste du kan hitta utan köper, utan köper en riktig maskin. En bra maskin gör att det är roligt att sy. Symaskinen ska vara ens allra bästa vän.
Jag tror att det är stor risk din dotter blir heltänd på att sy med NV-10.
Jag själv har en Brother MS-4 som andra maskin. Den är liten och lätt (väger ca 4 kg), men står ändå stadigt på bordet. Jag är bortskämd med en Janome MC 1100 (Jamones stora sy och broderimaskin). Men blir förvånad över hur bra MS-4 syr och vad den klara av. Den är riktigt kul att sy på.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 02:34   #5
ostboll ostboll är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 1
Thumbs up

Jag har en Singer Inspiration, väldigt nybörjarvänlig maskin,dessutom levererades den med något slags skydd framför nålen/pressarfoten, vilket jag antar är för att man inte ska sy sig i fingrarna. Dessutom är den inte allt för dyr heller.
När jag var i den åldern fick jag en leksaks-symaskin som man faktiskt kunde sy med, men jag tror inte att det tillverkas sånna längre. :/
ostboll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 08:38   #6
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jodå, min dotter har en barnsymaskin (Hello Kitty) som syr kedjesöm. Den fungerar faktiskt att sy med tro det eller ej, batteridriven och allt. Men den är erbarmeligt plastig så jag tycker mest synd om både henne och maskinen när hon skall sy på den.

Nu har jag faktiskt beställt en "riktig" Hello Kitty maskin till henne (Janome)... den åker långväga och måste vänta på en transport att ta sig över havet till Sverige så det kan ta ett tag. Jag håller tummarna för att den kommer före jul.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 10:27   #7
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
mariatherese......Levererar janome till Sverige nu, eller har du beställt från ett icke EU land kanske?
Undrar bara för jag är lite sugen på en coverlock.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 11:02   #8
Plingela Plingela är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 6
Tack för alla svar. Nu skall jag försöka smita fram till symaskinsaffären här i stan och köpa symaskinen till dottern.
Nu kanske jag också kan få sy lite på min maskin utan att höra "Mamma jag måste bara sy detta". Trevlig helg.
Plingela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 14:04   #9
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
mariatherese......Levererar janome till Sverige nu, eller har du beställt från ett icke EU land kanske?
Undrar bara för jag är lite sugen på en coverlock.
Nej, det är ingen förändring tyvärr. Janomes Hallo Kitty maskin har jag inte ens hittat inom EU. Jag har beställt maskinen via en bekant i USA.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 15:20   #10
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Idag var jag och köpte en sådan symaskin till förrådet:

http://rudolfcouture.com/wardrobe/in...d=37&Itemid=39

En broderi-coh symaskin från tidig 50-tal. Det är inga fel på schweizisk ingenjörkonst Jag gillar de huvudena
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-23, 21:36   #11
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Ett litet tips det finns pressarfötter med fingerskydd väldigt bra innan dottern blir mer van. Kommer ihåg syslöjden på 60-talet då var man 9-år när man började sy på maskin, då började man sy i pappers mönster som hade olika figurer såsom spiral , cirklar trekanter, med mera som man skulle följa. Just när jag var djupt konsentrerad på spiralen som blev mindre och mindre satt helt plötsligt höger pekfinger fast under nålen och jag var inte ensam om detta. Jag kan säga det sitter i än idag jag har stor respekt för nålen.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 13:00   #12
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag är nyfiken på hur har det gått med din dotters födelsedagspresent och jag tror att det är fler än jag som är. Vilken maskin blev det?
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 21:33   #13
Plingela Plingela är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 6
Det blev en Brother NV10, hon fyller den 11:te nov så skall jag berätta om vad hon tyckte. Pappa (till dottern) skall bygga ett sybord (blir det klart?) säger han så att vi kan sitta på rad ochsy.
Plingela är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons