Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-05-08, 19:11   #1
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
vilken ska jag köpa?

Hej
vilken är bäst till t-shirt?

jersey med lycra eller interlock?? jag har ännu ej lärt mig vad som är vad

kram pa
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-09, 21:01   #2
Berga Berga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Du kan använda bägge sorterna men jag föredrar tyg med lycra när jag syr toppar/T-shirtar till mig själv. Jag upplever att tyg med lycra håller formen bättre efter tvätt.
Berga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-11, 16:14   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Å andra sidan kan plagg med invävd/stickad lycra bli riktigt fula efter hand trådarna lossnar och kryper fram som "päls" några cm in på sömskanten.

Fast det blir förstås såhär lättast om man har mycket tajta plagg... Plagg som är lite lösare får inte samma problem lika lätt. MEn ibland blir det ändå så t.ex. på byxor eftersom det spänns ut när man sitter ner.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-11, 18:41   #4
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
HM!!
inte blev jag klokare nu! ler
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-11, 18:52   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Kanske är det att gå och känna på tyger? Om du köper lokalt vill säga. Ibland är det upp till själva tyget vad man gillar bäst.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-11, 20:53   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Nu ska vi försöka reda ut begreppen:

Trikå är samlingsnamnet för olika slags stickade tyger. Det som utmärker trikå är att det är töjbart både på längden och bredden.

Det finns olika sätt att sticka trikåer på, de tre vanligste är singeljersey (kallas oftast enbart jersey), interlock samt ribbstickning (kallas även muddtrikå).

  • Singeljersey har en tydlig avig och rät sida. Kanterna brukar rulla sig när man klippt i tyget. Det kan gå maskor i tyget (fast jag tycker inte det är så ofta det händer om tyget är av bra kvalitet). Bra på att behålla formen vid användning. Bra till plagg som ska tåla lite mer och hålla formen. t ex t-shirt, shorts, underkläder, klänningar

  • Interlock har en avig och rättsida som är väldigt lika. Kanterna förblir släta när man klipper. Tyget har oftast ett bättre fall än singeljersey och ribb. Det går inte maskor i tyget. Får lättare noppor än singeljersey, men kan undvikas om man tvättar försiktigt (se mer nedan). Är mjukast att ha på sig av de tre sorterna. Håller formen bra. Bra till plagg som ska ha snyggt fall och vara mjuka och sköna. T ex eleganta t-shirts, shorts, klänningar, underkläder, pyjamas.

  • Ribbstickning har precis som interlocken en rät och avigsida som är väldigt lika. Är oftast lite grövre i sin struktur än interlocken. Tyget rullar sig inte i kanterna och det går inte maskor. Kan bli noppigt om man inte tvättar försiktigt (se mer nedan). Tappar lätt formen om man inte har lycra i. T ex till leggings, kjolar, underkläder och muddar av olika slag.

När det gäller materialen så används oftast bomull blandat med elastan (Elastan, spandex och lycra är samma sak men olika varumärken.) Det har blivit allt mer vanligt att använda viskos blandat med elastan, även modal börjar komma mer och mer. (alla tre är cellolosa fiber, d v s naturfiber). Min personliga favorit är viskosblandning eftersom jag gilla viskos mot huden samt att jag tycker viskos har ett snyggare fall än bomullsblandningar.

När det gäller noppor och hur tygerna håller formen så är kvaliten på fibrerna samt hur trådarna är spunna det som avgör om tyget håller måttet i längden. En interlock av bra kvalitet kan ofta noppa mindre än en singeljersy av dålig kvalitet t ex. Oftast så är lite dyrare tyger av bättre kvalitet, så det kan löna sig att betala lite mer om man tänkt behålla plagget länge. Naturligtvis kan man hitta bra tyger till bra priser också. Här gäller det att lära sig känna skillnad.

Så vad ska du välja...beror på vad du vill ha för egenskaper.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 10:13   #7
LillaY LillaY är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 3
Thumbs up

Åh vilken bra beskrivning på dom olika tygerna! Nu känner i alla fall JAG mej lite klockare
LillaY är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 11:55   #8
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
Singeljersey var inget för mig!! fy vilket tråkigt tyg.
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-08, 22:10   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Singeljersey kan vara jättebra, om man hittar rätt kvalitet. Kolla efter viskos singeljersey, det brukar vara av bra kvalitet

Kul att beskrivningen nedan hjälpte någon
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons