Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-27, 08:16   #1
sy-sara sy-sara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 146
Totalt bortgjord

Vill bara berätta vad jag har lyckats med i veckan...

Blev medbjuden på lappteknikkurs i torsdags och såg verkligen fram emot detta. Bara för att jag skulle ha något att ta med och fortsätta sy på på kursen sätter jag mig på onsdagskvällen och börjar sy ett månadstäcke med 12 olika rutor med applikationer. Allt går jättebra ända tills jag får för mig att byta stygn, helt plötsligt börjar maskinen bete sig väldigt elakt mot mig.
Den syr två stygn och sedan är det precis som att nålen sticker i tyget snett och det blir världens fågelbo på undersidan. Blir lätt !! irriterad, trär om under tråden en gång, två gånger, tre, fyra... blir mer och mer förbannad och funderar hur jag ska lösa kursen eftersom vi tar med våra egna maskiner dit.
Torsdag lunch lämnar jag in maskinen hos symaskinsreparatören där jag köpt min maskin för ett år sedan... förklarar problemet och vad jag försökt att göra för att lösa det hela.
Säger dessutom att det vore fantastiskt om han hann med att titta på den innan kl 15 när jag slutar jobbet.
Jodå, han hinner.
KL 15 åker jag och hämtar maskinen. Symaskinsreparatören ser lite lätt road ut när jag frågar vad felet var.Då säger han:
Ok, du trädde om undertråden, men övertråden då??

Tråden hade hoppat ur en ögla när jag backade ett stygn... Ridå!!!

Kursen var jätterolig, och maskinen skötte ig hela tiden!
sy-sara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 09:40   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Se det så att du förgyllde hans dag och vår också
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 18:15   #3
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
Thumbs up

tror nog det har hänt liknande saker för oss alla men de kanske inte alltid gott lika långt som att man behövt föra maskinen till reparatören.!!tack för att du berätade den här historien för oss tror att det kan läta nogon att det okså fins andra som gör fel!!
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 11:54   #4
millan71 millan71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 73
Härligt att du vågade berätta det för oss. Visst göra vi alla blunder ibland, det är det som förgyller
millan71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 20:42   #5
Elisabeth73 Elisabeth73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 100
Jag har haft min overlock i snart ett år för ett tag sedan skulle jag sy efter några veckors uppehåll. när jag skulle sy betedde sig maskinen jätte underligt, sömmen blev som skat-bo det blev barar trassel. Jag satt i flera timmar och ändrade inställningar, bytte nålar om vart annat flera gånger om. Jag ringde min man på jobbet och storgrät för jag trodde maskinen var sönder.

efter yterligare några timmar kom min man hem och jag satt fortfarande och grät vid maskinen och frågade om han kunde hjälpa mig. (ska tilägga att han var med när jag köpte den och var med under maskinkursen) Han satte sig vid maskinen och upptäckte problemet omgående!!!!

(När jag hade trätt om maskinen X antal gånger hade jag bara klipt av nåltrådarna vid nålarna men inte trätt dom trådarna hela vägen från trådrullen)

Problemet var att en av nåltrådarna hade hakat fast i fronten på maskinen och låg inte rätt i trådhaken men med min taskiga sy såg jag själv inte det!!
Ni kan ju tänka er hur dumm jag kände mig när min man hade suttit vid maskinen i några minuter och den fungerade perfekt, när jag suttit nästan en hel dag.
Det är min lilla historia som gjorde mig både ledsen och glad. Jag blev överlycklig att inte maskinen var trasig som jag först trodde.

Hade inte min man hjälp mig hade jag nog tagit maskinen till repartion och då hade jag väl känt mig ännu dummare
Kram på er alla.
MVH
Elisabeth
Elisabeth73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 22:22   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag satt och svor i över en halvtimme idag när jag skulle få min overlock att sy kjedjesöm. Har ju ändrat om till det massor av gånger men idag ville det bara inte funka. Tog till och med fram instruktionsboken för att kolla att allt stämde. Var nästan på väg att ge upp och lämna in den då jag upptäckte att jag glömt att flytta nålen...
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 22:39   #7
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Vid ett tillfälle var jag gråtfärdig för att min nästan nya overlock helt slutat att fungera. Den lyste, så den fick ström, men svarade inte på pedaltryck. Kollade sladdar och allt jag kunde komma på. Utom att kolla att jag trampade på rätt pedal... Ridå!

Har sedan des trampat på fel pedal MÅNGA gånger, men nu böjer jag mig ner under bordet och kollar...
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 14:31   #8
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
skönt att höra att nogon annan okså har sutit o funderat varför maskinen ej funkar o sedan komit på att man inte trampat på rätt pedal!!!har hänt mig också ett antal ggr!!
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons