Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-16, 16:28   #1
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Hakar på om Bindor, blöjor mm!

Börjar en ny tråd trots allt...

TACK för all otrolig information!
Tänk vad man inte visste!!!
Eller visste o visste... Bindor har man ju hört talas om men inte tänkt så mycket på, verkar ju lite så där men... Har aldrig vågat iaf.

Jag använde tygblöjor till alla mina 4 barn. Från ålder nyfödd till ca 1 års ålder. Killarna behövde dock "köpeblöjor" tidigare då de kissar enormt mycket och man orkar liksom inte riktigt!

När vi inte var hemma hade jag med mig en hink med lock, typ lingonsylt. Där fick plats 4 blöjor och vanlig plastpåse funkade oxå.
Det kändes otroligt skönt att slippa slänga nya blöjor när de som nyfödda bajsade i en helt ren blöja innan man ens hann sätta fast den!
Vet inte hur jag skulle klarat mig, eller barnens rumpor eller ekonomin om jag inte satsat första året på omaket med detta! Ett plus är om man har en toppmatad tvättmaskin eftersom man då slipper TA i äckliga blöjor när man ska slänga dem i maskinen! Och att man kan centrifugera innan man kör programmet!

Amnings-skydd sydde jag faktiskt! Vanlig trikå, vadd och spets! Funkade kanon och man slapp fastnat ludd! Görskönt i alla 11 månaderna till alla 3 omgångarna. (Tvillingar sista gången!)

Vet inte om jag skulle våga mig på tygbindor men ur miljö- o plånboks-synpunkt vore det inressant. Eller om man skulle våga sig på koppen? Fast jag vet inte... Låter ju som ett alternativ men är rädd för urinvägsinfektioner mm. Ska nog kolla med distr.sköterskan först!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-17, 16:35   #2
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Menskopp minskar risk för

UVI er... och har du en distriktssköterska som vet att det finns något som heter menskopp så ska du vara lyckligt lottad!!! ;0)
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-18, 21:01   #3
Josie Josie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 134
Tygbindor eller tygtrosskydd är perfekt i kombination med menskopp.
Speciellt i början då man är ovan med koppen kan man få lite läckage. Då kan det vara skönt med lite extra skydd, men ändå slippa den svettiga plasten i engångsbindorna. Eftersom det då sällan handlar om några stora mängder är det inte värre att tvätta tygbindorna än ett par blodiga trosor.
Josie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-21, 12:35   #4
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
stämmer gott!!!

Tygbindor är ett bra komplement... och det finns ju små som är som trosskydd... och just i början medan man lär sig... vilket tar ca 3 mensar ungefär... alla är vi ju olika skapta så det är lite pul med läget i början! precis som när man lärde sig använda bindor och tamponger.. det tog någon gång innan man kände sig säker på hur det fungerade.

man lär sig känna efter om det håller på att börja läcka.. och oftast så har man då en liten stund på sig innan det är fara på taket.. är det riktigt fullt så kan det kännas som om det bubblar till lite och känns lite fuktigare än förut.. då är det dags att uppsöka toan....

Även jag som är veteran kan toka till det rejält... jag hade brått härom dagen och bara satte in den och glömde alltså kolla så den vecklat ut sig... så efter en stund när jag satt i bilen kände jag att det nog inte blev så bra!!! hehe så det blev till att stanna bilen och krångla lite och så satt den rätt!!!hehe vilken tur att jag hade lättåtkomliga byxor på mig!!!

ps vi har startat en egen tråd för menskopperi... så vi inte kapar fler trådar...

hej hopp
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons