Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-30, 17:50   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
grodda med groddmaskin, hur?

Hej!

Jag har köpt en groddmaskin, en sån där fyrkantig i 5 delar, 3 delar där groddarna ska vara tror jag. brun tansparent samt grön plast, från en loppis.

Är det någon som känner igen en sådan och vet hur man använder det? hur mycket frön man skall ha i, etc?

Jag brukade (för 10 år sedan eller så) grodda med alfalfa eller mungbönor i burk med nät, men det här är ju nytt.

Någon som känner igen och vet hur man gör? tack!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 19:31   #2
Celos Celos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 398
Om jag minns rätt så häller du fröna i den delen som det finns "sil"hål i, sen på med locket. Sköljas varje dag som med glasburk och nät. Fördelen är att du kan stapla flera på höjd men jag tycket att det fastnade mycket i silhålen på de jag hade. Men...gott är det
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 20:00   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
hmm, ja jag kan tänka mig att det fastnar i silhål,. speciellt alfalfagroddar!

Hur mycket frön tror du att jag ska lägga i?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 16:48   #4
Celos Celos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 398
Inte alltför tjockt i alla fall. Enklast är nog att du provar dig fram. Har för mig att jag hällde upp så det täckte sildelen med ett lager eller något sånt.
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 17:24   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Hmm, ja. Jag läste nu i någon gammal bok, och där stod det lite olika saker, hur mycket fröna dubblas i mängd till färdig resultat. Tror jag ska följa dessa regler. Inte bra om man lägger i halva låda frön och sen se det expandera till 10 gånger..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-02, 05:31   #6
Celos Celos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 398
Det blir betydligt större slutvolym än mängden frö vilket gör att om det är för mycket frön så gror inte alla pga utrymmesbrist.
Det bästa är nog att du testar dig fram, det tar ju inte så många dagar för dem att gro
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-02, 10:20   #7
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag har en sådan där fyrkantig groddlåda, fast det var ett tag sedan jag använde den.
Fröna ska i alla fall läggas i blöt några timmar först och sedan sköljas. Tror att det var lagom med ½ dl alfalfa-frön per "våning", eller så var det ½ dl totalt för de två våningarna jag har i min låda... det blir väldigt tjockt om man tar för mycket.
Sköljas två gånger per dag och stå mörkt tills det grott klart, därefter stå ljust ett tag för att få lite grön färg på bladen.
/Gunilla Hultin
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-02, 10:26   #8
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
För att få ett hum om mängden frö/bönor i kärlet så hittade jag dessa uppgifter på nätet.

2 msk alfalfafrö eller 1 dl bönor är lämpligt för en 1-liters burk
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-02, 16:19   #9
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Jag brukar grodda i en tillbringare av porslin och hälla av blötläggningsvatten resp sköljvatten med hjälp av en sil. Tillbringaren brukar jag ha i ett skåp eller täcka för att groddarna ska få det mörkt omkring sig. När groddarna är klara häller jag över dem i en skål och har dem i kylskåpet. För att få lite ordning på alfalfafröna, som ju är väldigt små, blandar jag dem med lite mungbönor.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons