Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-03-12, 09:49   #1
Antoinette64 Antoinette64 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2014
Inlägg: 4
Foder till en klänning, brådskande

Jag håller på att sy en klänning som på bild http://www.simplicity.com/images/product/large/2053.jpg

Vill gärna fodra den, tycker det sitter bättre då och det syns lite igenom. Är det någon som vet hur man bäst ritar mönster till fodret? Var o hur ska man lägga insnitten. Att göra ett foder med samma mönsterdelar tänkte jag verkar bli för bylsigt och dra onödigt mycket tyg.
Tacksam om ni kan tipsa
Antoinette64 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-12, 10:04   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Enklast är det att sy en lös underklänning.
Att göra ett foder av ett annat mönster är svårare. Det kräver att underklänningen har samma form som klänningen fär att passa ihop. Det får inte vara smalare eller mycket vidare på något ställe än klänningen för att sitta bra.
Enklast är det att om du vill fodra använda samma mönster som klänningen. Enklast är det att klippa ut fodret samtidigt med klänningen. Då får man bitarna lika stora.
Om du har tänk använda fodertyger så är dom i regel tunna och smidiga och itne fyller så mycket.

Till den modellen skulle jag sy med dubbla tyger. Ha ett undertyg och ett över tyg. Och sy dom som ett tyg. Tråkla ihop övertyg och under tyg innan sy syr.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-12, 10:46   #3
Antoinette64 Antoinette64 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2014
Inlägg: 4
Fast jag tycker det är så snyggt och blir rent när inga sömmar syns att vända med fodret och det känns proffsigare. Har redan sytt ihop grunden. Så det är omöjligt att få till ett foder som passar? Ska man kanske klippa till lika delar i foder ändå?
Antoinette64 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-12, 12:23   #4
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Om jag skulle fodra den så skulle jag också vilja ha fodret slätt utan drapering/veck. Jag funderar på om du kan lägga vecken på framstyckets mönsterdel och låta dem gå över hela framstycket, och låta veckets spets vara precis i kanten på andra sidan av framstycket. Då bör mönsterdelen förbli platt och du behöver inte klippa upp för insnitt någon annanstans. Hoppas du förstår hur jag menar. Jag är inte helt säker på att det fungerar det är svårt när jag inte riktigt vet hur mönsterdelarna ser ut, men kanske det är värt att testa.

Uppdatera gärna om hur det går för dig. Jag kikar in igen om nån timme och ser om du har fler frågor
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-12, 13:33   #5
Antoinette64 Antoinette64 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2014
Inlägg: 4
Tack för alla tips,
Är nog för petig, men har gjort en grundmall med insnitt som vanligt från midjan rakt upp och ner. Ändrat halsringningen bredder m.m. från grundmönster. Får se hur det blir, är på gång och sy ihop snart.
Antoinette64 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-12, 13:41   #6
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
För petig är du nog inte. För lägger man sin själ och hjärta i det man syr så vill man få ett bra resultat
Jag tror att din lösning blir bra. Lycka till!
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons