Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-12-06, 08:44   #1
Tant_S Tant_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 4
Question Sticka jämnt med bomullsgarn?

Hej!
Jag stickar ganska mycket och tycker inte jag brukar ha några problem att sticka jämnt. Nu håller jag dock på att sticka en barnkofta i "Safrangarn" som är 100 procent bomull, och trots att jag tycker jag stickar lika hårt hela tiden och gör precis som vanligt i övrigt, så blir resultatet inte bra. Dels ser det ojämnt ut och helt plötsligt kan några maskor se jättelöst stickade ut. Är det någon som känner igen det här? Och har tips på vad jag kan göra.
Jag är mycket tacksam för tips och råd. /Stina
Tant_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-06, 22:08   #2
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Är det skillnad på räta och aviga varv kan du ta en större/mindre sticka.
Är det en ganska liten skilllnad på maskornas storlek så brukar det inte synas när arbetet är klart...
Har du provat att "rugga" i arbetet i sidled lite försiktigt? Då kan maskorna falla på plats...
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-07, 00:40   #3
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Det kan också bero på om man stickar löst eller hårt i vanliga fall. Då kan man prova att gå ned eller upp en halv storlek.

Att sticka rätstickning kan vara lite svårt. Då brukar det fungera att prova att ändra stickstorleken på stickorna med ett halvnummer upp eller ned.

Sen brukar det jämna till sig när arbetet är klart. Då fuktar men det lite med en sprayflaska och spänner ut det färdiga arbetet enligt de mått som ska vara när modellen är klar.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-07, 14:23   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jag stickar helst runt runt så jag har märkt att när jag stickar fram och tillbaka så stickar jag löst de första maskorna på aviga sidan.

Så därför, nu när jag tänker på det, så "drar jag åt" de maskorna lite extra.

Men vore det ojämnt hela varvet skulle jag också byta sticka åt ena hållet.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-09, 05:53   #5
Tant_S Tant_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 4
Tack för tipsen.

Projektet slutade med att jag gav upp och bytte in bomullsgarnet mot ett lite mer förlåtande ullgarn, och började om. Jag har nämligen lite bråttom att bli klar, eftersom det är en julklapp.

Men jag har tagit till mig av era råd och ska experimentera mig vidare så fort jag får mer tid. Ska prova både olika stickstorlek, och att sticka runt och klippa upp (vilket låter så otäckt i mina öron ) Tack för hjälpen!
Tant_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons