Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-16, 19:47   #1
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Hur får man bort röklukt från plast?

Jag har köpt ett par dockor på ebay. De är gjorda i gummiaktig plast, och de STINKER rök. Jag antar att de är rejält inrökta, men finns det någonting man kan göra åt dem? Jag har redan påbörjat en sanering med ättika, eftersom det verkar bra mot det mesta. Först fick de bada i ättika och sedan har jag lagt dem i en burk där jag har ättika i botten (men de ligger inte direkt i ättikan). Några fler tips?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 20:07   #2
PrinsessanRosa PrinsessanRosa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 93
Frys dem. Plastburkar som har tagit smak och lukt och mat kan man frysa, så blir de som nya. Kanske funkar på dina dockor också? 1 dygn eller 2.
PrinsessanRosa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-18, 01:01   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Inrökta dockor. Har också råkat ut för det och blir alltid lika arg över att säljaren inte skrivit det på sidan. Ibland har jag klagat och fått lite reduktion på priset.

Men ja, vad jag gjort brukar vara att studera lite. Vilka delar stinker rök mest? Jag har märkt att styrenplast brukar vädras bort ganska fort. Hår tar ett tid. Men värst är vinyl, som du säger. Tyg också. Så alltså mer porös = värre.

Har lagt dockkroppar i låda full med bikarbonat och "glömt" dem där i ett par veckor. Lite bättre. Men inte helt bra. Men för dåliga fall har jag lagt i ett skåp där laserskrivaren är och faktiskt glömt bort dessa i halv år. Lukten är nästan helt och hållet borta! Laserskrivaren är ju inte hälsosam om man säger så (man rek. inte sova i samma rum som en t.ex.) och det i ett ventilskåp gör att det blir koncenterat.. Så trägen vinner...

Men de två dockorna jag köpt som har tygkropp med strå/halmstoppning är nog hopplöst fall, de tål INGEN väta alls, en liten droppe och ansiktet får permanenta blåsor typ. och tyg drar åt sig rök... Tack och lov så är de bara pose-dockor som bara ställs uppe på hyllan och inte "leks" med.

Det värsta man kan göra är att försöka maskera lukten med någonting annat, dvs parfym. Då blir det bara äcklig blandning av dålig parfym och röklukt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-19, 22:24   #4
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Japp, tipset med frysen har jag också haft framgång med, fast inte med dockor då.
Kan lägga till här att lyckas ni få dålig lukt i frysen så lägg in dagsfärska tidningar i frysen. Byt varje morgon efter att du läst tidningen tills dess att lukten försvinner.
Detta tips fick jag av en gammal räv på Electrolux när jag i ren desperation försökte med allt jag kunde komma på för att få bort fruktansvärd fiskstank ur min frys (hade hyresrätt). Tidigare hyresgäst hade troligen varit uppe och fiskat i kanalen och slängt in fisken orensad eller något liknande. Var frysen avstängd luktade det knappt men så fort frysen blev kall tog precis allting smak av fisk. Jag hatar dessutom fisk. :P
Måttet var rågat när vaniljglassen smakade fisk. *urk*
Det tog några dagar med byte av tidningspapper men lukten försvann faktiskt. Tidningarna stank något förfärligt men frysen blev okej. Då hade jag redan försökt med diverse rengöringsmedel inklusive ättika utan någon som helst framgång.

Undrar om tidningspapper skulle hjälpa dig? Dockor tillsammans med tidningar i en låda? Se i så fall till att dockorna inte har fysisk kontakt med tidningarna.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-19, 22:37   #5
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Jag har provat att ha dockorna i frysen i ett par dagar. De luktar då inte medan de är kalla, men så snart de tinar är lukten tillbaka. Nu står de ute på balkongen, dit vi brukar förpassa rökare. Till saken hör också att det inte är särskilt dyra dockor, så det är helt o.k. att experimentera lite med dem. Ska testa bikarbonat och tidningspapper också. Skulle kanske kunna testa med laserskrivaren, men vet inte om jag vill vänta ett halvår... Vet dock inte heller om jag vill ha dem i deras nuvarande skick i lägenheten. Det luktar ju så fort man är i närheten av dem.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-20, 04:13   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Men laserskrivaren är ju bra idé om man känner sig uppgiven och vill glömma allt. Sen efter halv år när man städar runt lite så hittar man dockorna och känner på lukten: det är borta!

Jag tror påen variation av olika metoder. Först tar man ju och tvättar i vatten och tvål om dockan tål det, (beg dockors hår kan vara riktigt smutsiga om barnen lekt med dem eller de legat på botten av någonting) och sen går man vidare till olika metoder.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-09, 21:06   #7
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Jag har lyckats! Jag grävde ner dem på vår kolonilott i två veckor, och sedan var lukten borta. Jorden gick bort med tvål och vatten och inga maskar hade hunnit äta på dem heller.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-09, 22:27   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Toppen!! Jag skulle nog inte våga gräva ner så dyra dockor som mina, men det är ju en idé

Liten anekdot är att någon tydligen har grävt upp och hittat en Kenner Blythe docka från 1972, de som är jättedyra nu för tiden (5000 kr eller mer) Skalpen med håret har försvunnit och kroppen är inte så mycket att hurra för, maskhål och bortätna fötter... Huvudet var slitet det också, men ögonfransen var kvar... Denne någon sålde dockan på Ebay och tjänade några hundra dollar på hela köret. Ja 1-2 tusingar svenska kronor för en riktigt maskäten docka som legat under jord i 30+ år! Då förstår ni hur eftertraktade de dockorna är. Men många blir blödiga när de ser tilltygade dockor och vill ta hand om och rädda dem.. Så det spelade nog in lite.

Jag har pratat med en tjej som varit med och restauerat dockan hon berättade att ansiktet har en intressant porslinaktig finish efter att ha varit under jord i så många år. Små små små krackeleringar som bara syns om man tittar noga på.

Själv skulle jag inte köpa en docka i den skicken (ja det såg för jävligt ut på auktionbilden) men det är roligt att läsa om.

Hon blev söt till slut som ni kan se här.
http://www.flickr.com/photos/superjunk/478788948/
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-10, 05:51   #9
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Nej, en Blythe skulle jag inte gräva ner. Men de här dockorna var billiga nog för att de skulle vara kul att testa.

Jag har inte råd med de där dyra dockorna. Annars skulle jag också gärna ha en Blythe eller bjd t.ex. Jag köper billigare fina dockor istället. Om man inte bryr sig om märken, så kan de ju vara lika fina de. Naturligtvis inte lika avancerade som t.ex. bjd, men de funkar att sy kläder till (dock sitter jag nu för mycket på ebay och letar dockor för att ha tid att sy kläder ).
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-10, 05:56   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag bryr inte heller om märken, jag går efter utseendet. Det vore ju dumt att köpa bara för att det är dyrt, ja?

ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-10, 08:18   #11
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Jo, men man kan ju samla också. Jag kan tänka mig att det inte är helt ovanligt att köpa dyra dockor som en investering.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-10, 08:19   #12
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Dockorna jag grävde ner var förresten kewpie-dockor. Jag ser att du har en sådan på en av dina Blythe-bilder. Blythe ser skeptisk ut till den.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-10, 08:20   #13
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Å nej, när jag nu luktar på dockorna tycker jag att de luktar lite rök igen (men inte lika mycket som förut). Tänk om lukten kommer tillbaka! Då får de en till omgång i grönsakslandet.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-10, 11:15   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Åh ja de där kewpie. De är ju jättesöta. Du får gräva ner dem igen om det krisar!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons