Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-24, 10:17   #1
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Renässans... Var ska man börja?

Nu har jag bestämt mig, jag ska börja med renässanskläder. Frågan är var börjar man?

Jag har läst en massa, letat runt på nätet, tittat på bilder etc. Och jag tycker jag börjar få en hyfsad uppfattning. Men vad ska man börja?
Antar att man börjar med underkläderna, eftersom dom behövs för att kunna göra resten...
Och ungeffär där blir jag rädd. Är det en bra ide att göra någora provgrejer i vanlig lakansväv bara för att få in känslan, eller ska man göra det "på riktigt" med en gång? Hur petiga är renässansfolk (jag har mara erfarenhet av medeltidare och vikingar)? Är det accepterat att ha en särk i bomull, till exempel, eller är det fint linne som är det ända som folk står ut med?
Fins det någon med lite erfarenhet som kan peka en förstagångare i rätt riktning?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-24, 10:35   #2
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Yay, renässans är kul! Särskilt italiensk!

Om folk delar ut pekpinnar beror inte så mycket på om de är renässans- eller medeltidsfolk, utan mer på personligheten Men sen är det kanske så att de petiga har mer överseende med medeltidskläder eftersom det är så många som testar på det och det finns så många enkla fuskvarianter så att det blivit accepterat, medans de som ger sig på renässans kanske är lite mer avanserade sömmerskor/sömmare(mannlig form?), så att man då instinktivt förväntar sig mer.

Själv tycker jag att var och en sätter sin egen nivå, och jag pekar inte finger åt någon - vill du sy allt strictly period i rätt material och för hand så är jag impad och bugar djupt, men fuskar du in princess-sömmar och syr bommul och polyester på maskin så tror jag säkert att du kan göra något minst lika snyggt och avundsvärt!

Ska du ha korsett under så börja med den så att du har den när du provar ut din överdel, övriga underkläder behövs inte från början av projektet. Jag brukar sy min camisia/undersärk sist, så kan man anspassa halsringningen till klänningen.

Gör gärna en test-dummy på överdelen, resten kan du göra skarpt direkt.

Här är några länkar till bra sidor:
http://realmofvenus.renaissanceitaly.net/
http://www.shipbrook.com/karen/dress_diaries/beatrice/
http://homepages.wmich.edu/%7Erowen/...dressbook.html
http://www.vertetsable.com/

Lycka till och flagga upp när du lägger upp resultatet!

Senast redigerad av Tinkerbelle den 2007-05-24 klockan 10:37.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-24, 10:45   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Tack så mycet för länkarna. Ett par av dom hade jag redan sett, men lite var nytt.
Jag har även kikat lite på den här sidan, som för mina otränade ögon verkar ge ganska trevlig översikt, är den något att ha?
http://www.elizabethancostume.net/

Jag tror jag kommer att börja lite smått i billiga material, mest för att prova mig fram lite. Korsett blir det nog, men jag gör den nog i bomullscanvas och bara täcker den med något lämpligare tyg. I vanliga fall gillar jag inte principen "syns inte=fins inte" men jag känner att jag skulle behöva plugga i åratal för att kunna gör allt rätt från början, så några låtgå-lösningar får det nog bli.I alla fall till min första dräkt.

Tror det samma kommer att för gälla för synliga plagg också, eftersom något säger mig att material som både ser rätt ut och dessutom är i rätt fibrer kan vara rätt omöjliga att få tag på i vissa fall, så jag försöker nog sikta på sånt som bara ser rätt ut till att börja med. Och hoppas att det inte retar allt för många

En sak jag funderat på en del är lämpliga huvudbonader och hur man gör dom. Jag hittar faktiskt rätt mycket om kläder, men huvudbonaderna känns det som att många missar, på något sätt.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-24, 11:11   #4
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Vad gäller material så tycker jag att du skall tänka på vad du själv vill ha och accepterar och även de som du vill leka med. Vad gäller historiska kläder så känns det som att det är lika med alla perioder, d.v.s. det finns människor i bägge ändarna av skalan, allt från en forsknings-petit maitre till hejs svejs säckväv. Man får väl själv känna av vibben. Om du kan tänka dig bomullsmuslin i särken så ha det tycker jag. Vad gäller ordning håller jag med Tinkerbelle, starta med korsetten, och håll oss uppdaterade, ser fram emot lägesrapporterna
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-24, 20:10   #5
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
[QUOTE]Lillith skrev:

Jag har även kikat lite på den här sidan, som för mina otränade ögon verkar ge ganska trevlig översikt, är den något att ha?
http://www.elizabethancostume.net/

Den sidan är toppen. Jag har använt mig mycket av den när jag började sy renäsansdräkter för sådär en 13 år sedan. Jag har för mig att jag hittade den sidan 1997, men mycket har kommit till sedan dess. Hon som har sidan är mycket kunnig och så vitt jag förstår kan man lita helt på det som står där. Det finns mycket mönster och principskisser som du bör ha stor nytta av.

Om man vill ha en bok kan jag rekomendera "Elizabethan Costuming for the years 1550-1580" av Janet Winter och Carolyn Savoy. Den innehåller massor med skisser och beskrivningar hur man göra allehanda plagg med hjälp av vanliga mönster. Jag sydde en hel mansdräkt med hjälp av den boken. Den är ju visserligen begränsad till just den engelska renäsansen, men den har ju mycket av det som vi vanligen uppfattar som typiskt för just renässans.

Vill man åt italiensk renässans finns mönster av ett företag som heter Period Patterns att köpa på olika internetbutiker.Dessa mönster kräver dock en hel del sömnadsvana men man får väldigt autentiska kläder.

När jag får lite energi ska jag försöka fotografera en del av mina renässansdräkter och göra ett album här så att ni kan få se. Jag meddelar när de finns till beskådande.

Hälsningar Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 00:24   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Underbart. tack så hemskt mycket för tipsen!

Tror att jag syr mig en bomullssärk för att få en känsla av att ha kommit igång och ha något att prova med när jag syr korsetten... Så får jag fortsätta därifrån sedan.

Det här ska bli skoj!
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-01, 08:00   #7
Leonorah Leonorah är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 14
Jag har också precis börjat nörda ner mej i renässanskläder och jag tycker också du ska börja med italiensk renässans, det är nog både lättare och snyggare. Jag syr bara för att det är snyggt, och struntar i ifall någon detalj blir fel, materialet blir det som man har råd med... Så ifall du väljer att fuska så är vi två!

Jag kan ju varna dej för att titta på H. Norris bilder och att titta för mycket på fantasyinspirerat... Det är vanligt att folk syr upp grejer och säger att det är autentiskt med en renässans-UB t.ex. Har de inte redovisat någon källa är det förmodligen fel.
Lycka till!

Ps. Hon som har gjort vertetsable.com måste vara världens snällaste människa. Den är helt fantastisk! ds.
Leonorah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-01, 13:13   #8
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det där med att vara källkritisk kan jag efter att ha sytt medeltidskläder i rättså några år

Tack för alla tips! Sysidan regerar på sånt här.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 20:04   #9
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Hmmm... Ny fråga!

Jag såg någonstans bilder där dom tyckte att man skulle använda triangulära halsspjäll på särken. Så nu undrar jag, går det bra med rektangulära också? Såna där som rynkas mot kragen.

Jag har läst någonstans att det "dök upp under renässansen" men det var i en bok och det fans ingen som helst hänvisning till källan. Dessutom var det i ett ganska allmänt sammanhang och handlade inte om renässanskläder egentligen.

Så någon som vet?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 21:49   #10
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Som ett litet ok då eller, jag är inte säker på att jag fattar vad du menar.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 23:35   #11
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Nja, ett ok sitter under eller ovanpå det vanliga tyget. Ett spjäll fälls in i det. (precis som med ärmspjäll under ärmarna)

"Vanligt" triangulärt halsspjäll fälls in i plaggts axelsöm (eller axellinje, om plagget saknar axelsöm) med spetsen ut mot axeln och den motsatta kanten utgör alltså en del av halshålet.
Ett rektangulärt halsspjäll fälls in i ett T-format uppklipp och rynkas eller smockas mot en krage eller linning vid halshålet.
Men båda fyller samma funktion. Att ge plagget lite extra utrymme i övergången mellan axel och hals på plagg som traditionellt ofta saknar axelsöm.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 08:51   #12
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
I renässans-undersärkar är det redan väldigt stora halslinningar, så jag tror inte att jag sett någon som satt in extra gussets (men däremot är det vanligt i ärmsömmen). De flesta undersärkar är gjorda av rektangulära stycken som inte ligger med halsen rund, men när man sedan rynkar ihop så blir det ju runt. Mönstrena brukar se ut ungefär så här.

Men jag är inte helt säker på att vi menar samma sak? Kanke pratar vi om helt olika stilar från olika modeperioder/länder. Har du någon bild att länka till som visar vad du menar?
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 10:20   #13
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag måste hålla med hanna här, de flesta skjortor och särkar jag sett har i princip utnyttjat den vidd som finns, att lägga in en kil i halsen känns mer modernt, jag har sett liknande konstruktion på allmogeskjortor från 1700-talet t.ex men inte på renässans-särkar. Ett ok kan för att förtydliga ligga i ett enkelt lager infällt i bröstet, om man t.ex vill ha mer vidd i endera stycket gentemot det andra, det var också mycket vanligt inom allmogesömnad, framförallt då axelsöm saknas, då ligger oket i ett stycke över fram och bakstycke och halsöppningen sys i det först, med eventuell dekor, innan man monterar bröst, rygg och ärm. Att ha ett romboidt spjäll i armhålan har jag sett på renässanssärkar, men inte i halsen, jag blir jättenyfiken, det finns så mycket man inte sett ännu
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 20:32   #14
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Citat:
I renässans-undersärkar är det redan väldigt stora halslinningar, så jag tror inte att jag sett någon som satt in extra gussets (men däremot är det vanligt i ärmsömmen). De flesta undersärkar är gjorda av rektangulära stycken som inte ligger med halsen rund, men när man sedan rynkar ihop så blir det ju runt. Mönstrena brukar se ut ungefär så här.
Saken är att jag läste någon stans (kan bara inte minnas var nu) att den modellen som fins i länken är vanlig bland återskapare, men inte verkar ha varit speciellt vanlig i verkligheten.
Rynkade särkar skulle enligt, vem det nu var, normalt vara sydda mot en krage. Vidare halsringningar skulle vara vanligare på släta särkar... Ska se om jag kan hitta var jag läste det.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-01, 20:42   #15
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Gammal tråd, men intressant ämne! Jag var på Syfestivalen i Sollentuna igår och införskaffade "The Tudor Tailor", som ger många detaljerade beskrivningar av olika plagg. (Och mönster, halleluljah!)

Har du lyckas få ihop nåt renässansartat än, finns det bilder?
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons