Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-07-20, 20:40   #16
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Jag är för disträ för mitt eget bästa! Hade för mig att jag läst att det var bak snörningen skulle vara, inte fram! Jag går en gyllene medelväg och sätter snörningen i sidan!

Nu har jag och Ingrid (Banshee) nålat in varandra i vad som förhoppningsvis ska utmynna i varsin "cotte simple". Nu väntar jag med spänning på paketet med kläde från Norge (ja det skickades för tio dagar sedan, jag börjar bli orolig...).

Och! Lintråden i så fin rödbrun färg visade sig på något underligt vis vara bomullstråd. Den hängde ju på lin-hyllan!! Suck! Som tur var hittade jag naturfärgad ulltråd på Kungahälla Medeltidsdagar, och efter tips av försäljaren har jag nu vart ute och plockat letlav och färgat tråden alldeles själv, vilket har gett en nästintill perfekt nyans! Dessutom var det ju jättekul att växtfärga, lite "magi" över det hela...

(Och till alla som oroar sig för att få ondsinta och högdragna blickar av "HK-nördar": Jag har hört ryktas att folk springer runt i klänningar av krossad velour, så jag tror inte att man är värst bara för att man använt sig tex av mönster från Sophias ateljé!)
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-21, 02:04   #17
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det där men sörning bak istället för fram kommer just ur ett häfte från spohias ateljé. Är ganska säker på att det är just det mönsterhäfte som visar i startposten i tråden, dessutom.
I alla fall i den äldre utgåvan (har ett ex. här, därför jag är säker). Möjligen kan det ha tagits bort när dom fixade några få av missarna. Har inte kollat i det nya.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-21, 11:40   #18
Matildatiger Matildatiger är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 30
Glöm inte att sy en särk (underklänning) av blekt eller ofärgat linne. Det gör dels att din yllekjortel håller sig fräsch längre och det är bekvämare. Linne är väldigt skönt mot huden vilket ull inte är enligt mig. Eftersom särken inte kommer synas alls så behöver man inte sy den så noga om man inte vill.
Matildatiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 13:32   #19
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Linnesärk är klar sedan "länge"! Jag vägrar ha ylle direkt mot kroppen, både för yllets skull och för min!

Mitt vackra kläde från Norge hade inte dykt upp i torsdags (skickades 10e juli) så jag fick kollinummer och kollade upp det. Det visade sig att tyget åkt Ålesund - Oslo - tullen - Oslo - Ålesund. Jahapp! Idag åker jag, så det var ju kört med det tyget!

Det fanns några okej ylletyger på Gårda textil, men för 398 kr/m... En sväng till Myrorna gav mig 260 cm ull/polyester(?) i en hiskelig persikofärg billigt. Detta färgades i morse till en godtagbar roströd nyans. Nu hoppas jag bara att tyget räcker... Jag är kort, så jag håller tummarna! Klänningen sys kommande veckan på en kompis land.

Heh, alla dessa förberedelser för att vara "HK" (jag har till och med växtfärgat ulltråd till rätt nyans) och så blir det så här... Men men, nästa år ska jag vara ute i mycket god tid och allt ska gå som på räls!!

Tack samtliga för tips och idéer! Min halvdana klänning kommer väl upp här på Sysidan någon gång efter medeltidsveckan.
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 17:29   #20
frost frost är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 56
Nästa gång du behöver vettigt tyg fort så beställ från medeltidsmode.se. Hon har en hel del trevliga tyger som inte kostar mycket. Ett utav dem har jag också stampat och färgat med trevligt resultat.
frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-23, 17:27   #21
MetalMii MetalMii är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 57
Tycker även jag att mönstret från sophia är stort och märkligt
skuret, enligt tabellen sulle jag ha medium, fick sy in massor,
och klänningen blev inte bra, efter ngt år testade jag igen,
och dum som jag var så testar jag medium ännu en gång...

Nä nästa gång får jag testa small, som ändå är den storlek
jag normalt använder. De bästa klänningran har jag sytt utan
mönster och med kilar, men det hade varit kul att få till en
kläning av sophias mönster, då det är så mkt vidd i det.
MetalMii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 19:21   #22
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Jag vet inte om Medeltidsmode säljer kläde? Jag har än så länge bara hittat riktigt fint kläde på Skaer Tekstil i Norge.

Nånå, mitt försök till medeltidsklänning är nu fotat och upplagt här på Sysidan, närmare bestämt här http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=59240. Som den observanta ser så hann jag inte sy klart ärmarna...

Allmän utvärdering av projektet:

Jag är mycket nöjd med det mönster jag fick ut från "cotte simple"! Ärmen från "Medieval tailors assistant" är bra men man bör sy upp minst ett prov innan eftersom den är så snäv. Det hann jag såklart inte med, och fick därför sy med 3 mm sömsmån... Jag har läst mig till att modefärgerna under 1300-talet var blått, rött och brunt, samt att i princip allt som syddes (till det rikare folket) var sytt av kläde. Vidare har jag hittat urtjusigt kläde på www.tekstil.no. Det kostar, men det smakar mycket bra!!

Tack alla som hjälpt till med tips och kommentarer!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons