Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-19, 18:09   #16
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Fördelen är ju helt klart att lokal redan finnes, där vi kan träffas och sy och pyssla i allmänhet. Vi bör ju kunna vara en filial till föreningen, som har lite underligheter för oss och gör avstick både bakåt och framåt i tiden. Kanske måste man så småningom falla till föga och sy en klänning passande just 1780-1790, men jag tror att det kommer att finnas förståelse för att vi inte bara vill åt den tidsperioden. (Annars hade Herr Ordförande antagligen sagt att vi inte var välkomna!)

Och ja, visst är det vänligt av dom att välkomna damer också... ;p

(Erik känner nog många. Vi hittade varandra eftersom båda studerade/jobbade på chalmers om samma ämne samt var lite dräkttokiga båda två...)
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 01:33   #17
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är nog ok att komma i klänning av lite tidigare datum, man kan säga att man plötsligt blivit fattig och inte har råd att uppdatera sig eller vad det nu kan tänkas sig
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 11:22   #18
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Javisst! Skumma typer som måste sväva ut och vara tvärt emot... :P Hehe!

Alltså jag har ju inget emot 1780-90, jag syr gärna en klänning från den epoken (har tänkt sy en ganska länge nu tom), men jag vill ju göra mer! =D Vägrar begränsa mig... ähum.

Åh, vad jag längtar till våren och värmen!! ^^
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 12:29   #19
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Tish-tosh, ni har ju i alla fall ett sällskap att gå med i däruppe
Här i Malmö får man svassa runt i 1700tal alldeles själv eller sticka ut hos Tolkiensällskapet.

Sen hjälper det väl inte med avundsjukan att jag råkar tycka att runt 75-85 är de vackraste åren.

Nä men seriöst, ni kommer säkert att få det jättekul och glöm inte att spamma oss med foton!

Så, nu ska jag stilla min avundsjuka och krypa tillbaka och sy på min The Duchess 'victory jacket'
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 13:12   #20
yupa yupa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 1
Nu när flera vackra damer ut bekantskapskretsen är engagerade i detta så får väl jag också försöka få in ett ord

Samla brukar vara trevligare än att splittra. Om den förening som finns är trevlig och välkomnar lite andra inriktningar så borde det vara ett bra val. Jag såg några i urtjusiga 1700-talskläder på väg ner mot södra älvstranden i somras, de hade visst någon sorts 1600-1700-talsdagar där. De verkade vara vid goda sinnen. Om riddare och prinsessor kan samsas i medeltiden så borde samma vara möjligt även i inte-fullt-lika-mycket-forntid.

Men Jennie, du får dra lite i mig och säga till när det händer saker...
yupa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-23, 16:59   #21
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
För hugade spekulanter till Westgiöta Gustavianer (http://www.gustavianer.com/) så kommer det troligtvis att ordnas en liten introdag på nån eller några timmar lördagen 2/5, om allt går som planerat. Jag hör av mig när jag vet mer, men ni kan ju boka in detta i almanackan, ni som är intresserade!

(Det ryktas att picknick vid Gunnebo slott är inplanerat i mitten på maj, och intressenter är välkomna att delta utan alltför stora klädkrav!)
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 07:24   #22
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Introdag låter toppen. Hur? Vart? När?
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-01, 09:00   #23
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Äntligen har jag fått besked om introdag!

"Eftersom föreningen är inhyrd på ett bröllop på Skansen Kronan så tänkter jag att det kan bli omt om tid att träffas och snacka med er som ev vill joina vår förening. Vi blir inte så många heller. Jag föreslår istället söndagen 17 maj. Då kommer alla föreningen till regementet för en föreningsdag. Vi brukar träffas redan klockan 10:00 för fika. Vi tillverkar saker, sy, måla vagn, soldaterna tränar excercis inför sommarens evenemang och vi ska även träna att köra med häst och vagn. En annan ny tjej i föreningen kommer med sin häst och det vore kanske det bästa att samla ihop er alliohop. Ann och jag tar med lite kvinnokläder och dräktböcker för att visa lite bilder. På eftermiddagen grillar vi korv uppe på Radarhöjden vid fint väder.
Hoppas det går bra.

Picknicken blir i allfall av dagen innan på Gunnebo så det blir en hel helg i 1700-talets tecken. Picknicken ordnar jag ihop med vänner utanför föreningens regi så det är ingen anmälan eller något sådant. Kom om ni har lust. Klädda efter bästa förmåga. Hellre än bra. Mera jordgubbar och bubbel istället "

Nu kom jag just på att jag svettas med 53000 andra i Göteborgsvarvet på lördagen, så picknicken kan jag tyvärr inte vara med på! (Svär smått inombords.) Men 17e bokar jag in i almanackan!

Senast redigerad av morrflickan den 2009-05-01 klockan 09:53.
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-05, 07:43   #24
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Okej. Låter väldigt bra. Hoppas jag får tid att gå dit bara. Får besök av en kompis från Skåne den helgen. Plus att jag är upptagen på eftermiddagen. Men en stund borde jag hinna.

Oj, picnic skulle vara skoj, men jag har inget 1700-tal som passar till sådant. Har inte hunnit sy nåt än. Får avvakta lite tror jag.
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-16, 10:14   #25
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Kl 10 söndag 17/5 är det som gäller! Då blir vi emottagna av Karin på Regementet (Käringberget) och hon och några av de andra damerna i föreningen berättar om föreningen, visar lite olika klänningsmodeller och annat smått och gott. "Vanlig" klädsel!

Hör av er om ni är intresserade!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 11:46   #26
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Ah, jag är så besviken att jag inte hann gå! :S

Hoppas vi får fler tillfällen.
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 12:15   #27
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Och jag blandade ihop datum.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 13:39   #28
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Westgiöta Gustavianer: klart godkänt!

Har nu vart med Westgiöta Gustavianer vid två tillfällen och trivs hur bra som helst! Först en liten introdag med klädprat och lite häst-och-vagn-åkande, och igår ett event ordnat för ett företag, där det blev muskötskjutning, exercis etc. Själv var jag 1700-talspiga och delade ut svenska delikatesser. Några spankulerade omkring i tjusiga adelsdräkter och "bara var", för att ge ytterligare 1700-talskänsla. Efteråt vart det vår tur att festa till det på snaps med smak av stensöta och gran (!) och diverse läckra bär och frukter.

Mitt intryck hittills av WG är mycket bra, jättetrevliga människor och en härlig 1700-talsatmosfär. Inga problem alls att vara ny och inte ha alla kläder än, man får låna tills man sytt ihop sig egna. Under året anordnas några pyssel- och sydagar.

Jag kan bara rekommendera att alla 1700-talsentusiaster i och i närheten av Göteborg samlas i denna goa förening där alla är välkomna!!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-18, 11:52   #29
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Låter verkligen härligt!
Huh! Min sommar har tyvärr blivit så fullbokad att jag inte hinner sy nåt...
Har ingen semester i år och jobbar för fullt. Jobbar dessutom mycket helger... Får satsa till nästa sommar istället verkar det som.

BLÄÄ. Jag som sett fram emot att ha picnic i 1700-tals kläder.
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 21:45   #30
Rubicon Rubicon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 54
Har precis fått en beställning på en 1700talare så det kanske blir så att jag gör en till mig själv i bara farten. =D Har klippt ut delar till pannier (er?) precis. =)
Rubicon är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons