Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2004-07-26, 18:37   #1
Xera Xera är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 107
Question Medeltidsveckan

Hejsan !!

Jag håller på att fixa lite kläder till medeltidsveckan på Gotland. Jag har sytt min klänning i lakansvävs-liknande tyg, men vilken sorts tyg ska man egentligen ha. Är det linne och ylle som gäller.

/Anna
Xera är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-26, 22:49   #2
Nekochan Nekochan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 3
Hej Anna! På den här sidan kan du läsa om vilka tyger som användes under medeltiden:

http://www.geocities.com/TimesSquare/5615/monster/
Nekochan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-28, 14:30   #3
Xera Xera är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 107
Tack för tipset :-)

/Anna
Xera är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 17:55   #4
Jordefamn Jordefamn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 11
Som regel kan man säga att underkläder (långskjorta/särk och brokar) var oftast i linne (ibland hampa), och mellanplaggen och ytterplaggen var oftast i ylle.

Vanligast var nog underkläder i linne, mellanplagg i ylle, och ytterplagg i ylle ovanpå det. Och sen en mantel i ylle.

Andra material såsom siden och sammetstyger användes också, och ingen kan ju veta exakt vilka tyger som användes, men yllet bevarades lättare i marken än linnet, så det är oftast yllekläderna som är kvar i fynden.

Senast redigerad av Jordefamn den 2007-04-16 klockan 09:24.
Jordefamn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-16, 00:13   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Linne använs bara i särken (och eventuella huvudlin) när det gäller kvinnokläder. Se upp med den gamla förvirringen kring "underklänningar i linne"!

Linnet ska inte synas.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 07:28   #6
klyka klyka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 48
Appropå det som står på http://www.geocities.com/TimesSquare/5615/monster/ ang färger;
"Klart blått och rött var mycket dyrbara färger." Rött är relativt lätt att färga faktiskt, men blått är lite svårare

Jag gillar handelsgillets tyger:
Handelsgillets tygsida
klyka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 08:12   #7
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Citat:
Lillith skrev:
Linne använs bara i särken (och eventuella huvudlin) när det gäller kvinnokläder. Se upp med den gamla förvirringen kring "underklänningar i linne"!

Linnet ska inte synas.
Nu blev jag inte speciellt klok.

Särken, det är väl "lucianattlinnet"?
Ovanpå den har man en ärmlös klänning i ylle?
Eller måste man ha ärmar på överklänningen?

Och en annan fråga. Hur i hela friden får man huvudlinet att fungera? Knappnålar kändes inte riktigt skönt sist ...
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 08:27   #8
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Ärmlös surcote i ylle är väl inte så vanligt? Vilken del av medeltiden är det du vill gestalta? Det har förekommit en del ärmlösa klänningar i siden t.ex. som dessa http://www.kostym.cz/Anglicky/1_Orig...ke/I_01_11.htm

Här finns en intressant tråd om ärmlösa surcoter:
http://histvarld.historiska.se/histv...74&whichpage=1
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 09:12   #9
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
På vilket sätt menar då Lillith att linnet inte ska synas?

(Phu! Jag har en surcot av linne.)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 09:30   #10
Jordefamn Jordefamn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 11
Ja, det beror nog på vilken del av medeltiden du vill ta inspiration av. Det här med att linkläderna inte får synas inte vetenskapligt fastställt heller. Jag tror det stod någonstans i någon lagbok att det var fult att visa linkläderna, men det varierade nog med tiden och regionen, samhällsklassen och situationen, om du var hemma brydde du dig nog inte om klädkonventionerna på samma sätt som om du var på en fest eller på marknaden.

Vanligtvis är idén att man har underkläder i lin, som oftast inte syns (men det finns undantag, så ta det inte som en absolut regel), sedan en cote/kjortel/tunika eller doublet, samt hosor, över det, för män, och för kvinnor cote/tunika eller kjortel (med eller utan ärmar).
Över detta kunde man ha en surcote med eller utan ärmar (både män och kvinnor, fast modet med ärmlösa plagg för kvinnor verkar ha börjat när det slutade för män), cotehardie (män och kvinnor), eller en längre, ofta mer utsirad dräkt (män och kvinnor).

Vanligtvis hade ett av dessa plagg långa ärmar, så underkläderna inte syntes.
Alltså underkläder->underklänning->överklänning för att förenkla det hela.
Jordefamn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 10:53   #11
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Det finns många samtida avbildningar av kvinnor med synlig särk. Man brukar se särken både i halsringning och ärmarna, speciellt då kjorteln har kort ärm och särken lång. Detta gäller även borgarkvinnor av lite finare slag.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 15:36   #12
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Historiska världar finns massor av information att hämta!
Här finns tex en bild och mönster på en snygg historiskt korrekt 1300talsdräkt.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-18, 03:30   #13
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Citat:
Ida_B skrev:
Det finns många samtida avbildningar av kvinnor med synlig särk. Man brukar se särken både i halsringning och ärmarna, speciellt då kjorteln har kort ärm och särken lång. Detta gäller även borgarkvinnor av lite finare slag.
Du får hemskt gärna länka till någon sådan bild. Hur vet du föresten att det är särken som syns och inte underklänningen? Vad jag vet fins det inget som antyder att man skulle ha burit bara särk och ärmlös eller kortärmad "överklänning"
(Om vi nu tänker i temrena särk-underklänning-överklänning, eller i särk-kjortel-surcot om du föredrar det).

Från sent fjortonhundratal har jag sett bilder där något vitt som skulle kunna vara särken syns i halsringningen, men på andra bilder ser det snarare ut att vara en liten sjalliknande grej.
Belägg för långärmade särkar vet jag inte heller om det fins, men så är jag ingen expert heller.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-18, 06:15   #14
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Har letat runt lite och faktiskt hittat en bild där det troligtvis är långärmade särkar som fins.

Jag känner också att jag kan ha förhastat mig en aning. När du skrev "samtida" så tolkade jag det som att du menade 1360tal, eller i alla fall därikring, eftersom det var medeltidsveckan som var föremål för trådskaparens utrsprungsfråga.

Den bild jag hittat är från början av fjortonhundratalet och alltså inte alls någon källa om man ser det så.

Så min fråga lyder som följer: Samtida med vad då?
Och "man brukar se särken..." känns som en grov överdrift. men som sagt, jag väntar med spänning på dina källor. Alltid kul att lära sig något nytt


Länk till bilden:
http://humanities.uchicago.edu/images/heures/june.jpg
Lägg dock märke till att det är arbetande bönder som avbildas och dessutom kommer bilden från an almanacka med ett ganska genomgående avklätt tema på bonfolket.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-18, 08:20   #15
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Japp, med samtida menade jag medeltida, inte bara kring Atterdag, sorry, det kändes som att tråden vällt ut lite och handlade om medeltidskläder över lag. Dessutom är jag nog lite dragen åt sen medeltid. Jag har aldrig sett referenser till vita kjortlar men vem vet de kanske fanns?

Här finns några bilder:
http://www.wga.hu/art/m/master/life/birth_m.jpg

På denna bild syns både särken och den fichy som Lilith nämner, samt mannens skjorta innanför en uppknäppt röd tröja som syns i rocköppningen: http://www.wga.hu/html/c/christus/2/eligius.html

Här synns en omlottsärk (av typen "Bathseba i badet" gissar jag) både i halsringning och glipan mellan kjortlens korta ärm och den ditnålade lösärmen (som förövrigt är förtjusande tycker jag ) http://www.almaleh.com/ecriture/insc...ns/weyden3.jpg Ärmarna kunde som bekant nålas på vid festliga tillfällen och ofta hade man ett par enfärgade vardagsärmar också.

Senast redigerad av Ida_B den 2007-04-18 klockan 15:55.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons