Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-04-27, 19:06   #1
Klantus Klantus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 74
Question Stryka på bild.. Hjälp!!

Jag har en liten undran.. Finns det sånna papper man köper som är genomskinliga lixom?

Alla sorter jag provat är vit bakgrund på så att säga.. Både de för vita kläder och de för färgade.. Vill skriva ut så bara det jag vill ha med blir tryckt Inte en massa vitt!

Snälla hjälp mig alla rara här inne!!
Klantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 20:41   #2
troback troback är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 120
Om du köper transferpapper för ljusa kläder så är den "ytan" genomskinlig. Panduro har sånt, Bokia och Kjell o Co har - där har jag köpt. Sen kan du ju klippa runt bilden så det bara är några millimeter utanför bilden kvar, så slipper man det plastiga runtom bilden.
troback är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 20:43   #3
Klantus Klantus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 74
Jasså? Jag har haft för ljusa kläder oxå men det har varitt vitt.. Men då måste jag genast kolla in de köpställena! Men då en annan fråga.. Varför funkar inte de nå bra på mörka kläder? Lyser kanske igenom iofs..
Klantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 20:47   #4
troback troback är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 120
Ja, då lyser tröjan igenom och man ser nog inte bilden - där ska man det "pappret" med den vita bakgrunden.
På det vita för mörka kläder skriver man ju ut bilden rätvänt och stryker sen fast det på tröjan.
På det genomskinliga för ljusa kläder skriver man ut bilden spegelvänt och för sen över på den på tröjan genom strykning.
Usch, blev det bra, det står väldigt bra på de förpackningar jag har.
troback är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 20:50   #5
Klantus Klantus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 74
Hmm.. Ja jag vill ju skriva ut en stor autograf å sen stryka på svart tyg.. Då vill jag ju ha det genomskinligt i bakgrunden lixom
Klantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 20:53   #6
troback troback är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 120
Mhm...men det måste väl gå på genomskinligt om du gör autografen t ex vit, då syns den ju ändå, eller?
Det hade jag testat på nåt annat svart tyg först.
troback är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 20:57   #7
Klantus Klantus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 74
Ja det måste ju synas då?
Får köpa å testa
Men varför skriver man på olika sidor på de olika papprena?
Klantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 21:03   #8
troback troback är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 120
Det var det som jag försökte förklara innan Det vita som används för mörka tröjor skrivs ut rättvänt o sen lägger man det på tröjan (det är liksom en plastig bit) och värmer fast den. Det är som ett plastmärke man stryker fast.
Det andra genomskinliga skriver man ut spegelvänt och så lägger man "utskriften" ner mot tröjan och stryker på pappret på baksidan,sen drar man bort pappret och trycket sitter kvar på tröjan. Man liksom "för över" trycket med hjälp av värmen.
Det är inte lätt o förklara - blev du nåt klokare av detta?
troback är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 21:14   #9
Klantus Klantus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 74
Jodå jag tror det Ska testa nån dag så får vi se hur bra det syns!
Tack för hjälpen!
Klantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 21:17   #10
troback troback är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 120
Smile

Lycka Till! Du får gärna berätta hur det blev.
troback är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-29, 00:10   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tänk på att man egentligen ändå ska klippa runt motivet.. Eftersom om man stryker på den genomskinliga som den är så får du 1 rektangel med annorlunda yta, ser inte fint ut. Men det är nog inte lika noga att klippa exakt då. Jag har bara testat den vita själv, men jag har sett många fula tryck där man glömt klippa rent.

Den genomskinliga tar upp färgen av tyget. T.ex. om man lägger på gul motiv på röd tyg blir det inte gult längre, man ser knappt den gula färgen alls. Men svart på röd tyg fungerar utmärkt för att ta exempel.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-29, 18:43   #12
Klantus Klantus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 74
Ska absolut klippa runt! Har sett hemskt fula tryck som du säger med en massa runt om.. Inge fint alls..

Ja just nu har jag ett svart tyg jag skulle vilja trycka på.. Men tänker att nån färg borde ju synas..?
Klantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-29, 19:51   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jättesvårt, det kommer bara att anas om ens det. Kanske kommer du bara se det "plastiga" och inte själva färgen.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-29, 19:52   #14
Klantus Klantus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 74
Hmm.. Får helt enkelt prova på en liten bit
Klantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-29, 23:18   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Gör det du, det är det bästa.

Jag brukar göra så här, när jag bara ska skriva ut en liten bit: skriv ut på vanligt papper först. Sedan klipper man ut den lilla biten ur transferarket med ca 5 mm marginal, tejpar fast det med maskeringstejper över motivet du just skrivit (ta hjälp av ljus t.ex. fönster eller monitorn) och så skriver du ut igen med samma inställningar och position så skrivs det ut på det stället igen.

Bra om man vill göra många små, men inte allt på en gång... I alla fall för mig som skriver ut 2x3 cm motiv för dockkläder..
Har gjort säkert 200 docktröjor men bara köpt 2 paket á 5 a4 ark hittills och är halvvägs på den 2:a paketet.

Dock har jag sett en nackdel med att vara så långsam, jag har börjat märka att det är så svårt att få isär arken (de vita alltså som har skyddsfilm).. det är nästan omöjligt... kanske för att jag förvarar över datorn och det är varmt och torrt.. hmm.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons