Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-07, 09:14   #1
Kerstinmargareta Kerstinmargareta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 9
Symaskinsservice

Hej!

Vad kan man förvänta sig ska ingå i en "vanlig" symaskinsservice till fast kostnad?
Kerstinmargareta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-07, 10:47   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Rengöring, Uppsmörjning, justering av spole, nålarm, trådspänning. Minst!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-07, 14:08   #3
Kerstinmargareta Kerstinmargareta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 9
Tack för infon. Jag tror att jag har "gått på" en riktigt dum grej och kanske någon annan som läser det här nu slipper göra samma misstag.
Lämnade in min maskin (Pfaff 1473) på service (Pfaff representant) och fick priset för grundservice 795:- Reparatören skrev en notering på kvittot att över 2 500:- så skulle han kontakta mig. När jag kom och hämtade maskinen så kostade servicen 2 400:- Det hade jag aldrig kunnat föreställa mig! Maskinen var alltså fullt användbar när jag lämnade in den men rengöring, smörjning och justeringar var nödvändiga.
De kostnader som var extra debitering för var:
Demontering och rengöring av pressarfotsreglage, synkronisering av skytteln 890:-
Justering av nålläge, justering nålpossition, slipning gripare 600:-
Fjäderpackning och div delar 115:-
Jag frågade särskilt om det var några delar bytta men det var det inte. Garantin på servicen var 3 månader.Dessutom påpekade han att jag hade dåliga symaskinsnålar och frågade vilket märke det var. Janome - är det någon som har koll på om dessa är av sämre kvalitet än t ex Schmetz?
Det här känns inte riktigt bra och jag kommer definitivt inte att godkänna ett så högt belopp i förväg. Ja, man lär sig något nytt varje dag ;-)
Kerstinmargareta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-07, 19:13   #4
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Oj..det där känner jag igen, inget skoj alls...är det i Uppsala du lämnat maskinen? Låter precis som en upprepning på det jag fick höra.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-07, 19:58   #5
Kerstinmargareta Kerstinmargareta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 9
Citat:
annemarlen skrev: Visa inlägg
Oj..det där känner jag igen, inget skoj alls...är det i Uppsala du lämnat maskinen? Låter precis som en upprepning på det jag fick höra.
Du har alldeles rätt... är vi flera med samma erfarenheter?
Kerstinmargareta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-07, 20:27   #6
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Det är jag övertygad om.
Jag anlitar inte honom något mer. Man ska inte behöva känna sig som en skurk för att man använder maskinen. Nästa gång jag lämnar in min maskin för service så byter jag firma. Jag har dröjt med servicen länge men det börjar väl närma sig... har inte bestämt var jag ska lämna in maskinen ännu.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 08:13   #7
Kerstinmargareta Kerstinmargareta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 9
Jag kan mycket väl tänka mig att lämna in min maskin för service på samma ställe igen. Jag har inget att anmärka på om själva servicen/arbetet. Maskinen fungerar bra.
Men jag kommer att vara mycket mer noggrann med att få specificerat vad som ingår i grundservicen och inte godkänna ett så högt belopp som "tak".
Svårt det här... då man vänder sig till en fackman för att man saknar kunskaper... då är det också svårt att bedöma vad som är nödvändigt arbete eller ej. Jag skulle verkligen önska att den som utför servicen såg på maskinen som "sin egen" och behandlar den därefter. Justerar det som är nödvändigt och ger tips om vad man ska se upp med för att förebygga framtida problem... kan vara ett bra sätt att få återkommande kunder
Kerstinmargareta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 08:40   #8
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag har nog alltid haft tur med mina servicar!!! Aldrig har någon kostat över tusenlappen! Nu sist servade jag tom min Orchidea och valde den "dyraste" varianten (totalsupergenomgång) och den gick på 1000kr! Annars kostade det 6-700 och snabbt gick det! På en dag! Symaskinsagenturen i Gbg!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 12:43   #9
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Hos "vår" reparatör ingår i stort sett allt, som inte innebär nya delar, i sevicen. Typ, rengöring, synkning och en massa sånt. På äldre maskiner brukar han dessutom kolla såna delar han vet brukar gå sönder eller bli slitna och varna kunden om något är på gång. Tror han tar 750kr eller något sånt.

Men jag har hört om reparatörer som tar en liten kostnad för varje delmoment, typ en för rengöring, en för att justera backen, en för att smörja den och så vidare och det kan såklart bli mycket pengar i slutändan.

Det låter klokt att kolla upp lite mer exakt vad som ingår nästa gång. Det är ju så surt när saker och ting plötsligt kostar mycket mer än man har tänkt sig. Även om maskinen är värd pengarna och det är pengar man har så vill man ju ändå helst inte ha såna överaskningar.

Vad gäller nålar så är schmetz dom bästa nålar jag har testat, med ganska god marginal.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 18:20   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Johanna det är ju bra att du har bra service där hos Agenturen. Jag har haft dålig erfarenhet... Bad dem att fixa de 3 problemen jag haft och göra genomgång... Fick tillbaka en symaskin som det verkligen DRÖP av olja, ja så pass att det dröp i flera dagar efteråt och man ser kladdiga fläckar överallt. Sen gick 1 av problemen "sönder" igen. Jag orkade inte med dem igen så jag tänkte att jag skulle ta tag i det själv då jag hittat servicemanual.

Jag blev GRYMT besviken när jag öppnade.... Jag öppnade så pass att allt skal är borta och gissa vad.. RIKTIG råttbo vid mekanismen för sömmarna, BRA bevis på att de INTE öppnat och gett full service, utan bara ute vid nålen. Och det gick bra med min service jag lyckade fixa problemen själv.

Då börjar man undra lite.... Öppnar de kanske bara på toppen och häller på mycket olja så att det rinner ner och inte bryr sig om mer? Kanske man får vad man betalar för? Jag har tappat förtroendet för reparatörer och servicenissar, tyvärr. Bara haft dåliga erfarenheter... Inte hittat fel, eller inte förstått vad jag menar.. Hänt mig 3 olika maskiner och 2 ställen.

Så nu fixar jag själv istället.. tills jag hittar någon bra ställe.

Men probelmet är att jag inte riktigt vet vart man kan köpa högkvalitativ olja och smörjfett.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 19:23   #11
Kerstinmargareta Kerstinmargareta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 9
Det finns en sort som heter Hanseline "Nähmaschinenöl hartz- und säurefrei" och är speciellt för symaskiner www.hanseline.de
Den har jag köpt hos symaskinsreparatören.
Kerstinmargareta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 19:26   #12
Kerstinmargareta Kerstinmargareta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 9
Vad gäller nålar så är schmetz dom bästa nålar jag har testat, med ganska god marginal.[/QUOTE]

Tack för tipset! Då satsar jag på sådana i fortsättningen så maskinen håller sig fräsch länge, länge tills det är dags för nästa service
Kerstinmargareta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-10, 19:17   #13
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Vanlig symaskinsolja finns att köpa iu sybehörsaffärer. Många gamla (riktigt gamla) maskiner är ju inte smörjfria utan behöver en dos olja regelbundet.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-10, 19:36   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Nya symaskiner behöver också olja då och då, men de bakar in det i uppmaningen att gå på årlig service.

Jag undrade mest om vart man kan köpa smörjfett. Enkelt alltså, som privatperson.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-10, 20:56   #15
Trulan Trulan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 108
Jag servade nyligen svärmors gamla Singer från 60-talet som stått stilla i 20 år. Det gick på 495 kronor för rengöring, smörjning och justering. Han behövde inte byta några delar.
Trulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons