Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-05-23, 17:35   #1
Carex Carex är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 102
Question Klänning till 8-åring?

Lite kris, hoppas att ni kan hjälpa mig! Dottern, 8 år, ska till Skokloster slott på onsdag, gärna utklädd...
Hon vill inte ha prinsesskläder utan något mer "riktigt", det behöver dock inte vara tidsenligt vilket skulle vara 1600-tal och framåt, Skoklosterhalvön har varit bebodd mycket längre tillbaks än så.
Så vad syr jag, hur jag än letar hittar jag väldigt lite modeller på kläder för barn? Det ska vara enkelt eftersom jag inte hinner skaffa något mönster. Ska det vara någon slags underklänning och förkläde/överklänning? Jag är helt okunning om historiska kläder!
Carex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 02:37   #2
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Ska det vara så snabbt och enkelt har jag ett förslag:

Sy en enkel lång klänning, lite utställd neråt med enkla långa ärmar. Du kan använda lakansväv i någon mellanfärg, blått, grönt, rost, brunt...

Sen tar du ett kraftigt tyg i annan färg, helst i ull, och klipper en helt rak bit: längd som knappt dubbelt klänningens längd och bredd lite smalare än barnets axelbredd.
Så klipper du ett runt hål i mitten på detta för att trä det över huvudet. Kanta om det behövs.

Så tar du ett "rep" eller något annat som skärp. Det kan knytas och hänga mitt fram.
Om man vill ett enkelt pannband eller tygband runt huvudet (obs absolut ingen schalett).
Vips har du trollat fram medeltiden!
Finheten avgörs helt av tyget, och tänk på att knalliga färger inte fanns då.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 12:55   #3
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
om du vill kan du gå in under bilder och söka på historiska kläder/barn. Där finns många medeltidsvarianter bla
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 07:43   #4
Carex Carex är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 102
Tack båda två! Jag kör på med en enkel klänning och ärmlös överklänning, det blir ett litet hopplock
Jag hittade såklart massor av fina bilder när jag sökte här,tack för tipset, det kommer nog att sys någon mer "rätt" klänning så småningom.
Carex är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons