Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-18, 00:47   #1
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Begränsa färgsättning på fonterna.

Kan ni inte ta bort färgsättningen till fonterna.
En del skriver i rött och då har många mycket svårt att se vad som skrivs. Likadant med grönt.

Meningen är väl att alla skall kunna läsa vad som står här på sysidan?
Rött och grönt är den vanligasta färgen för defekt färseénde och är den med i en tex så ser dessa personer inte vad som skrivs.

Det här anser jag som rätt så viktigt.

/Vänligen ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-18, 10:05   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Håller med dig Elisabeth!! Det är en sak att markera något med en avvikande färg, till exempel [COLOR=blue]blått[/COLOR] (som många, även med defekt färgseende uppfattar), något helt annat att skriva hela inlägg i "avvikande" färg. Ett otyg tycker jag på bästa grinkärringsvis!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-18, 16:50   #3
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Ett tips i all välmening;

Om man markerar texten med musen så blir texten vit på blå bakgrund och framträder således med lika god kontrast som svart på vit.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-18, 18:09   #4
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Ja, men det är väl ändå trist att behöva göra så? Varför inte se till att texten är lätt läsbar från början?
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-19, 19:48   #5
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Nu handlar det inte om att markera texten utan att få bort otyget att färgsätta en text som skall läsas av många andra.

Jag kan förstå att det är kul att prova olika färger, men gör det då privat och inte i ett forum där det finna flera personer som skall läsa de skrivna inläggen.

Är det någon moderator som läser detta?

ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-19, 20:37   #6
Salantha Salantha är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 19
Har faktiskt sett forum där det ingår i forumreglerna att man inte får lägga en massa knepiga färger eller fonter på hela inlägg. Det var ett bands fanforum, så det rörde sig ju betydligt mer folk där, men folk hoppade rätt kvickt på de som färgsatte sina inlägg lite för mycket. Verkade funka förvånansvärt bra faktiskt. Åtminstone får man officiell rätt att gnälla

/Ida
Salantha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-20, 10:22   #7
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Vi ska försöka lösa detta

Det är uppfattat av oss och när Christer får tid ska jag be honom ordna detta. Fast jag har ingen riktig upfattning om hur vanligt det är. De diskussioner jag följt har jag inte sett det i, men det kan ju vara nog så irriterande med det som är.

/Ulrika
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-20, 10:47   #8
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Kanske för att om det sker i andra forum så blir det ett hiskeligt liv. Hur det är i ungdomarnas områden vet jag däremot inte men i den mer "vuxna" så är det mer tabu att trixa med färgsättning och oläsliga fonter.

Att många uppfattar det som gnäll är tråkigt för jag vill bara ha lika villkor för alla. Och eftersom defekt färgseenden är vanligt så hindrar det ju dessa personer att delta. Och kan man undvika det genom att välja svart färg så har man ju eliminerat ett problem för denna grupp. Svårare än så är det ju inte?

ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-20, 10:59   #9
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Elisabeth,

Har du defekt färgseende? Jag har en synskadad kompis och hon har löst "problemet" med svårläsliga sidor att ställa in sin browser så att den t ex alltid visar text på ett visst sätt. Dels så kan man under tools-options-accessability ställa in så att allt alltid är standardfärger, men man kan även använda sig av speciella style-sheets som gör att du själv kan specificera att du t ex vill ha bold text i Ariel på gul botten. (Vilket min vän anser vara det som är mest lättläst, hon tycker det är svårt med text som denna med seriffer, jag vet att det blir utan seriffer i inlägget sedan) Då blir alla inlägg likadana i färg oavsett om vi andra ser dem i full färgsättning.

Det finns ju väldigt många fler sidor på nätet än sysidan där du inte kan kontrollera vilken färg folk använder. Såg t ex en sida med stickbeskrivningar som var mörkblå text på ljusblå botten, det var svårt för mig att läsa t om. Då kan detta ovan vara ett tips.

Får nog hålla med Ulrika dock om att det verkar vara väldigt ovanligt med färgade inlägg på sysidan dock. Har sett en mening som varit färgsatt senaste veckan, då är det ju en enkel lösning att markera texten. (vilket för övrigt var ett tips från min vän) Tror det kan vara svårt att tillfredsställa alla med tanke på att det finns så många olika typer av synskador.

Ta kontakt med t ex synskadades riksförbund för jag har för mig att du kan få hjälp med hur du kan ställa in din internetläsare för att få saker tydligare på nätet.

Återigen hjälp i all välmening, om det nu är det ni vill ha?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-20, 12:56   #10
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag har inte defekt färgseende men blir ändå irriterad när det inte "duger" att skriva med standardfärgen svart.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-20, 13:00   #11
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
Asawi skrev:
Jag har inte defekt färgseende men blir ändå irriterad när det inte "duger" att skriva med standardfärgen svart.
Ja, men då går ju det att lösa med metoden ovan.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-20, 13:41   #12
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Men förstår du inte vad vi säger?! Det handlar inte om vad man KAN göra, utan att det är så himla onädigt att man ska BEHÖVA göra det!!!!!
Tro mig, jag kan fixa och trixa med skärmar, färger och textstorlekar på mängder av olika vis. Det är inte det det handlar om!!
Det handlar om att inte göra skaer och ting svårt för dem som ska läsa, bara för att var hipp, eller vad det nu handlar om!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-20, 13:44   #13
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
Asawi skrev:
Men förstår du inte vad vi säger?! Det handlar inte om vad man KAN göra, utan att det är så himla onädigt att man ska BEHÖVA göra det!!!!!
Tro mig, jag kan fixa och trixa med skärmar, färger och textstorlekar på mängder av olika vis. Det är inte det det handlar om!!
Det handlar om att inte göra skaer och ting svårt för dem som ska läsa, bara för att var hipp, eller vad det nu handlar om!
Vilken trevlig ton?!? Det finns ju fler sidor än sysidan. Men ursäkta, jag skall definitivt inte försöka hjälpa till då det uppenbarligen bara är fenomenet du irriterar dig på.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-20, 14:28   #14
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Ursäkta att jag blev lite irriterad, men nu ÄR det faktiskt Sysidan vi diskuterar! Andra sidor togs upp bara som exempel på att det inte är ovanligt att inte accetera detta ofog, eller vad man nu vill kalla det.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-21, 01:31   #15
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Jag har inte defekt färgseende men jag har bekanta som har det och att skriva i rött eller grönt är ett ett (som jag kallar det ) ofog helt enkelt. Det finns ingen logik varför man skall använda rött eller grönt i en tex då det är de färger som de med defekt färgseende inte kan se.

Visst kan man ställa in sin browser men skall det behövas när det enda som behövs är att all text skrivs med svart färg och då är problemet löst.
Svårare än så är det ju inte.
Vill man leka så är det ju bara att skaffa sig ett hotmailkonto och lägga in alla blingbling och gifbilder och frames och animeringar och dekorera mailen som den värsta disneydekoration.

Men är man i ett forum med en massa andra människor så måste man ju tänka på dem också och försöka underlätta läsningen och göra inläggen lättlästa.

Hade detta hänt i "News" så hade man omedelbart blivit tillrättavisad eftersom man följer en världsstandard där.

Jag får tacka för de tips och råd ni gett mig,

/ElisabethS

Senast redigerad av ElisabethS den 2006-09-21 klockan 01:34.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons