Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-09-10, 19:52   #1
Betsy_blackeye Betsy_blackeye är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 54
Vad gör jag för fel?

Jag håller på att sticka ett par strumpor för första gången, och ska nu börja på hälen. Ska sticka en 7 cm lång bit på två av strumpstickorn, dessa 7 cm ska bestå av slätstickning, och vad jag är gör så blir dte inte slät. Jag stickar en rät rad och sen en avig, som vanligt alltså, men det blir sådär vågit (som bara ska vara på baksidan) på båda sidorna.
Ja har i princip stickat hela dagen så jag kanske är väldigt borta i huvudet, men jag förstår inte varför dte blir så här när jag gör rätt, eller?
Snälla hjälp mig innan jag blir helt vansinnig!
Betsy_blackeye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 20:03   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Vänder Du arbetet och stickar ett varv rätstickning och det andra avigt.
Stickar fram och tillbaks
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 20:05   #3
Betsy_blackeye Betsy_blackeye är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 54
Alltså, det är en rundstickning det sitter på, så det blir som att jag vänder på det för att kunna sticka tillbaka.Hur ska man annars göra?
Betsy_blackeye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 20:09   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Använder Du inte 5 st strumpstickor?

Stickar Du på rundsticka, sätt maskorna för hälen på en strumpsticka och sticka fram och tillbaks så lång som hälkappan ska vara
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 20:14   #5
Betsy_blackeye Betsy_blackeye är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 54
nej, just nu har jag tre.
En som har hälften av alla maskor, och sedan två som delar på resten.
Så den som har hälften ska jag ju sticka fram och tillbaks på för att få där där flärpen till hälen. Och det är när jag försöker sticka fram och tillbaks som det bara blir sådär vågit på båda sidorna, jag misstänker att det är för att jag vänder på arbetet, men jag vet inte hur annars jag ska göra.
Betsy_blackeye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 20:19   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du ska sticka räta maskor på det räta varvet och när Du vänder till avigsidan stickar Du aviga maskor

Du måste vända på det för att kunna sticka hälkappan upp
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 20:34   #7
Betsy_blackeye Betsy_blackeye är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 54
Det är det jag gör.

Allt går jätte bra när jag rundstickar, men när det blir fram och tillbaka stickning på två stickor så funkar det inte
Betsy_blackeye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 20:39   #8
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det ska bli slätstickning om Du stickar varven fram och tillbaks på de två stickorna som Du har hälmaskorna på.

Om Du stickar räta maskor från det räta varvet och aviga maskor från det aviga varvet.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 21:12   #9
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Antagligen upprepar jag samma sak som de andra skrivit och antagligen så får jag samma svar av dig som de, men jag gör ett försök ...

När du stickar fram och tillbaka på den där lappen. Då vänder du väl arbetet, så att du varannat varv har utsidan av sockan mot dig och varannat varva har insidan emot dig, dvs så att de två stickorna med resten av sockan befinner sig mellan dig och den där lappen som du stickar på?

I så fall så ska du sticka räta maskor när du har utsidan mot dig och aviga maskor när du har insidan emot dig.

Du skrev "rader" men jag antar att du menar varv då. (Bara för att en enhetlig terminologi gör det lättare att alla vet att de talar om samma sak.)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 22:31   #10
Betsy_blackeye Betsy_blackeye är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 54
Jag har löst mitt problem!
Tack för att ni försökte hjälpa mig. Men saken var den att jag vet om det där med vad man ska sticka på vilket varv, så när det inte funkade även fast jag visste att jag gjorde rätt och ni här sa åt mig att göra det jag gjorde blev jag lite frustrerad och började tro att jag höll på att bli galen.
Men saken var den att när jag började göra aviga utanför rundstickningen så glömde jag att placera garntråden rätt när jag gjorde dom aviga maskorna. Vilket gjorde att allt blev fel :P

Men det är löst nu och snart har jag förhoppningsvis gjort klart min första raggsock!
Betsy_blackeye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-11, 06:45   #11
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
sockar på rundsticka? nyfiken!!!

jag har inte lyckats fatta hur man gör en häl på en socka så jag har många skaft! och detta då med 5 strumpstickor då!
så nu hör jag att man stickar sockor på rundsticka... nu e jag totalt förvirrad!!!
berätta!
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-11, 08:59   #12
Hello Hello är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 92
Sök på Magic Loop på Youtube. Där finns massor med tydliga instruktionsfilmer på hur man stickar runt som är mindre än rundstickan är lång.
Hello är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-11, 13:39   #13
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jag har skrivit en del om magic loop på min blogg också.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-11, 13:48   #14
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Förresten Sami Gabriel, magic loop gör ingen större magic vad gäller hälar och trollar till dem. Hälar görs som vanligt.

MEN det finns flera sorters hälar!
På min blogg kallar jag dem hällappshäl, timglashäl och tumhäl. Det är väl egentligen bara den sista som är ett egenpåhittad beteckning.
(Och om någon kan berätta att tumhälen verkligen heter något och vad i så fall, please tell!)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons