Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-05-31, 05:14   #1
map map är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 11
coverstyle eller 4862?

Hej alla creativa på sysidan, man blir verkligen inspirerad när man ser allt Ni gör.Nu har jag problem ! Vad skall jag välja?
Håller på att köpa ny coverlock och funderar på 2 mod. Pfaff coverstyle resp. 4862, har läst recension, av båda, verkar vara lika bra, Men vad är skillnaden mellan dom? Vilka synpunkter har Ni om vad man ska tänka på.
map är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 07:32   #2
martina martina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
De verkar som sagt vara bra båda två och kostar ungefär lika mycket!

Min erfarenhet är att de femtrådiga maskinerna är mycket känsliga och går lättare sönder pga mer mekanik!

Jag har en 4862 nu
martina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 07:45   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag valde också mellan de två. Tillslut bestämde jag mig för 4862 dels för att jag haft problem med husqvarnas 5-trådiga men också för att jag tyckte 4862 verkade enklare att hantera.

I valet mellan 4-trådig och 5-trådig så är det ju framför allt kombinationen overlock och kjedjesöm som är den stora skillnaden. D v s att den femtrådiga syr detta på en och samma gång medan man får sy två gånger på en 4-trådig. Syr man i saker som utsätts för mycket påfrestning så är det väl värt att köpa en 5-trådig annars så tror jag mer på en 4-trådig just för att man slipper "onödig" elektronik.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 08:37   #4
Xera Xera är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 107
Jag har oxå titta på just dessa två ,men har inte kommit så lpngt att jag har titta i affären ( bara tittat på nätet)

Skulle vara kul att veta vad de kostar ??

/Xera
Xera är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 09:01   #5
map map är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 11
Priserna just nu verkar vara (4862) kr. 9995.- resp. 8695 för coverstyle, På 4862 verkar man kunna få ett bättre pris eller åtminstone få lite extra tillbehör med. Har även fått erbjudande om att köpa demomaskin 4862 med ett avdrag på ca 1000 , är det något att satsa på?
Hur är det med bra affärer i stockholm, vilka rekommenderar Ni? (Har endast kollat i Uppsala)
map är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 20:16   #6
linaloviza linaloviza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 145
Jag skulle råda dig att kolla priser och sedan pruta hos olika handlare. Priserna är verkligen inte fasta!

Jag har en 4862:a och betalade 9000:- (som jag helt enkelt prutade ner), affären jag handlade i var Stockholms Sycenter.
Just dom är nog inte proffs på Pfaff så jag tror inte att jag kan få så mycket hjälp där om jag behöver fråga, men jag gjorde bedömningen att jag klarar mig själv och dessutom får hjälp av alla här på sysidan.
linaloviza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 20:23   #7
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
Hej Mariann!
Jag har en Coverstyle själv och är mycket nöjd med den. En skillnad mellan den och 4862 är att 4862 har en infodisplay där trådspänning och liknande anges, det finns inte på Coverstylen, som alltså är manuell. För mig är detta inget problem då jag sedan innan varit van vid att ha en manuell maskin. Man lär sig dessutom rätt fort när man testar vad som är bra inställningar tycker jag. Jag har än så länge inte haft några problem med min maskin, trots att den är 5-trådig (vilket många annars verkar ha upplevt som ett problem, framförallt vad det gäller Husqvarnas 936 som jag förstått). Främsta anledningen till att jag köpte min Coverstyle var det förmånliga priset. Man får ju i stort sett samma maskin som 4862 fast lite billigare.
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 20:32   #8
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
Nu när jag tittat lite närmare på de informationsbroschyrer jag har om Pfaffs maskiner ser jag även att Coverstylen har 18 sömprogram mot 13 st hos 4862.
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-01, 04:57   #9
map map är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 11
Tack för alla råd, ska ut idag och imorgon och provköra maskinerna,dels på söders tyger, och sedan stockholms Sycenter (låter som man ska provköra en bil!) Hoppas ha bestämt mig till helgen, är lite extra ledig då.
map är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-01, 14:39   #10
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Jag är jättenöjd med min nya Coverstyle. Har lärt mig trädning och intällningar nu. Har också gått en minikurs hos min handlare. Många sömmar är det men har inte testat alla än. Jag har inte sytt med 4862 eller någon annan overlock, så jag vet inte om den är bättre eller sämre.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons