Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-21, 18:02   #16
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Va så lite så Vet ju hur ilsken jag va på min maskin innan jag blev av med den...
Bodde på 2:a våning då och såg ganska många gånger synen inom mej att jag fick totalt bryt på eländet o kastade ut den från balkongen
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-21, 20:05   #17
LillaJo LillaJo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 63
Hahaha! Passionerad själ märker jag... Just nu lutar jag åt en Brother Innovis 10 eller 30. Hittills har jag inte hört nåt dåligt om dem och de ska klara många lager tyg med. Vilken/a maskin/er har du nu?
LillaJo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-22, 08:29   #18
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Jag har Janome Easy Jeans och är supernöjd med den!
Den är ju mekanisk så den stänger inte av hur som helst och bara tuggar och går
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-22, 11:15   #19
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Jag har en easy jeans och en brother innovis 350 och skulle jag välja mellan dom så hade jag helt klart valt brothern!! Den klarar allt!! Plus att den har många extra finesser.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-27, 12:22   #20
LillaJo LillaJo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 63
HQ Emerald eller Brother Innovis?

Hej igen!

Nu börjar det dra ihop sig för mig, jag har sållat bland allt jag hittat och det står mellan:

Husqvarna Emerald 116
http://www.symaskinswebbshoppen.se/P...me,ProductName

och

Brother Innovis 10
http://www.sewingmachinesdirect.co.u...rnv10_info.htm

Vilken tror ni är bäst? Och varför?
LillaJo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 04:59   #21
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Båda är budgetmaskiner (de högre budgetmaskinerna, över stormarknadsmärken allts&#229. I det läget tror jag att det är bättre att du tar och provar dig fram och ser hur du trivs med maskinen.

Själv tycker jag att Brothers maskiner är lite väl bulliga/utbuktande upptill, så att nålen+pressarfoten är "långt inne" och man kan inte se mer än nålen, men inte bakom det. Om man är jättekort kanske det inte är lika farligt. Men jag på min 165 cm tycker de är väl jobbiga att se. (Ju längre man är så har man större vinkel från ögat till nålen och om någonting buktar ut i vägen så blir det svårare att se in)

Det har tyvärr med att dagens symaskiner gärna vill dölja sytrådens resa från rulle till nål. Förr i tiden kunde man se trådens hela eller nästan hela resa från rulle till nål. Det är bara fördelar med det, man kan lättare hitta om det brustit, det blir inte lika mycket damm inuti symaskinen om tråden ligger utanpå. Jag har försökt fundera på varför de gör så nu för tiden, och det enda jag kan komma på är att man kanske inte vill att någon nybörjare får sitt hår fasttvinnat i tråden (??!)

Men där har alltså Brother gjort det ännu värre och jättebulligt och utåtbuktande.

Jag vet inte hur Emeralds maskin är. Det är egentligen inte Husqvarna, det är faktiskt gjort i samma eller liknande fabriker som Brothers maskin. Alla budgetmaskiner är egentligen gjorda i samma eler liknande fabrik i Asien, det är bara höljet som skiljer sig och några andra detaljer som märket beställt. Man kan se det genom att pressarfötter, spolar osv är likadana.

Spolarna på dessa maskiner är ofta "liggande" och då är friarmen väldigt tjock, ungefär 4 cm extra på bredden (dvs total omkrets mkt större). En nackdel om man vill sy dam/barnkläder.

Men om det skulle stå mellan dessa två och jag inte fått chansen att testa tror jag tar husqvarna trots allt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 07:43   #22
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Hej Johanna.
Har du tittat i recensionerna på dessa maskiner? Läs gärna och jämför.

Här på sysidan finns den 13 ägare till Emeralden och "bara" 2 ägare till Innovisen.

Utan att egentligen ha en aning om respektive maskins egenskaper skulle jag spontant "rösta" på Emerald.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 07:50   #23
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Jag är en av dom som har Innov-is 10 o jag är super höjd med den. Sydde ju en jeanskjol o det blev väl typ 8 lager som mesta o den tuggade igenom som ingenting.
Vet inget om Hq men tittade lite på beskrivningen o det som den har har ju även Innov-isen.
En fördel med Brother maskinen är att man har 5 års full garanti Hq har "bara" 2 år.
Men det är ju en smaksak. Jag tycker att du ska prova båda o känna dig för vilken som passar dig...

Lycka till
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 11:34   #24
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Citat:
ankan skrev: Visa inlägg
Hej Johanna.
Har du tittat i recensionerna på dessa maskiner? Läs gärna och jämför.

Här på sysidan finns den 13 ägare till Emeralden och "bara" 2 ägare till Innovisen.

Utan att egentligen ha en aning om respektive maskins egenskaper skulle jag spontant "rösta" på Emerald.
Det har nog med att göra att det finns så många fler återförsäljare för Husqvarna i Sverige än för Brother.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 19:36   #25
LillaJo LillaJo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 63
Tack för era utförliga svar! Självklart har jag läst alla recensioner och broshyrer jag kommit över, men jag antar att maskinerna var så pass lika att det var det som gjorde det svårt att välja.

Ichigo: Tack för ditt utförliga svar, mycket intressant information om lågbudgetmaskinerna.

Det blir nog en Brother Innovis för min del ändå. Jag hade såklart velat ha råd med en fetingmaskin, men denna verkar ganska bra för sitt låga pris ändå, jag får hoppas att jag kommer överens med den. Annars får jag väl börja spara till en bättre. Kanske tröttnar jag på att sy direkt, vem vet? Men just nu ser jag mycket fram emot att äntligen få min lilla symaskin.

Tack igen för alla svar! Utan er hade jag varit helt vilse och köpt en värdelös ES-variant eller nåt .

KRAMAR till er alla!
LillaJo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 22:00   #26
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Provsy först, va?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 22:31   #27
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Grattulerar till ett bra val. Alla sakerna som finns i mitt album + mammas är sytt med Innov-is 10 o jag har aldrig haft problem med den så fast att den är en budjetmaskin så är den väl värd pengarna o mer därtill. Skulle inte byta ut den. Inte ens mot en med fler finesser, för vad ska jag med dom till? Satsade på att komplettera med en overlock istället.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-29, 07:55   #28
cinapuff cinapuff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 4
Question

Får jag också klämma mig i i den här tråden?
Jag är i ungefär samma situation som TS (bortsett från att jag finns i Sverige då kanske och har aningen mindre budget), på jakt efter en prisvärd maskin i prisklassen 2-3000kr.
Har spanat på bägge de som TS fastnade för (Emerald 116 & innovis 10 som kanske är lite för dyr egentligen), men även Pfaff hobby 1122/1132 och Singer Tradition 2259.

Några tankar och åsikter om mina val?
cinapuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-29, 11:57   #29
LillaJo LillaJo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 63
Jag rekommenderar dig att kolla på ebay. Jag köpte min innovis 10a där igår och fick den för 199 pund, med frakt blev det 229 pund till grekland så jag misstänker att det är billigare till sverige. I svenska kronor betalade jag 2700 kronor och då ingick en väska, 20 trådrullar och ett saxset. Tycker att det var väldigt överkomligt för en maskin som folk talar så gott om överallt.

Kunde inte provsy tyvärr eftersom jag bor i en grekisk liten byhåla med två timmar till närmaste stad. Dessutom betvivlar jag att de ger en alternativet att provsy i grekiska butiker. Det är ganska långt från sverige på många sätt.
LillaJo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-29, 12:02   #30
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Självklart blir det lite svårt att provsy om det inte ifnns möjlighet till det. Hoppas du blir nöjd med maskinen.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons