Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-22, 15:25   #1
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
vad är din julbord specialitet?

det är alltid roligt att höra vad nya bekantingar har för specialiteer på julborden.

själv brukar jag ha några rätter hemmifrån, och det är inte jul utan dem tycker min svenska familj..

så jag tänkte bjuda in er på en mental resa till Australien, närmare bestämt en liten pytte ort en bit från Alicie springs, på en farm vid namn Yaharrabee,

Här är dt ca 50 grader varmt på jul afton, marken är brun röd och dammig och vatten är en lyxartikel, lixom fisk, så här är det verkligen lyxigt med marina rätter på julbordet..

Wollaby fishking.

Man tar vit fisk och lägger den i ett bananblad ( men aluminium folie går lika bra)
kryddar med salt, vitpeppar och röd chili.
sedan varvar man skivor av mango, apelsin och charambole frukt. slår in det till ett paket och lägger på grillen, ( men det går lika bra med ugnen.

Mums, godare fisk än detta finns inte!


Dubble side eggs
Kokta ägg halvor som man har röra under, istället för som här där man har röran ovanpå äggen, så lägger man en god röra i botten den är så här:
Skaldjurs röra.man kan använda krabba eller kräftor blir mer smak än räkor men de funkar oxå.
hacka rödlök mycket fint, ha på en dl lättmajonäs, 2 mask vispad grädde, vitpeppar och riven chili och några droppar lime jouice. blanda väl låt stå minst 6 timmar.

när den röran är klar gör man den andra röran.
Gorgonzola röra, purea en hel avokado, mixa den slät med 2 mask gräddfil, krydda med vitlök och smula ner 1 matsked ost.

servera såhär, bred ut skaldjurs röran på ett fat. lägg tätt med ägghalvor med den kupade sidan uppåt. lägg en klick men grön röra ovanpå.

Mums fillibabba!!

Sist men inte minst väljer jag såklart, Sötpotatis pajen med valnötter och honung!!!
gör ett pajskal och fyll med klyftor av sötpotatis och vanlig potatis, Blanda kvarg ( kesella) med 2 matskedar honung och 3 klyftor vitlök, och 1/3 dl hackade valnötter, häll över potatisen, ( jag brukar fuska o kokat potatisarna innan) häll på stark ost typ västerbotten o in i ugnen,,,

På fika bordet trängs glögg pastejer. pannacotta med choklad med chili sås. med vanligt svenskt jul gott..

Som ni förstår är det mycket vitlök och chili doft som hägrar här hemma nu dagarna innan jul..

Ser fram emot att få läsa o kanske prova något av era speciella rätter

Varma Jul hälsningar från Stortrollet..
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-22, 16:42   #2
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Men du, vilken tid ska jag komma... Allt detta lät ju jättegott. Här har vi ju vår Värmlandskörv som finess. Jag har ett recept på smaskiga revbensspjäll som jag kokat idag.
Dela i portionsbitar och lägg i kokande vtn med lök, lagerblad, salt o vitpepparkorn. Koka tills benen lossnar. Blanda en marinad: 5 msk olja,
2 msk soya, 1 msk honung, 1 tsk senapspulver, 1/2 kkm svartpeppar, 1 kkm mald ingefära.
Låt ligga över natten och ugnsstek ca 1 timme i 175 grader. Smaskigt! Hoppas det smakar!
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-22, 18:32   #3
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Hakar på med en sak till Bruna bönor!
Det har vi i Värmland, men inte på så många andra ställen, eller??
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-22, 18:49   #4
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Själv ska jag ha med mig Janssons frestelse i matlådan på julafton och försöka få lite julstämning på jobbet.
Misstänker att den ska "avnjutas" sittandes i bilen på en parkering någonstans.....
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-22, 18:49   #5
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Jag vill gärna ha kräftor på julbordet. Det är ingen särskild tradition utan bara för att det är så mycket smak och sådan kontrast till övrig rätt stadig julmat.
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-22, 18:58   #6
nölte nölte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 40
Tack för tipset

Nu har jag testat ditt recept. Är precis klar med kokningen och har lagt för marinering. Kanske det blir en ny favorit.

/Ingela
nölte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-22, 21:50   #7
annkir annkir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 176
Jag har en grej som min dotter ville ha då hon var i Australien för några jular sedan. Hon ville göra janssons frestelse men utan anjouvisen den fanns inte.De var flera flickor som bodde på ngn slags farm. Så då gjorde hon jansson utan men med skinka eller numera också lite bacon i o det har ju blivit en ny "hit" på julbordet då.Annars har jag ju gjort dessa anjouvisfria janssons med en del av spadet i alla fall eftersom flickorna inte så gärna äter själva anjouvisen. Själv älskar jag ju Jansson men äter faktiskt lika gärna denna nya variant.
God Jul !
annkir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-22, 23:26   #8
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Men vilka härliga recept du har lagt ut Annie. Jag blir vrålhungrig fast klockan är sen. Ska prova allt du lagt ut.

Jag är så galen att jag gillar grisfötterna på bordet. Men så är jag också den enda så det blir inte så ofta. Men det är bara mums
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-23, 00:53   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag ser speciellt fram mot rökt lax och sillar. Känns lite fräschare än allt det stabbiga. Men jag vill också ha skinka och janssons. Jag tycker dock inte om julskinka som gjorts på kokt skinka. Det smakar "urtvättat" Nej, i vår familj (min mor och jag!) gör vi det på ugnstekt rimmad skinka (vi köper inte färdig, bara rimmad skinka som vi ugnsteker och sen griljerar) det smakar så mycket godare och har mer smak. Tycker det är så tråkigt att nu finns det färdig skinka färdigskivad och allt... Eller färdiggriljerad skinka som ser helt hemsk och vitgeggig ut i påsen.

Har också testat lättrökt, det smakar jättegott det med.

Jag brukar ibland köpa skinka igen, efter julen när det reas bort, haha! Det är ju gott på mackor! Det är båda ekonomiskt och mer hygienskt att göra så här, köpa en liten skinka till dyrpris innan jul, och sen när den gått åt så köper man en till skinka efter jul på rea så spar man pengar och så har man inte färdig skinka i kylen så lång tid heller så det är mer hygienskt också. Detta här året har vi köpt 2 kilogram skinka. Blir nog 2-3 kg till efter jul.

Senast redigerad av ichigo den 2007-12-23 klockan 00:56.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-23, 09:23   #10
avsl120706 avsl120706 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 64
Musselknyten!
man tar musslor/mysslingar (de på burk ni vet) och rullar in dom i en bacon skiva i med en tandpetare (så att det lilla paketet håller ihop) och sen steker man det.
Salt och extremt gott.
Jag och min lillasyster kastar oss mer eller mindre över dessa varje år


+ hemgjord leverpastej... mums!
avsl120706 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-23, 15:41   #11
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
åh vad kul

att läsa..

vi har just firat jul med mina svärföräldrar och julbordet lät sig väl smaka i år oxå

Tua hihi kanske du får flörta med Lotuz så delar hon kanske sina grisfötter med dej, ulvarna fick sig en varsin skank i dag o en i morgon blir det oxå, folk ser lite äcklade ut när jag ber min assistent köpa 20 stycken här i veckan som var, högt var jag tyvungen o berätta att det var till vovvarna, mina hundar lever på barf, dvs rå riktig mat så grisfötter är lycka när det finns i affären..

Provade ELs goda revbensspjäll, o svärfar hade ine ätit godare, dock han de ju bara stå över natten, men möra o goda var de ju!!

Bäst av allt är ju konfekten efteråt, sitter nu ensam här hemma, familjen e utflugen på ärenden o lämnat mej ensam med konfekten, vågat måste jag säga...

ha det nu gott alla
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons