Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-12-07, 17:42   #1
Wes Wes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 10
Question strulande symaskin

Jag har en gammal Bernina som säkert är från 70-80-talet vet ej vilken modell (men det står elektonic på själva maskinen)


Hur som helst så har den börjat att strula. Ofta så tuggar den i sig undertråden så att tyget fastnar i maskinen. Då får man försöka klippa upp tråden och sedan pilla bort tråden som sitter fast maskinen. Sedan blir stygnen väldigt fula på avigsidan.
Jag har rengjort maskinen från ludd, men den har inte blivit smörjd eller servad sen jag fick den för ca 5 år sedan.

Finns det någon som har något tips hur man gör när maskinen strular på det här sättet?
Jag har funderat på att antingen lämna in symaskinen på service eller köpa en ny. Till saken kommer att denna Bernina fanns på en högstadieskola innan min mamma räddade den från att slängas och jag fick den. Så den har antagligen använts flitigt av många elever.

Är det då någon idé att låta någon fackman titta på den eller är det bara att slänga pengarna i sjön?
Wes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-07, 18:03   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag tycker att du ska låta en fackman titta på den, Kanske kan symaskinsdoktorn få fart på gamlingen igen. Så lämna in den på servis. Jag vet att vissa tar inte betalt om det inte går laga den. Kolla upp det innan du lämnar in den.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-10, 07:24   #3
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 470
Om du tittar längst upp till höger ovanför friarmen så har du modellnr på din Bernina. Du kan höra av dig sedan vad det är för modell du har. Att maskinen är från 70-80-talet ska du vara glad för. Då har du en maskin som är mycket stark och som håller. Var rädd om den.

Jag tycker att du skall ta och smörja din maskin ta och byta nål på den. I samband med att du smörjer din maskin (se handbok) så tar du och kontrollerar att din stygnplåt är hel och fin, inga hack eller så. Om den inte fungerar så hör av dig igen. Du skall smörja din maskin ofta men endast en droppe skall du smörja.

Har du ingen handbok till den så hör av dig. Kanske jag kan hjälpa dig med att kopiera av från min.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-10, 22:53   #4
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Nu har jag inte haft Bernina men väl Husqvarna med ålder, mitt tips är att låta någon serva den.

En ren gissning är att inte övertråd och undertråd drar jämt, kanske den behöver någon droppe olja också...
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-11, 07:06   #5
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Jag hade en sy-lärare som alltid sa , strular det under tyget är fel ovanför tyget , o vice versa.
Så jag hade nog bytt nål , om du inte redan har provat det.
Hoppas att du får den att sy igen , för de gamla maskiner är bra...
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-11, 17:30   #6
Wes Wes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 10
Tack för alla tips!

Jag har inte hunnit smörja eller bytt nål, men ska ta och göra det.

Gumpan58:s: Jag tittade efter ovanför friarmen som du sa och Bernina modellen jag har är 831 electronic.
Jag har ingen handbok till just den modellen, men jag har en handbok till en Bernina 830. De ser ungefär likadana ut så tror du jag kan utgå från den handboken när jag ska försöka lokalisera felet?
Wes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-12, 10:27   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 470
Citat:
Wes skrev: Visa inlägg
Tack för alla tips!

Jag har inte hunnit smörja eller bytt nål, men ska ta och göra det.

Gumpan58:s: Jag tittade efter ovanför friarmen som du sa och Bernina modellen jag har är 831 electronic.
Jag har ingen handbok till just den modellen, men jag har en handbok till en Bernina 830. De ser ungefär likadana ut så tror du jag kan utgå från den handboken när jag ska försöka lokalisera felet?
Det funkar lika bra. Då har du en mycket bra symaskin. Läs instruktionsboken o använd boken när du ska sy dina olika moment,
knapphål m m då lär du dig genvägarna.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons