Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-12-06, 06:26   #1
VilleW VilleW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 3
Köptips symaskin < 2500 kr

Hejsan
Jag ska köpa en symaskin men vet inte vad jag ska köpa. Budget under 2 500 kr. Syr lite av varje men inte i någon större omfattning. Har en billig och dålig maskin idag (inget känt märke). Jag har sett rekommendationer av Pfaff och Janome och deras billigaste ligger ju runt 2 200 kr. Är en billig sådan bättre eller sämre än en lite dyrare Brother eller Singer t.ex.

Behöver bara de vanligaste sömmarna + ev knapphål.
VilleW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-06, 08:56   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Om du kan tänka dig att handla från England så har du här en bra basmaskin som dessutom är riktigt stark.
.
http://www.sewingmachines.co.uk/brother_sew.htm
Modellen jag menar heter "Innov-Is 10A
Anniversary model"

Finns även i Sverige men förmodligen till annat pris.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-06, 12:41   #3
VilleW VilleW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 3
Oj. Tack för tipset. Bra pris jämfört med Sverige, verkligen....
VilleW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-06, 17:25   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag har en Brother MS4 som andra maskin, den är riktigt bra och 40 olika sömmar , där av flera olika enstegsknapphål (du sätter knappen i foten och symaskiner syr ett knapphål i rättstorlek). Den väger bara 4,4 kg och är lätt att lyfta och även ta med sig när man syr borta.
Jag sytt en hel del på den då min stora dyra kombinerade sy och broderimaskin har tillbringat en hel del tid hos symaskinsdoktorn. Den är riktigt trevlig att sy på. Den kostar ca 2500 kr.
Jag har köpt den i Sverige i en brotherbutik.
Köper du i Sverige har du en butik där du får utbildning på maskinen och får hjälp om det är något som krånglar eller något man inte fattar hur man gör.
Det är viktigt att du provsyr och väljer något som passar dig. Köpa symaskin är att köpa en vän som man trivs ihop med. Symaskinen ska blir ens allra bästa vän. Att köpa symaskin är inte som att köpa brödrost. Man måste passa ihop och trivas med varandra.
Kanske hittar du något på beg.hylla. Ta tid på dig och välj noga.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-06, 18:16   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det bästa tipset jag kan ge till människor, båda med liten budget och inte, är att gå till en butik som saluför begagnade symaskiner. Dvs en butik som servar symaskiner.

Symaskiner var bättre förr, helt enkelt.
Poängen med att köpa från butik är att man får en nyservad symaskin, man kan provsy först, man köper inte grisen i säcken, man får garanti (oftast 1 år), och man har konsumentköplagen bakom sig. (rekommderar INTE att köpa beg från privatperson eller butik som inte kan symaskiner om man inte vet allt om symaskinen ifråga båda invändigt o utvändigt)

Min gamla 50-talare Pfaff 332 är det bästa symaskin jag sytt på någonsin, den syr glatt i allt möjligt och omöjligt, med värsta budgettråd, uddstött nål osv... Allt går den med på... Och den går som smör. Ser nästan ut som en industrisymaskin. Den kostade 1000 kr. Om man syr på min symaskin och jämför med en ny symaskin som kostar 1000 kr så är det precis som natt och dag.

Den symaskinen är bättre än 50.000krs symaskiner från idag rentav...

Så ta med några tygbitar (viktigt, ta det du tänkt sy på) och trådrullar (ej lika viktigt) och gå till ett par butiker som har begagnade symaskiner. Sätt dig ner och sy och prova. Om de inte vill hjälpa dig gå till en annan butik.

(och gamla symaskiner behöver inte vara dålig på features, min symaskin syr 80 olika sömmar, knapphål, har automatisk nålpåträdare, bland mkt annat osv.... det från 50-talet.)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-06, 19:03   #6
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Wink

om man inte är van att sy är det otrooooligt svårt att köpa, leta bagagnad, garanti,leta info på webben i timmar. och sedan kanske man vill byta upp sig och det är krångligt med att folk skall kolla . och sedan leta ny.

jag hade inte tid och ork att krångla mer så jag köpte en som jag tror jag kan ha minst 10-20 år framåt. mitt köp blev dyrare än 2500 kr men kanske ni har bra kreditbolag som ger räntefria lån. oftast finns 1-2 månader utan nån avgift.

innovis 10 kostar 3200 kr i sverige. 2700 kr i england. men hur är det med frakt och betalning via webben, verkar krångligt.

bästa är kanske göra som ichigo skriver, men har man inte tur att hitta en bra begagnad. köp kungen. enda beskymmeret då blir om det kommer ut en ny efter ett tag med fler finesser, som nu nv950 med USB.
http://www.brothershopen.se/Symaskin-med-brodyr

jag bara ringde och dagen efter kunde jag gå till mataffären som har postkontor och betala med postförskott.

vill man inte ha en kombinerad brodyrmaskin som av de kända märkena husqvarna och pfaff mfl är så dyra.
ja då är det kanske bäst att köpa nåt känt märke husqvarna,fpaff.

ibland har Jysk och netto i sina reklamblad billiga singer och husqvarna huskystar för ca 1000 kr
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-06, 19:24   #7
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Smile

ICHIGO, VISA supermaskinen FPAFF 332 PÅ YOUTUBE

fpaff 332 skulle vara kul att se på youtube. finns ju inte som begagnad. troligen var den dyr som ny och inte många köpte den i Sverige då.
eller också är den så bra så ingen vill sälja en maskin de är nöjda med.

om man inte vill visa sig själv på youtube så räcker det med ett klipp med bara maskinen och några händer som fixar.

kanske nån fabrikör i indien ser den och köper tillverkningslicensen av fpaff(som nu ägs av hqa ) och så börjar de ny till verka 332 igen.
faktisk så till verkas gamla hederliga maskiner där exembelvis råoljemotrer/semidiesel ja allt. det finns även moderna handdrivna symaskiner för folk som inte har elsröm.
och i indien tillverkar tatra en ny bil för 14 000 kr.
så att nytillverka fpaff 332 vore nog fullt verkligt, verkar ju bra med en mekanisk maskin som har så många finesser.
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-06, 19:55   #8
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Nu måste du sett fel Händigecarl, innovis 10a kostar ca 1800 i England (SMD), frakt ca 300. Mycket smidigt att handla därifrån både vad det gäller frakten hem och betalning.

Jag vet att många här tipsar om begagnade maskiner och visst kan det vara bra om det finns en sån affär i närheten samt att man har bil, lust och tid att åka runt och leta. För mig utan bil skulle det aldrig funka. Läser tips och recensioner på nätet istället, syforum inom europa finns det gott om och SMD är välkända i fler länder än i lilla Sverige.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-06, 20:57   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag köpte min pfaff 332 från Symaskinsagenturen i Göteborg, men jag vet att många reparatörer säljer begagnade.

Jag ser ibland 230-260-332-360 serien (och de lite nyare 1xxx-serien från 70-talet) säljas här och var. Det är en tysk märke så det finns att köpa här helt klart.

Men man kan säga att på 50-talet var de flesta märken jättebra så det kvittar nästan vilken man köper, köper man en som fungerar bra vid köptillfället kommer den fungera bra i flera år till pga av att maskinerna då är verkligen gedigna.

Sedan på 70-talet börjar en hel del maskiner få plastdelar som spricer med åldern. T.ex. klassiska Husqvarna 2000-serien och Pfaff 1xxx-serien.. Men dessa är ändå bra maskiner om man väl lagt ner pengar på att byta ut plastdelen och har delen bytts ut så håller de i ca 20-30 år till.

Nu för tiden är det mycket plast i symaskinerna. Ta bara en sådan sak som spole och spolkapsel, lätt att se som nybörjare. Förut var allt i metall. Sedan blev spolen plast. Och nu är ofta båda spolen och kapseln plast....

Och jo de går sönder. Mina plastspolar är ca 15-20 år gamla och de börjar spricka en efter en. Håller på att ersätta dem med versioner av metall. Jag är i alla fall glad över att mina två favoritsymaskiner (pfaff från 50-talet och 80/90-talet) delar samma spolsystem (kan rentav byta spolkapslar sinsemellan) och att det dessutom finns metall.

Jag kan dessa eftersom jag har haft erfarenhet av dessa. Kan ine mkt om andra.

Pfaff idag är inte mycket att hänga i julgranen med.. Jo de går nog bra och är ungefär som alla andra symaskiner är idag... Men specialkunnandet har försvunnit i och med uppköpet av Husqvarna. Nu är Pfaff och Husqvarna samma maskiner egentligen.

Men egentligen kvittar det vilken maskin man köper nu för tiden egentligen... Alla är medelmåttiga nu för tiden, när man väl kommit förbi värsta budgetskiktet så är det samma kvalité oavsett pris. Det som gör prisskillnaden är mängden sömmar och "features", tingeltangel.. Inte att det är bättre/mer gediget.

Carl OS:
Vill du ha bra mekanisk maskin med många finesser tycker jag att du ska gå och titta på pfaff från ca 80-talet, de är nya nog för att vara "nya" men ändå gedigna från den gamla skolan. Jag har en hobbymaskin från den tiden, Hobbymatic 919, men är jättebra, tillverkad i Tyskland i samma fabrik som de dyrare. Står det "Made in West Germany" så vet du att det är gammalt nog för att vara bra.
Den har jag fått av mina föräldrar när jag var ung och den är min huvudsymaskin. Men när jag ska sy "brutalt" så kör jag med 50-talaren.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-06, 21:49   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Sewing machine direc betalar du med ditt visakort. Just nu är det portofritt. Maskinen har du inom en vecka kan gå 4-5 arbetsdagar.
Dom skickar med en adapter till kontaken, så det är bara att packa upp och sy direkt. Dessutom får du massor av sytråd, saxar och måttband m.m. på köpet när du köper symaskin.
Du trycker bara på add to cart, fyller i mamn och adress och visakortsnummer. Det är inte alls krångligare att köpa från england än att köpa från Sverige.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-06, 23:02   #11
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Unhappy

innovis 10 £269 vart ser man pris på 1800 skr ?
http://www.ekmpowershop3.com/ekmps/s...563&productid=

och på forex får man ge 3000 skr för £269
http://www.forex.se/sv/Valuta/Omvandlaren/

troligen är det jag som misstolkar?

ja det kanske är smidigt, men dom drar pengarna från kontot och så får man vänta/hoppas det kommer en symaskin på posten?
kan man spärra att de får ta pengarna tills man fått varan. ungefär som betalning på blocket
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-07, 09:20   #12
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Aha nu vet jag, vi har rätt bägge två händigecarl, jag syftar på 10a som är en jubileumsutgåva av innovis 10, du kollar på bara 10därav skillnaden i pris. Hm, att ett a kan göra så mycket

Vad det gäller betalning...Har för mig att dom drar pengar samma dag som dom skickar maskinen, precis som de flesta företag gör här i Sverige.
Vad det gäller SMD så är det nog väldigt säkert att handla där, dom lovordas lite överallt, aldrig läst nåt negativt oavsett om det varit ett svenskt, eng eller tyskt forum.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-07, 15:46   #13
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du kan betala med Paypal.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-07, 16:30   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag kan också säga att jag haft bra erfarenhet med SMD, att köpa alltså.

Sedan om symaskinerna ifråga är bra eller inte har ju SMD inte med att göra.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-07, 16:47   #15
Händigecarl Händigecarl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 100
Talking

vad bra att få tips. ja det verkar ju alla tiders att handla på webben. kommer nog testa finns ju så mycket bra grejer som inte finns i sverige. är det nån som handlat från USA?
hur är det med tull och avgifter inom och utanför EU?

hittade en film om pfaff 332, den verkar uberbra med det vikbara sybordet som man slipper ta bort och lägga nånstans där det inte finns plats för . och backvredet och styrkan att sy i tjockt läder: en riktig ww2 maschine

http://www.youtube.com/watch?v=NXnzG8UcS0s

hoppas man kan köpa en sån en dag
Händigecarl är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons