Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-11-22, 20:46   #1
Husqvarna2000 Husqvarna2000 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 15
Trestegs sicksack på äldre Bernina?

Hej!

Har funderat lite på att skaffa en äldre Bernina. Efter att ha läst många inlägg här verkar många vara nöjda med dem, särskilt egenskapen att kunna sicksacka utan att tyget drar ihop sig.

Jag har hittat en 530 på nätet, men jag kan inte se att maskinen har trestegs sicksack. Stämmer det? Har sökt på nätet men hittar inte info om vilka Berninor som har det. Hoppas att någon här kan hjälpa till.

Mvh
/Ola
Husqvarna2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-22, 22:31   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ladda ner maualen och kolla http://safemanuals.com/user-guide-in...RNINA/530-2-_E
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-23, 13:44   #3
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 470
Jag har Berninor från 830 och uppåt. Det är troligtvis inget fel på maskinen. Bernina har tillverkat helt fantastiska maskiner som är outständing. Personligen skulle jag välja en nyare maskin som har fler sömmar. Mig veterligen så saknar denna maskin trestegssöm, trikåsömmar bl a. Fråga säljaren vilka sömmar som finns. Han kan kanske scanna av från instruktionsboken vilka sömmar som finns.

Du kan inte jämföra denna maskin mot en ny maskin eller någon som du haft i skolan t ex. De är för moderna. Men denna maskin kommer troligtvis att sy helt fantastiska sömmar förutsatt att den är hel och ok. Garanti? Köp från en symaskinsförsäljare en begagnad maskin där du även får den demonstrerad och får garanti. Det är bäst då vet du vad du köper och om de motsvarar
dina behov och förväntningar.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-01, 19:38   #4
Husqvarna2000 Husqvarna2000 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 15
Tack för informationen! Jag väntar nog och ser om det kommer ut en lite nyare maskin. Är inte ute efter en toppmodern maskin, den ska sy snyggt och vara tålig. Har ju en HQ 2000 idag som jag är ganska nöjd med, men var just nyfiken på att kunna zick zacka utan att tyget rynkar sig.
Husqvarna2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-01, 22:33   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 470
Jag rekommenderar dig absolut en Bernina för de äldre maskinerna går inte av för hackor. Du kan gå in på recensioner och läsa om de olika symaskinerna. Läs om Berina 830, 930, 1230, 1130,1030 m fl.

Minst en Bernina 830 skulle jag rekommendera. Vet inte exakt vad 730 kan det skall jag lämna öppet. Men 830, då har bra knapphål och enklare overlocksöm. Helst en Bernina 930. då har du trestegs-sicksack. Bra overlocksömmar och alla Bernina syr du läder med så det bara sjunger om det. De är helmekaniska maskiner som håller och det finns reservdelar till dem. I USA får du betala mer för en äldre Bernina än för en ny maskin.

Sist jag kollade ville de ha 700$, ca 5 000 kr, för en 930 som är en 80-talare. Naturligtvis så kan du ha tur att få tag i en billigare på auktion t ex. Men det är ett schysst andrahandsvärde. Det är inte heller för mycket pengar för en frisk maskin. Så bra är de. Så här i Sverige ligger de i billig kurs från 1500-3500 kronor.

Det finns naturligtvis även andra äldre maskiner av andra fabrikat som är bra. Se upp och kontrollera alla plast och bentonitdelar (t ex mönstersömpluggar) för de blir spröda med tiden. Kolla om det finns att få tag i nya delar.

Lycka till med din symaskinsjakt. Köp i första hand från symaskinsåterförsäljare. Då får du garanti. Även andra återförsäljare tar in Bernina som inbytesmaskiner så sök även hos Husqvarna, Singer, Pfaff, Jamone m fl.

Vore kul om du har lust att skvallra vad det blev för maskin i slutändan. Håller tummarna för att du finner det du vill ha.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons