Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-11-20, 20:57   #16
mo_oi mo_oi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 25
Efter att ha letata i evigheter överallt, flera gånger har jag hittat spolhållaren och den faller inte ner.

Då ska jag lossa på skruven lite eller?
mo_oi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 21:01   #17
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Ja, Spolen ska falla ner om du håller i trådänden och rycker till lite lätt. Den ska inte falla jättelätt alltså.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 21:03   #18
mo_oi mo_oi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 25
Tack så hemskt mycket, då försöker jag lossa skruven lite lite bara för den verkar sitta för hårt. Hoppas det är lösningen på mina problem. Tack åter igen
mo_oi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-26, 15:42   #19
mo_oi mo_oi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 25
Hoppas någon läser detta nu för nu har jag krångel igen. jag blir nästan deprimerad när jag inte får sy när jag har alla mina idér.

Nu är det såhär iaf. Jag har försökt det mesta som jag läst om i forumet men inget har fungerat hittils så nu funderar jag på om maskinen gett upp.

Det började när jag skulle sy en muss till ett par byxor. Jag använde fuskoverlocken, Men den blev helt konstig denna gång. Det var nästan kråkfötter på ovansidan och hela sömmen blev helt spänd och tyget drogs ut så det vågade sig på mudden.

Jag har testat ändra pressarfotstryck. Trä om hun dra gånger, byta till massa olika trådar, rengöra maskinen och att ändra stygnstorlek och ändra trådspänningen.
Men när jag drar i övertråden dock när jag ändrat spänningen så känner jag ingen skillnad,jag misstänker att den kanske inte fungerar den ratten längre, kan det vara så?
mo_oi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-26, 18:26   #20
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ursäkta för att jag "ger upp" direkt men när jag såg "märket" på symaskinen så förstår man ju att det är en budgetsymaskin som man köper från stormarknad osv... Dessa brukar vara riktigt dåliga eller i alla fall bli dåliga fort....

När de håller på att jävlas hela tiden så tappar man lusten att sy och blir ledsen.

Om man har liten budget tycker jag att man ska gå till en riktig sybutik och be om att få provsy på några begagnade symaskiner (riktigt fina gamla riktiga märken).. Det behöver inte bli så mycket dyrare än dessa budgetsymaskiner, ibland kostar de rentav lika mycket... (dvs ca 1000 kr) Och skillnaden är som natt och dag...

Men om du vill behålla din maskin så tycker jag att du ska ta med den till en sydoktor så den blir justerad och smord.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-27, 13:41   #21
mo_oi mo_oi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 25
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Ursäkta för att jag "ger upp" direkt men när jag såg "märket" på symaskinen så förstår man ju att det är en budgetsymaskin som man köper från stormarknad osv... Dessa brukar vara riktigt dåliga eller i alla fall bli dåliga fort....

När de håller på att jävlas hela tiden så tappar man lusten att sy och blir ledsen.

Om man har liten budget tycker jag att man ska gå till en riktig sybutik och be om att få provsy på några begagnade symaskiner (riktigt fina gamla riktiga märken).. Det behöver inte bli så mycket dyrare än dessa budgetsymaskiner, ibland kostar de rentav lika mycket... (dvs ca 1000 kr) Och skillnaden är som natt och dag...

Men om du vill behålla din maskin så tycker jag att du ska ta med den till en sydoktor så den blir justerad och smord.
Tack för ditt svar. Jag är som rätt inställd på att den inte kommer att fungera prima nåmer, om den ens nogonsin gjort det. När jag köpte den var det mest för att kunna sy upp gardiner, hade som inga planer på att sy barnkläder
Får försöka hitta en ny att investera i, en med märke
mo_oi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-28, 13:02   #22
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Håller helt med Ichigo.
Det finns många äldre begagnade "pärlor" som väntar på dig!

Handlar du i en affär så ska du se till att du får garanti, det brukar man få även på begagnade maskiner. Och det bästa är att man kan provsy och jämföra många olika innan man köper, och du ska också känna efter att du får bra kontakt med handlaren. Använd ditt sunda förnuft.
En bra maskin "spinner som en katt", dvs den går tyst och fint. Ta med egna tygbitar av olika sorter, trikå speciellt, då kan du provsy ordentligt. Ta tid på dig!

Att sy är ju jätteroligt, men då måste man ha en "glad" maskin .
Finns mycket fint från 1960-70- och 80-talet som mest stått i en garderob och längtar efter att göra lite fina jobb.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons