Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-05-06, 07:45   #1
Roxie Roxie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 51
Question Behöver hjälp Husqvarna Automatic

Har fått övertagit en grön goding MEN jag stötte på patrull direkt...
För det första, vart ska man sätta mönsterkammen?? (Jo, jag är helt korkad)
Den var trädd, men det verkar vara något fel för den har liksom fastnat, alltså, när man försöker vrida på balanshjulet så sitter det fast. Brukar ju tyda på att det är nåt trassel med tråden, att det är fel trädning eller nåt sånt.
Det låg en liten bruksanvisning i väskan men den innehöll endast bilder med namn på alla delar. Inget om hur man trär den,hur man spolar upp undertråden osv. Vart kan man få tag på den informationen? Är det någon som vet????
Roxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 16:04   #2
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jag har haft en sån grön goding!
Balanshjulet ska alltid bara vridas MOT dig (balanshjulets överkant alltså).

Mönterkamsatsen tror jag det heter.
Det finns flera stycken såna, man har en i taget i maskinen. Man kan byta för att få olika mönstersömmar. Alla har raksöm och sicksack också, så då behöver man inte byta. har man ingen isatt så tror jag inte maskinen syr.

Om du tittar på maskinens baksida, så finns det en lucka du kan fälla ut uppe till vänster(sett från baksidan). Öppna den, så ska mönsterkamsatsen sättas på plats. Inga skruvar, bara träs på en "pinne", tror jag det var.

Jag har lite bråttom, hinner inte svara mer just nu. Bruksanvisningar finns att köpa på nätet, på engelska vet jag. är du intreserad så kan jag ta fram de länkarna.
Det finns flera här på Sysidan som har såna maskiner, någon kanske kan kopiera sin bruksanvisning till dig.

Ta bort tråden som sitter i och sen rengör och dammar du noga hela maskinen, även innanfr luckor som finns. Ta bort undertrådskapseln ochså och damma där.
sedan ska du smörja med en droppe symaskinsolja i alla hål.
Sen kan du kollla om den funkar eller om det är något fel.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 17:02   #3
Roxie Roxie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 51
Jag har lyckats byta både mönsterkam och hitta instruktionsbok på nätet (på engelska), men hjulet sitter fast! Och det är just när man ska vrida mot sig. Jag vet att det är ajajbaja att vrida åt "fel" håll på en symaskin men åt det hållet sitter det inte fast. När man försöker vrida framåt så rör sig nålhållaren litegrand, knakar lite och sen stopp. Vågar ju inte ta i för mycket så man skadar något

Läste i någon gammal tråd att man absolut inte fick röra något om sömväljaren(tror jag det var) inte stod på 0. Är rädd att jag kanske rört någon knapp som "låst" allting

Ska ge den en ordentligt rengöring+olja imorgon och se om det hjälper till något.
Roxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 18:17   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Var maskinen genomgången när du fick den? Annars kan det nog vara lönt att kosta på en översyn i vilket fall som helst. Fungerade den när den lämnade sin förra ägare?

Har du tur är det bara damm och skräp i maskinen som stått och bäckat igen den. Det händer ofta när maskiner står stilla längre perioder.
Har du otur är det någon del som har gått sönder. Det kan bli dyrt, men går det bara att få tag på delen brukar det vara värt det ändå.
Fråga om det går att få tag på bruksanvisning genom reparatören när du lämnar in maskinen. En bruksanvisning bör du absoult ha. Det finns saker som kan gå sönder även på dom gamla maskinerna och dom är inte alltid lika "amerikananpassade" som dom nya. Med andra ord, det är inte alltid helt självklart hur man ska göra och gör an fel kan man om man har otur skada maskinen.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-07, 14:15   #5
Roxie Roxie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 51
Ser tyvärr ut som det blir en tripp till verkstaden. Numera finns det dessvärre bara en här som har hand om husqvarna o dem har jag ( o många bekanta) dåliga erfarenheter av, så det här besöket hade jag ju helst sluppit.

Har rengjort överallt och smort med ny olja enligt schemat i bruksanvisningen.Har även lokaliserat felet; Balanshjulet går numera runt MEN det tar i på ett ställe varje varv.
Precis bakom trådspänningsratten sitter det invändigt i maskinen en "metallplupp" som har en liiiten skruv på sig. Den skruven tar det emot i... hur märkligt som helst
Roxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-07, 23:55   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det finns inget annat ställe du kan lämna in maskinen? I en grannstad eller så, menar jag?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-08, 15:04   #7
Roxie Roxie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 51
Det finns helt klart en fördel med att bo på mindre ort (en ö), alla känner alla-mentalitet. Fick reda på att vi har en "symaskinsdoktor" mitt ute på bondlandet, en pensionerad husqvarna-reparatör, som arbetat alla år på numera nedlagda husqvarna butiken i Visby. Så idag lämnade jag in den gröna juvelen för kurering hos doktorn.

Bara det, att lämna den till en doktor istället för en reparatör, det låter så hoppfullt!

Den andra verkstaden jag var i kontakt med, de hävdade att de var de enda som numera lagade husqvarna, men som väl var stämde det alltså inte. De har förstört mååånga maskiner, däribland min fd och min mammas. Så förstå att man inte har sån lust att lämna in en maskin där igen!

Så nu väntar jag på att doktorn ska ringa om några dagar...
Roxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-08, 18:43   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det låter hoppfullt med den här "nya" doktorn!

Och det låter definitivt inte roligt med någon som förstör symaskin istället för att serva/reparerar.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-09, 21:21   #9
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 467
Citat:
Roxie skrev: Visa inlägg
Det finns helt klart en fördel med att bo på mindre ort (en ö), alla känner alla-mentalitet. Fick reda på att vi har en "symaskinsdoktor" mitt ute på bondlandet, en pensionerad husqvarna-reparatör, som arbetat alla år på numera nedlagda husqvarna butiken i Visby. Så idag lämnade jag in den gröna juvelen för kurering hos doktorn.

Bara det, att lämna den till en doktor istället för en reparatör, det låter så hoppfullt!

Den andra verkstaden jag var i kontakt med, de hävdade att de var de enda som numera lagade husqvarna, men som väl var stämde det alltså inte. De har förstört mååånga maskiner, däribland min fd och min mammas. Så förstå att man inte har sån lust att lämna in en maskin där igen!

Så nu väntar jag på att doktorn ska ringa om några dagar...
NEJ!!! Dit får du inte gå!!! Fick du någon ersättning av dem?
Eller fick ni stå för alla fiolerna?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons