Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-03-08, 08:26   #1
ansanpansan ansanpansan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 6
Hjälp med allt möjligt kring tröjor och byxor i tråkå

Det är lika bra att jag startar en tråd i ämnet då jag är nybörjare och stöter på nya problem allt eftersom jag lär mig. För tillfället har jag 3 frågor.

1. Varför viker sig mudden i halsen inåt? Har följt mönster från Ottobre.

2. Min muddväv verkar väldigt elastisk. Tycker den töjer sig väldigt efter byxorna använts i en halvtimme. Hur mycket mindre än midjan kan de egentligen vara?

3. Tvättar ni muddväv innan ni syr i den?

Tacksam för svar!
ansanpansan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 10:49   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag brukar mäta hur muddarna genom att prova dom hur dom sitter innan jag syr fast dom. Lika gör jag med halsringningenmudden.
Om du syr fast sömmen med en elastist söm på rättsidan blir den stadigare.

En del tyg är stretigare än andra, när det gäller halsringningar och muddar, går det inte alltid att följa möntret. Muddar och halsmuddar ska alltid va

Mudden ska vara klippt så att sy syr i det stretchigaste riktningen.

Jag skulle sätta ett gummiband i midjan. Bra mudd räcker inte till att hålla upp byxorna. Du kan lägga gummibandet i mudden sy nära gummibandet men inte i det.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 12:33   #3
ansanpansan ansanpansan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 6
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Jag brukar mäta hur muddarna genom att prova dom hur dom sitter innan jag syr fast dom. Lika gör jag med halsringningenmudden.