Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-03-08, 08:26   #1
ansanpansan ansanpansan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 6
Hjälp med allt möjligt kring tröjor och byxor i tråkå

Det är lika bra att jag startar en tråd i ämnet då jag är nybörjare och stöter på nya problem allt eftersom jag lär mig. För tillfället har jag 3 frågor.

1. Varför viker sig mudden i halsen inåt? Har följt mönster från Ottobre.

2. Min muddväv verkar väldigt elastisk. Tycker den töjer sig väldigt efter byxorna använts i en halvtimme. Hur mycket mindre än midjan kan de egentligen vara?

3. Tvättar ni muddväv innan ni syr i den?

Tacksam för svar!
ansanpansan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 10:49   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag brukar mäta hur muddarna genom att prova dom hur dom sitter innan jag syr fast dom. Lika gör jag med halsringningenmudden.
Om du syr fast sömmen med en elastist söm på rättsidan blir den stadigare.

En del tyg är stretigare än andra, när det gäller halsringningar och muddar, går det inte alltid att följa möntret. Muddar och halsmuddar ska alltid va

Mudden ska vara klippt så att sy syr i det stretchigaste riktningen.

Jag skulle sätta ett gummiband i midjan. Bra mudd räcker inte till att hålla upp byxorna. Du kan lägga gummibandet i mudden sy nära gummibandet men inte i det.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 12:33   #3
ansanpansan ansanpansan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 6
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Jag brukar mäta hur muddarna genom att prova dom hur dom sitter innan jag syr fast dom. Lika gör jag med halsringningenmudden.
Om du syr fast sömmen med en elastist söm på rättsidan blir den stadigare.

En del tyg är stretigare än andra, när det gäller halsringningar och muddar, går det inte alltid att följa möntret. Muddar och halsmuddar ska alltid va

Mudden ska vara klippt så att sy syr i det stretchigaste riktningen.

Jag skulle sätta ett gummiband i midjan. Bra mudd räcker inte till att hålla upp byxorna. Du kan lägga gummibandet i mudden sy nära gummibandet men inte i det.
TACK för ditt svar! Ska testa sätta gummiband framöver.

Just nu försöker jag hitta ett bra mönster till muddbyxor. Såååå svårt att få det snyggt i grenen fram tycker jag. Blir liksom för mycket tyg och häng just där.

Det där med mudd(byxor) är ju knepigt för sonen behöver ju ändå rörelsevidd så det kan inet var för tajt men det ser också då lätt ballongigt ut när han är still och eftersom han är smal i midjan blir det då en mycket snävare mudd. Det ser lite "rynkigt" ut nästan då. Hur sjuttsingen får man till det?
ansanpansan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 18:23   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Du kan ju testa att använda ett lite tunnare och mer följsamt tyg nästa gång. Då syns inte extravidden alls på samma sätt.
En annan variant är att använda ett mer flexibelt tyg, så att det behövs mindre extravidd till att börja med.

En annan grej som kan vara skoj att experimetera med är att det faktiskt inte alltid är så att mer plats i plagget ger bättre rörlighet. Just grenen på byxor är ett sånt område. Har man lägre gren (alltså mer plats innuti byxorna just där) utan att öka vidden en hel del för att kompensera, så blir påfrestningen på grensömmen större och rörligheten sämre, till exempel.

Vidden på byxorna totalt sett spelar mindre roll, så länge det finns plats nog att böja knäna och sådär.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 22:20   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det brukar se mindre ballongigt ut när man använder plagget, då mudden töjs ut.
Ev. kan sy in lite på underbenet. Börja under knät och sy in och börja med lite och låt det växa långsamt till full bredd längst ned. Lite gör ganska mycket. Minskar du tex sömmen 1 cm på varje sida, blir resultatet 4 cm mindre. Minska lika mycket på varje sida av benet. när det gäller byxor flytta aldrig på pressvecken, för då snor sig sömmarna och var noga med att lägga mönstret trådrakt.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-18, 16:08   #6
ansanpansan ansanpansan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 6
Tack för utförliga svar med mycket nyttig info. Nu har jag äntligen fått hittat rätt
ansanpansan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-19, 12:45   #7
ansanpansan ansanpansan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 6
nästa fråga;

mudd/ kantband i muddväv på kortärmat. Hur lång ska mudden vara i förhållande till ärmen? Den ska ju inet dra ihop ärmen så som muddarna på muddbyxor.
ansanpansan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons