Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-12-26, 08:45   #1
PiffochPuff PiffochPuff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 44
Smile Vad är skillnaden på Brother 1034 och 3034

Läste mig till här på forumet att en Brother 3034D är en bra overlock för nybörjare. Och att man beställer den enkelt från sidan:
http://www.sewingmachines.co.uk/brother_over.htm

När jag då går in och tittar på sidan hittar jag en som heter 1034D som är billigare. Är så dålig på engelska så jag undrar om någon kan hjälpa mig att säga vad som är skillnaden på dessa två maskiner?

Jag har en gammal Pfaff som har overlock, Men som inte klipper av tyget. Annars är den gamla trotjänaren superbra. Men vill kunna sy mjukiskläder (onepice) till barnen med proffsigare sömmar.

Eller det är någon som tycker jag ska satsa på en annan overlockmaskin? Priset är egentligen inte avgörande men naturligtvis det bästa om man kan hålla nere kostnaden.
PiffochPuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-26, 10:12   #2
AnnLindahl AnnLindahl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 269
Du kanske bara behöver byta knivar på din maskin, för övrigt verkar du ju vara nöjd med den
AnnLindahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-26, 11:46   #3
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Mailade och frågade när jag köpte min 3034. Fick till svar att bägge var bra maskiner men att 3034an bla har automatiskt släpp på trådspänningen när man lyfter pressafoten, det var nåt mer oxå men kommer inte ihåg.

En annan skillnad är att 3034an har en skräpkorg som samlar upp de avklippta, det saknar 1034an.
1034:an är oxå äldre än 3034 som kom ett antal år senare.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-26, 13:44   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
AnnLindahl skrev:
Citat:
Du kanske bara behöver byta knivar på din maskin, för övrigt verkar du ju vara nöjd med den
Det räcker troligvis att slipa knivarna, att lämna in dom på ett provssliperi brukar kosta någon tia och dom blir som nya.
Googla på slipa knivar+din närmaste stad.
Hittar du inget där så brukar det gå att skicka dom,
Jag har lämnat min knivar till http://www.slipkliniken.se/contents/sv/d47.html och dom har gjort ett toppenjobb, knivar är bättre än nyskick, dom slipar även saxar och i stort sett allt som skär.

Men jag rekommenderar dig att ha en extra uppsättning knivar, för dom brukar alltid lägga av mitt i ett projekt. Och då är att skönt att bara kunna byta och fortsätta att sy.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-26, 13:47   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tycker också att du ska spara pengar och skicka in din på service och också få knivarna slipade. Tänk så här, du är nöjd med din maskin i övrigt, du sparar pengar och du sparar på jordens resurser.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-26, 15:44   #6
PiffochPuff PiffochPuff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 44
Ursäkta om jag var otydlig. Jag har en gammal vanlig symaskin som har overlock, men som inte automatiskt klipper av tyget. Alltså ingen overlockmaskin. Man väljer overlock genom en kombination av nedtryckta knappar, precis som vilken annan specialsöm som finns på maskinen. Finns alltså inga knivar att slipa.

Citat:
Mailade och frågade när jag köpte min 3034. Fick till svar att bägge var bra maskiner men att 3034an bla har automatiskt släpp på trådspänningen när man lyfter pressafoten, det var nåt mer oxå men kommer inte ihåg.

En annan skillnad är att 3034an har en skräpkorg som samlar upp de avklippta, det saknar 1034an.
1034:an är oxå äldre än 3034 som kom ett antal år senare.
Någon som vet vad mer som skiljer 3034:an och 1034:an?
PiffochPuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-26, 16:12   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ah, ok då är det en annan femma. Fejkoverlock är oftast värdelöst.

Om jag ska till att sy på en vanlig symaskin skulle jag inte välja fejkoverlock utan sicksack eller blixt-stygn, justerad till att passa tyget. Fejkoverlock står och syr så mycket på tyget att det sträcks ut. Helt annorlunda mot riktig overlock som bara syr rakt fram med samma rörelser som raksöm men stygnen binds annorlunda förstås pga helt annan mekanism och fler trådar.

Men då får vi hoppas att du får reda på vad som blir bäst för dig. Jag har Janome mylock 644d men jag rekommderar inte janome längre pga deras galna och fula metoder att bryta mot eu regler om egen import.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-26, 17:32   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du kan kolla maskinerna på youtube, Det finns många filmer om båda maskinerna.Gå in på youtube och sök på Brother 1034D respektive 3034D.
Jag vet inte skillnaden, 3034D är en nyare modell.
Papperskorg är bra, då maskiner sprider tygremsor hamnar lite här och där.
Det går visserligen att sätta en liten plastkasse runt tassarna på maskinen och på så sätt samla upp skräpet.
Jag har haft en 3034D som min första overlock. Jag var mycket nöjd med den. Den sydde fint och var snäll och bråkade inte. Lätt att trä med hjälp av färgkoderna. Det medföljde en jättebra dvd som visar hur man gör. Jag tittade på filmen och var igång och sydde inom en halvtimme hade då lyckat trä den. Var helt nybörjare.
Den maskinen gjorde mig heltänd, så jag köpte ganska snart babylockens värstingmaskin och min 3064D fick flytta till ett annat hem.
Vet inte särskilt mycket om 1034D, med den har fått fina recensioner på sysidan.
Får önska dig lycka till.

Men behåll din gamla vanlig symaskin. För overlocken kan bara sy overlocksömmar. Klarar inte av blixtlås, knapphål, raksöm och sånt.
Jag använder min overlock till mycket, och växlar mellan min vanliga symaskin och overlocken. Dom är bra på olika sömmar.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-26, 18:07   #9
PiffochPuff PiffochPuff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 44
Bra tips att kolla på Youtube det ska jag göra!
Citat:
Den maskinen gjorde mig heltänd, så jag köpte ganska snart babylockens värstingmaskin
Vad var det som gjorde att du bytade "upp dig"? Vad saknade du hos din första maskin?
Jag frågar för det kanske är bättre och köpa rätt maskin från början! Eller det är stor prisskillnad?

Jag hade naturligtvis tänkt att behålla min trotjänare som är jättebra för vanliga sömmar. Och jag måste säga att jag är nöjd med den sorts fejkoverlocksöm som den syr (inte alls utsträckt). Men jag vill ju att tyget ska klippas av så det blir riktigt proffsigt.
PiffochPuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-26, 20:00   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag bytte upp mig för jag ville ha en maskin som gick att bygga om till covermaskin. Prisskillnaden var mycket stor (mer än 8 gånger så dyr som min Engelska brother). Jag fick den av min snälle man som ville ge mig min drömmaskin.

Köper du den från England och skulle upptäcka att du vill ha mer avancerad maskin så är dom lättsålda på Blocket och du kan i stort sett få pengarna tillbaka, så du har inget att förlora.

Så jag rekommenderar dig att du börjar med en Brother och ser vilket behov du har. Den är jättebra nybörjarmaskin.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-26, 20:53   #11
PiffochPuff PiffochPuff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 44
Tack för bra svar! Då kör vi på en Brother.
PiffochPuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons