Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-01, 18:11   #1
nepomuk nepomuk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3
sätta i öljetter

Vet inte om jag valde rätt forum, men någon borde kanske veta här...

När jag gick i gymnasiet fanns en sån bra grej att sätta i öljetterna med, en ganska stor grej av metall där man tryckte i dem utan att dom sprack. Svårt att förklara vad jag menar.. Tror man typ vevade i dem på något sätt. Den satt fast i ett bord och var kanske 20 cm hög.

Iallafall, någonn som vet vad en sån här grej kallas, och ev. var man kan hitta såna?
nepomuk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-01, 19:14   #2
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 157
Kam-press har jag för mig att det kallas. Sådana har man till att slå i tryckknappar i alla fall, borde väl vara samma princip?
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-01, 20:31   #3
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
eller spindelpress
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-01, 21:36   #4
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
jepp, spindelpress kallade vi vår. har för mig att de var väldigt dyra och ovanliga för privat bruk
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-02, 08:50   #5
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
De kallas spindelpress och finns att köpa hos Slöjd-Detaljer för ca 900 kr.
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-03, 16:54   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Fick en påse Prym-öljetter med bricka från VCD. Medföljde verktyg för en Prym-tång. Har inte provat hur den här kombinationen funker, men meddelar när jag har något att meddela.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 08:23   #7
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Jag gillar verkligen Pryms tvådelade öljetter, det är de jag brukar använda, men inget går upp emot de nättare fina öljetterna som sitter som berget med spindelpress.

Men har man inte tillgång till spindelpress tycker jag att de dubbelsisdiga Prym isatta med riktig tång helt klart överlägsna de utan bricka.

Hoppas att du gillar dem, Leningrad!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 08:51   #8
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Ska titta efter spindelpressar - har hittat billigt i USA (bra dollarkurs) - www.pastpatterns.com.

Tyvärr har RTs öljetter dels blivit billigare, dels börjat säljas i 1000-pack. Bättre (=billigare) att köpa från Jerndahls i Örebro.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 18:28   #9
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Jag beställer ju mest från venacava och har köpt en prymtång för kring 100-lappen. För mig fungerar det utmärkt, den enda gången jag har försökt slå i öljetter med hammare så misslyckades jag fruktansvärt, annars är det ju så att köper man pryms förpackningar följer det med instruktioner för att kunna slå in öljetterna med hammare, eller ännu hellre rejäl träklubba.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 18:39   #10
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag tycker gott man kan beställa tången från VenaCava och ett set öljetter därifrån (med bricka).
Jag har annars använt de där räliga verktygen som medföljer de bricklösa satserna från Prym men då fäste jag ett gummiband runt plastgrejjen så den alltid var stängd. Gummibandet fick låsas med tejp så det inte gled av. Sedan kunde man sätta i öljetterna, sätta verktyget över öljetten, och då satt verktyget fast. Sedan bankade man på lite försiktigt, med betoning på lite försiktigt.

Nackdelen med Prymtången är att den kräver viss kraft. En otränad hand har ont efter 30 öljetter.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-17, 00:22   #11
nepomuk nepomuk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3
Om man använder Prymtång, spricker öljetten på baksidan då som de kan göra med de sämsta metoderna (detta oavsett om den är med eller utan bricka), eller blir dom hela och fina även på baksidan?
Spruckit har dom iallafall gjort för mig utom med spindelpressen i skolan som jag inte har tillgång till längre tyvärr. Så öljetter är inget jag vågar mig på igen förrän jag har fått tag på ett bra redskap... :/
nepomuk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-17, 07:26   #12
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Att öljetterna spricker upp beror mindre på själva "hållaren" - tång, speindepress, plastmojäng, utan berör på själva stålverktyget som processar öljetten. De verktyg som följer med Pryms öljettsatser verkar vara gjorda så att de spräcker öljetten medan t ex de verktyg som Röda Tråden säljer inte gör det.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-14, 12:38   #13
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Kan meddela ett ostatistisk resultat av ett öljettprov jag genomfört.
Har en påse öljetter med bricka från VCD. I samma påse kom verktyg som passar i Pryms öljett/håltång.
Klämde fast en öljett - det blev mycket bra.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-20, 14:58   #14
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Nu har jag klämt flera öljetter, både Pryms med bricka och RTs/Jerndahls med det här verktyget från VenaCava och det blir riktigt bra!
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons