Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-25, 20:59   #1
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Cut of womens clothes i flera upplagor - hjälp!

Efter en magasinvisning av stadsmuséet i Göteborgs bröllopskläder från 17XX och framåt blev jag hemskt inspirerad och tänkte införskaffa mig "Cut of women´s clothes" av Norah Waugh. På Bokus, som verkar vara billigast, finns dock två versioner med mycket olika priser:

551 kr: http://www.bokus.com/b/9780571085941...=search_result

942 kr: http://www.bokus.com/b/9780878300266...=search_result

Den dyrare har några tiotal fler sidor, så vad är skillnaden egentligen? Hjälp!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 10:27   #2
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Tyvärr har jag mitt 'Cut of...' ex nerpackat inför flytt, men jag tror inte att det ska vara någon skillnad. Jag har inte hört något om att någon utgåva skulle ha mer än någon annan.

Däremot vill jag bara inflika att jag, även om jag inte ångrar att jag köpt mitt ex, inte tycker att det är den bästa boken i ämnet. Det är mycket bra och informativ text, men mönstren är lite brokiga och inte jättelätta att tyda.

Jag hade rekommenderat dessa böcker före 'Cut of...'
- Costume Close Up: Clothing Construction and Pattern, 1750-1790 av Linda Baumgarten. Min absoluta favorit (dock bara 1700tal), som innehåller information om konstruktion av varje plagg, mönster med både inch/cm guide, både underkläder, finkläder och vardagsplagg, vilket är ovanligt, och dessutom både herr- och damkläder, vilket är ännu ovanligare. Jag har gjort flertalet plagg från denna, men har tyvärr varit dålig (lat) på att lägga upp här...
- Patterns of Fashion av Janet Arnold. Är den som brukar anses vara bibeln i kostymsammanhang. Mönster på rutnät. Mycket bra. Dock bara kvinnomöster och inte så brett spektrum av klädtyper. Finns för flera tidsepoker.
- Period Costume for Stage & Screen: Patterns for Women's Dress 1500-1800 och 1800-1909 av Hunnisett. Båda böckerna är jättebra och innehåller mönster och beskrivningar både av historiska metoder och moderna teatergenvägar. Bara kvinnokläder men från underkläder och utåt.

Men det är såklart personligt vilka böcker man tycker bäst om.

(Jag har ett extra ex av både 1700tals Arnold och Hunnisett, om du eller någon annan har svårt att hitta dem. Så går det när man bjuder på flera samtidigt på Ebay... )
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-04, 17:45   #3
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Ja nu får det bära eller brista, nu blev det den billigare varianten av Cut of.. ändå! (Tålamod är en dygd som jag inte besitter!)

När jag ändå höll på blev det en Costume Close-up också, den har jag varit sugen på ett tag!

De andra böckerna har jag lånat av min SyjunteFührer och dom gillade jag. Kanske köper dina extra ex av dig då, Tinkerbelle!

Nu hoppas jag på en produktiv sommar där en tjusig stomacher tar form, tillsammans med alla tusen detaljer som krävs för en sjuttonhundratalsdräkt...
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-22, 11:29   #4
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Costume close-up - omöjlig att få tag på!

Nu har jag beställt den från en svensk och en amerikansk sida och efter ett par veckor fått reda på att den är slut. På varenda sida där den finns är den "out of stock". På Amazon finns ett exemplar för 362 dollar...

NÅGONSTANS måste den ju finnas!! Ni som har den, vart har ni köpt den?

(För övrigt är Cut of womens clothes inhandlad och den är omtyckt! Hade dock velat ha bilderna i färg!)

Nej, nu ska jag andas djupt och sätta mig och sy på band på klänningen. En dag är den klar...
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons