Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-30, 16:53   #1
helmihelmi helmihelmi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 2
Hjälp ojordad till jordad, vad göra?

Hjälp!

Ska precis sätta mig och sy gardinerna och dom har bytt ut alla kontakter i lägenheten till jordade och min gamla huskvarna är ojordad.

Vad ska jag göra? Är det dyrt att anlita någon eller måste jag köpa en ny maskin (snyft)!

Tacksam för svar
Helmi
helmihelmi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-30, 17:08   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Den bör ju vara jordad men...
Är du måttligt händig så mekar du ihop en skarvkabel med ojordat i ena änden och jordat i den andra,
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-30, 17:17   #3
helmihelmi helmihelmi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 2
När jag googlar runt och letar står det överallt att det är livsfarligt p.g.a att strömmen lätt leds ut i maskinen om man mixtrar med ojordat till jordat.

Mitt liv är mig kärare än att sy.

Måste finnas något annat sätt att lösa detta. Det säljs ju massor av begagnade maskiner , hur gör folk när det är jordade uttag och ojordade stickproppar?
helmihelmi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-30, 17:48   #4
mariebo mariebo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 56
Europakontakt

Mina symaskiner har sk europakontakt, dvs en platt kontakt som går att använda i både jordade och ojordade vägguttag. Fråga i en symaskinsbutik eller hos en elektriker så får du ett svar du kan lita på. Förhoppningsvis.
mariebo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-30, 18:39   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
helmihelmi skrev: Visa inlägg
När jag googlar runt och letar står det överallt att det är livsfarligt p.g.a att strömmen lätt leds ut i maskinen om man mixtrar med ojordat till jordat.

Mitt liv är mig kärare än att sy.

Måste finnas något annat sätt att lösa detta. Det säljs ju massor av begagnade maskiner , hur gör folk när det är jordade uttag och ojordade stickproppar?
Lämna in maskinen och få en jordad kabel på den. Det finns inga genvägar.

Å andra sidan är ditt vägguttag jordat!
Så en skarv med rätt uttag från maskinen gör ingen skada och jag har det själv och inte har jag dött ännu.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-03, 02:26   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag kan förstå att äldre symaskiner kanske har fel kontakt, ibland pga att folk bytt ut själva genom tiderna tror jag. Nu är det vanligast att det är platt kontakt.

Min 50-talare till pfaff hade klåparhemmabygge till sladd (riktigt tunn söndrig sladd) så jag bytte ut hela sladden själv. (tog en rejäl sladd med gjuten kontakt från en förlängardosa) Det var lätt gjort eftersom delen som gick in i maskinen gick att skruva isär. Vilket det INTE ofta är så idag.

Men allra bäst är det att ta med symaskinen till en elektriker (bättre med elektriker än symaskinsgubbe allts&#229 och låta honom/henne sköta bytet.

En sak att tänka på, om man har jordat i vissa rum och inte jordat i vissa rum, ska man INTE ha förlängningsladd från ett rum till ett annat rum. Det är farligt har jag fått veta av många elektriker. Ja, kanske inte till trådstartaren, men allmänt.

Men det är inte farligt att sätta ojordade saker (dvs saker som ursprungligen inte kräver jord och ingen klåparombygge) till jordad uttag.

Då är det värre att göra tvärtom. Dvs att sätta jordat till ojordat uttag. Även om man kanske inte dör av det, så är det inte bra för hälsan(? härom tvistar de lärde) för vissa saker strålar mycket mer då.

Åter til ämnet, om du väljer att köpa en jordad kontakt, se till att jordblecket blir isolerat, så att ingenting rör det och det blir strömförande. Skriv gärna på kontakten att det är ojordat. (jag har inte hittat någon alternativ för ojordade saker än att fuskbygga lite med jordad kontakt, allt verkar vara gjutet nu för tiden och förutsätter att folk inte ska byta delar)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons