Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-06, 16:57   #1
LoveT LoveT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 79
Question Hur sätta pris?

Jag syr barnkläder tänkta att säljas. Nu undrar jag hur jag ska räkna ut vilka priser som kan vara rimliga att sätta.

Jag har t ex en tröja på gång i storlek 62/68 där materialkostnaden uppgår till ca 200 kronor. Vad är rimligt att ta betalt för den? Det är en tröja i ett stickat tyg av bomullsgarn med jerseyfodrad luva.

Går det överhuvudtaget att sälja barnkläder som kostar så pass mycket som det måste bli om jag ska få något för arbetet också?

Hur har ni andra barnklädessömmerskor gjort för att nå ut med era plagg?
LoveT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-07, 08:00   #2
Safia Safia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 109
Jag tar nog inte alls tillräckligt betalt för arbetet för det jag gör. Men jag brukar iallafall tänka ungefär 3* materialkostnaderna sen lägger jag till lite ifall det varit mycket arbete eller tar bort lite ifall det varit lite arbete. Vissa saker där materialkostnaderna varit höga så kan man ändå inte ta 3* för då får man det aldrig sålt. Tyvärr så tror jag inte att dyra barnkläder säljs speciellt bra (barn växer ju och kläderna används så korta tider), men visst finns det ju sådana som uppskattar hantverk och förstår att det är mycket jobb och gärna betalar för hantverk.

Tyvärr har jag mest råkat ut för sådana som inte alls uppskattar hantverk. När jag sålde på marknad i somras så var det en tjej som försökte pruta på ett par 50kr örhängen .
Safia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-07, 20:10   #3
LoveT LoveT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 79
Tröjan är klar och här kan man se den ifall någon är intresserad/nyfiken. (Den är inte till salu.)
LoveT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-07, 20:13   #4
LoveT LoveT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 79
Citat:
Safia skrev: Visa inlägg
men visst finns det ju sådana som uppskattar hantverk och förstår att det är mycket jobb och gärna betalar för hantverk.

När jag sålde på marknad i somras så var det en tjej som försökte pruta på ett par 50kr örhängen .
Man får väl hoppas då på att nå ut till just de som uppskattar våra hantverk, för den som prutar på handgjorda örhängen för 50 kr gör det inte.
LoveT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 08:29   #5
aniobg02 aniobg02 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 166
Jag tycker att du ska sätta på en bredare mudd och låta din dotter få den istället för att sälja den. För precis som så många andra säger så är det få som är beredda på att betala extra för att de är handgjorda grejjer.
aniobg02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-08, 09:36   #6
LoveT LoveT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 79
Citat:
aniobg02 skrev: Visa inlägg
Jag tycker att du ska sätta på en bredare mudd och låta din dotter få den istället för att sälja den.
Ja jag gjorde det. Midjemudden var det sista som skulle på och då såg jag att tröjan nog skulle passa min dotter och skar ute en ny bredare midjemudd och sydde dit. Den är jättefin på henne.
LoveT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 09:48   #7
Wilmaz Wilmaz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 4
Citat:
oggatoj skrev: Visa inlägg
Jag syr barnkläder tänkta att säljas. Nu undrar jag hur jag ska räkna ut vilka priser som kan vara rimliga att sätta.

Jag har t ex en tröja på gång i storlek 62/68 där materialkostnaden uppgår till ca 200 kronor. Vad är rimligt att ta betalt för den? Det är en tröja i ett stickat tyg av bomullsgarn med jerseyfodrad luva.

Går det överhuvudtaget att sälja barnkläder som kostar så pass mycket som det måste bli om jag ska få något för arbetet också?

Hur har ni andra barnklädessömmerskor gjort för att nå ut med era plagg?
Jo, jag tror att det kan gå att sälja dyrare barnkläder, men då måste det vara ngt speciellt med dem. Tex ekologiskt tyg.
Välarbetade med ngn speciell design som tilltalar köparen.
En speciell praktisk användning, typ lätt att byta blöja, lätt att få av och på.
Ett matchande set, byxa luvtröja + sydda små skor(?)
Färger, retrostil eller typisk klassisk. Jag menar antingen sy barnkläder i retro som passar både pojk och flick, det är en kategori. Sedan har du den klassiska med rosa med lulllull för tjejer och den blå för pojkar och "praktiska detaljer" tex snickarficka byxorna.
Du måste hitta ett tilltalande koncept för just dina kläder!
Fundera ut vilka du vill nå. Ska du sy baskläder kan du inte göra dem så dyra. Syr du mer bearbetade kläder, typ fodrade luvtröjor, knapphål men fina knappar mm så kan du givetvis ta mer.
Om du inte ska sy av ekologiska tyger, som verkligen ligger i tiden, tycker jag du ska köpa billiggare tyger. En barntröja med tygkostnad 200 kr känns alldeles för dyrt i storlek 62. Satsa på detaljer! Hitta ett bra basmönster och lägg till olika detaljer.
Ju lägre tillverkningskostnad ju mer vinst kan du få ut. Men det får inte se billigt ut! Det går inte åt så mycket tyg till barnkläder, titta på vad andra tar, fundera ut hur mycket vinst du vill ha på varje plagg och kolla hur du kan få ihop det.
Fundera också på vad man behöver-är det bas? Finkläder framåt jul? Tufft då kanske med typiska klassisk rött till tjejer och väst med byxor till killar med en långärmad t-shirt under?
Vantar/mössor behövs alla vintrar! Åkpåsar också...
Lycka till!!!!
Wilmaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 11:48   #8
LoveT LoveT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 79
Tack så väldigt mycket för alla råd. Jag ska fundera en del över hur jag vill ha det så får jag se var det landar.

Ekologiskt har jag redan tänkt på och det känns inte helt fel. Tvekat har jag gjort mest för att det är dyrt material att köpa in. Men "billiga" kläder kan man köpa på HM, inte av mig. Det är mycket arbete bakom ett litet plagg och då ska det vara välsytt och av god kvalitet.

Unika plagg man blir glad av på alla sätt och vis är väl det som känns mest rätt till att börja med men jag måste som sagt tänka igenom detta lite mer.
LoveT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 17:20   #9
Heimlaga Heimlaga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 69
Jag funderar i bland när jag ser alla dessa webshopar med hemsydda barnkläder, som jag ofta tycker är väldigt dyrt prissatta, om det verkligen blir så mycket sålt? Säkert en del till vänner och bekanta, men hur många hittar dit annars?
Heimlaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-01, 05:43   #10
LoveT LoveT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 79
Citat:
Heimlaga skrev: Visa inlägg
Jag funderar i bland när jag ser alla dessa webshopar med hemsydda barnkläder, som jag ofta tycker är väldigt dyrt prissatta, om det verkligen blir så mycket sålt? Säkert en del till vänner och bekanta, men hur många hittar dit annars?
Jag tycker det är så svårt att sätta priser. jag försökte titta runt på andra sybloggar för att hamna på en rimlig nivå. Inte för högt eftersom jag är ny men inte heller för lågt eftersom jag ju vill ha något för mitt arbete och inte bara för materialet.

Underligt nog är det de med högst priser som verkar sälja bäst. Då handlar det om upp till 650 kr för jacka och 195-225 kr för byxa eller tröja.

Jag fick tipset att höja mina priser men jag har inte sålt något för det så nu ska jag sänka dem igen.

Hellre liten eller ingen vinst och att mina kläder blir köpta och använda än att allt bara blir liggandes. Så ser jag på det nu iaf.

Att sy barnkläder verkar inte vara något man ska tro sig tjäna pengar på. Jag gör det främst för att det är skoj och trevligt att syssla med. Även om jag iofs har drömmar om att folk ska fråga efter och känna till "Oggatoj".
LoveT är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons