Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-11, 10:43   #1
esarina esarina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 13
Question Klänning till höggravid

Är det någon som har erfarenhet av sömnad för gravida som kan ge mig lite tips innan jag gör alla misstag själv? ;-)

Jag ska på bröllop när jag är i v. 39 (nåja, jag hoppas att jag kan gå på bröllopet) och ska sy en klänning till dess. Det är bara min mage som vuxit hittills och därför hoppas jag på att kunna ta ett mönster till en klänning som passar mig som ogravid och lägga till plats för magen. Då behöver jag ju lägga till lite både på längden fram samt bredden fram, men hur mycket? Ponera att magen är 35 cm större på både midjemåttet och från revbenshöjd till höfthöjd än normalt, hur mycket längre behöver jag då göra framstycket?

Klänningsmönstret är i 3 våder fram. Jag använde samma mönster för att sy en kjol i helgen, och när jag lade till hela mitt ökade midjemått på framstycket så blev kjolen alldeles för stor i midjan, men bara aningens lågt skuren. När jag nu ska göra en hel klänning så vore det tråkigt att klippa ut en bit som är för lång eller för kort, vidden över magen är ju aningens enklare att justera när jag provar. :-)
esarina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-11, 18:39   #2
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Gör en tubtopp i något stretchigt, lyxigt och bekvämt tyg. Köp en bolero, spetskofta eller liknande som ju är så inne nu (om du inte redan har en vill säga) och sedan kan du ha en vanlig mammakjol till. Enkelt men framförallt bekvämt!

En blivande mamma är alltid fin, oavsett vad hon har på sig .
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-11, 19:17   #3
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Testa annars att göra om ditt mönster till en omlott! En vän till mig sydde en brudklänning till en höggravid brud i just omlott, och den blev jättefin, dessutom så kunde de planera och sy den i förväg utan ett exakt storleksfacit i hand.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-11, 20:29   #4
esarina esarina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 13
Tack för tipsen! Jag är dock inne på en snygg knälång, figursydd historia utan veck i ryggen som får min bak att se stor ut. Har använt omlottkläder till leda med och vill ha en urringning som är lite mer lik min vanliga stil. :-) Det enda tillfället jag har at sy den på är helgen innan bröllopet, så jag hoppas att jag ska kunna ha den en vecka senare. Jag får väl experimentera i lakansväv för att få till framsidan. :-)
esarina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons