Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-07, 15:59   #1
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Question Hur göra med tyllkjol?

Jag ska göra en klänning där livet är tight och kjolen i cirkelmodell. Dock skall det vara 2 lager tyll + en tunn bomullskjol under.

Jag vill dock att alla kjolarna skall snurra snyggt.

Måste jag sy ihop kjollagren på någe vis? I kanaler? I fållen?
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-08, 18:53   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Hallå, ingen som har minsta råd att gå till mig?
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-08, 19:00   #3
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
det borde ju vara att bara sy fast samtliga tre lager med en söm vid livets nederkant. Eller har jag missförstått dig när det gäller "snurra snyggt". Du vill väl att kjolen ska stå ut när man snurrar...? Kan tänka mig att det blir för stelt om du syr ihop alla lagren.
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-08, 19:01   #4
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Jag är rädd att bara den övre kjolen snurrar då, och att tyllen ligger kvar...
Är du med?
Ja, jag tror också att det blir stelt, men jag vet inte
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-08, 20:09   #5
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Nu hajar jag inte.... Skulle inte tyllen vara överst och bomullskjolen underst??

Vad ska du ha kjolen till?? Om du ska ha riktigt "snurr" i en kjol så finns det ju många olika tygsorter som är perfekt för sånt... Ett tungt tyg med bra fall blir ju helt fantastiskt när man snurrar med det. Rör sig fint med tydliga rörelser. Ska den vara knälång?

Det jag ser framför mig är sådana kläder man ser i danstävlingar, alltså sättet som kjolarna snurrar på.
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-08, 20:12   #6
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Nej, jag ska ha först själva klänningen, sen två lager tyll och sen en tunn bomullskjol bara för att tyllen är sträv.

Japp, knälång.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-08, 21:41   #7
Syfilisbakterie Syfilisbakterie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 110
Som nån annan sa är de väl bara att sy fast alla tyg lagren i nedankanten av livet, ngt som bara slår mig så här direkt (utan vidare erfarenhet) är att du ska tänka på att tylllen ska vara lika vid som själva överkjolen...
Syfilisbakterie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 08:23   #8
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
kanske lite vidare än midjemåttet så du rynkar den för att få lite volym...
du kan även rynka en tex 2,5 meter lång och 1,5-2 dm bred remsa av tyll som du syr fast så att nerderkanterna stämmer överens (om volym är något du eftersträvar...

Om det är tänkt som underkjol till något så kan jag bara säga att tyll är ett h*vete att ha på sig. Du måste fluffa upp den varje gång du reser dig och det är inte alls skön att sitta i (även om basen är av bomull) jag skulle rekomendera att du använda organza istället för då slipper du tyllens stelhet och får något som är lättare att använda.

Utifrån min erfarenhet så är det bästa tygerna som finns till underkjolar bomull och organza. Bomullen är tung om du vill ha volym men är underbar att sitta i och isolerar om vintern (frös mer i byxor än i kjol i vintras!). Organza är däremot lätt och "lägger" sig inte (du slipper det eviga uppfluffandet)

Hoppas att mina synpunkter och tips hjälper ^ ^
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 10:14   #9
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
om du vill att kjolen ska snurra snyggt ska du nog välja en väldigt mjuk tyll med mer fall än "vanlig" tyll. Fast det kanske du redan har tänkt på.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 20:02   #10
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Jag ska inte sitta. Så det blir nog bra.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-10, 13:41   #11
T3zz T3zz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 16
Underkjol till 50-60tals klänningar

Jag undrar ifall det är någon som vill berätta för mig hur man syr ihop en sådan här underkjol och hur mycket tyll som åtgår.
Jag är tacksam för alla svar. Och ifall ni har några tips på andra sätt man kan göra en utstådende underkjol på.

MVH
Therese
T3zz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 21:37   #12
bullen_86 bullen_86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 57
Ja undrar oxå hur man syr ihop den finns det nåt bra mönster ni kan rekomendera?
bullen_86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-28, 09:13   #13
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Ska det vara resår eller knäppning i linningen?
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-28, 09:14   #14
bullen_86 bullen_86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 57
jag hade tänkt ha resår.
bullen_86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-28, 17:56   #15
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Jag sak börja med att säga att jag har aldrig sytt en femtiotalsunderkjol så detta är ren uppskattning + mammas minnen av femtiotalets kjolar. Jag har sytt en del GL underkjolar med liknande teknik, det enda som skiljer är vidden på baskjolen (och att GL-basen är mera av en halvcurkelkjol) samt antalet och längden på alla rynkade tygstycken för att de olika underkjolarna ska få olika form.
Hoppas att min beskrivning hjälper

Börja med en baskjol:
Gör en cirkelkjol med ditt höftmått + säg ca 10cm för rörelsevidd (lättare att dra på sig) i linningen (om du inte har ett sådant mönster forumsök, det finns en beskrivning här någonstans...)

Klipp ut en rektangel med måtten höftmått + ca 10cm * 5cm till själva linningen och vik dubbel på långsidan och sy ihop till en cirkel men lämna ett litet hål på 1cm ca 1cm från mitten.Vik tygstycket dubbelt ännu en gång och (så att det blir höftmått + 10cm * 2,5cm) sy en söm ca 0.5 cm från vikt kant längs hela vikningen, mäta sedan med resåren hur bred kanalen ska vara och sy ännu en söm.
Sy fast linningen i kjolen och mu har du grunden klar.

Nu kommer det roliga
Nu ska du sy fast alla rynkade bitar för att få lite volym.

"Cirkelkjolen"
Börja med att klippa ut ett stycke tyg som är likadant som cirkelkjolen men med större hål i mitten (den ska nämligen sitta fast på baskjolen ca 2,5dm från linningen), sy ihop och fålla kanterna.

"Ringarna"
Klipp nu ut två tygstycken som är 4dm * 2,5-3 gånger måttet längst ner på din underkjol (tex 4 dm * 212cm*3 [4dm* ca 640cm])
Sy ihop till två stora ringar, fålla kanterna (åt olika håll eftersom tygstycket skall vikas på mitten (4dm*640 blir 2dm*640) och att botten då ska se bra ut (görs detta med overlock så spelar det självklart ingen roll).

Vik tygstucket dubbelt så att breden blir 2dm och sy en rynktråd runt hela ringen ca 1cm från kanten, mäta på grundkjolen hur högt du ska sätta tygstycket och nåla (Nåla för allt vad tygen håller, du kommer förstå varför när du syr sedan, det är ett he*vete att justera då).
Gör samma sak med den andra ringen (ex 4dm*640cm) och sy fast på den "andra" cirkelkjolen. Sy nu fast "cirkelkjolen" på baskjolen (mäta, nåla, nåla, nåla och sy ).

När allt detta är klart så har du en underkjol UTAN resår, detta ska du nämligen nu pröva ut, om det inte håller (vikten på underkjolen är för stor) så ta ett vanligt bomullsband och använd det istället, det funkar precis lika bra (om än kanske bättre ).

Mitt tips på materialval är organza eller väldigt fint tyll (har skrivit i ett inlägg ovan varför)
Är det något som är konstigt med mönstret eller du inte förstår så säg till! det kan vara mindre fel i beskrivningen så...
Ta mönstret med en nypa salt och anpassa vid behov.
Lycka till
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons