Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-26, 17:32   #1
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Årets julmarknader - hur gick det?

Hej!
Har förstått att flera här på sidan har tänkt stå på diverse julmarknader överallt i vårt avlånga land..
Därför skulle jag vilja höra hur det har gått för er..

Själv stod jag på min första marknad idag. Julmarknaden i Folkets Hus i Kalix..Skyltsöndag. Mycket folk men inte så köpbenägna tyvärr.. Det var många som klagade på att alla bara tittade lite slött på deras grejer och sen gick..
Så var det för mig också, många gick bara förbi, några tittade lite slött, några berömde mina alster otroligt - och gick ändå förbi utan att köpa

Nåja, lite fick jag ju sålt ändå. Nu ska jag ladda upp för min andra marknad som ska vara den 2:a advent på en Filipsborg Herrgård i Kalix. Den är mer hantverksmässig, jag tror det är mer köpande personer där, julklappstiden är ju perfekt..

Hur har det gått för er andra?
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-26, 18:08   #2
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Jag har inte min förrän den 16:e december, lite sent men då kanske dom panikhandlar. Man kan ju alltid hoppas. Har dock hört från andra som stått på olika håll i Sverige att dom har samma upplevesle som dig. Folk går förbi, berömmer men handlar inte. Tråkigt med allt jobb man lagt ner, och synd att folk inte kan förstå att uppskatta det. Det här med marknader kanske blir nåt som dör ut till slut. Verkar ju som om folk bara vill handla lågprisgrejor. Lycka till på nästa marknad.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-26, 18:26   #3
Doris Doris är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 193
julmarknad

Då får jag skilja mej från mängden jag har precis kommit hem från min julmarknad i Gårdby på Öland och är jättenöjd mina julgrejor tog slut
Det var flera som det tog slut för.Så jag är helnöjd.
Doris
Doris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-26, 18:43   #4
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Grattis, vad roligt att höra att det kan gå bra för någon också.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-26, 20:47   #5
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Det var kul att höra.. att du sålde slut.
Jag tror det är en fördel med en marknad som är lite närmare jul. Idag kändes det inte som om det var så många ute för att köpa julklappar eller julpynt. Kanske närmare advent. Jag hoppas då det tills marknad nr 2 blir den 10:e december.

Jag hoppas också att vädret blir lite mer juligt. Idag ösregnade det, precis som det gjort hela veckan. Snart har vår dryga halvmeter med snö helt runnit bort..
Det brukar vara så vackert med ljuslyktor mot den vita snön, vilket också inspirerar julkänslorna.... då är det lätt att känna att man bara måste ha nåt nytt julpynt, eller att man måste få gjort lite julklappsinköp, innan det hamnar på paniknivån dagarna före tomten ska komma
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-26, 20:49   #6
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
det handlar ju inte så mycket om att folk inte uppskattar hantverket! Jag var på en slöjdmässa med min mamma och hennes väninna (vå sålde inte själva). Mycket av det som såldes där tillverkar vi själva och därför köper man det inte. Dessutom kan många tycka att det är dyrt. Det är ju det som är så svårt med hantverk, man kan aldrig ta ut så mycket som ett hantverk är värt, materialkostnas plus alla timmar man lagt ned. Trots att man inte gör det så tycker folk att det är för dyrt. Det är synd men sant.
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 06:57   #7
Maina Maina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 42
Det tråkiga är att folk tycker att allt är såååå fint, men dyrt. Vi konkurrerar ju med affärernas grejer "made in China" där det står svensk design. De som säljer i Nordstan (Göteborg) i sina bås verkar det gå helt ok för, men det är inte så att köerna ringlar sig precis.
Maina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 21:02   #8
Mikael Mikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 77
Jag ska på marknad i Dalarna om snart två veckor. Där står min mor och säljer bl a sina hemstickade sockor för vrakpriser. hon har bara ett hundratal sockor så det går förhoppningsvis åt.

Själv ska jag prova lyckan och försöka slumpa bort mina överkast jag sytt sista veckorna. Ska bli spännande.
Mikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-10, 18:58   #9
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Idag stod jag på min andra julmarknad. Tillika den sista för iår.
Det gick hyfsat. Sålde en hel del mindre grejer samt fick några beställningar..
Inte gjorde jag mig några stora pengar men ändå har jag nu lite att handla upp
Det är bara så svårt att sätta priserna, samt att veta vad man kan sälja.. det är ju dessutom så olika vad folk är ute efter så det går nog inte att förutsäga heller..Det kan vara helt annorlunda nästa gång..suck.

Men rätt kul var det på det hela taget. Jag står nog nästa år igen!

Hur har det gått för er andra?
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-10, 20:07   #10
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Det var kallt och försäljningen gick si så där, Jag sålde ett par flaskpåsar, toarullhållare, handdukar, hjärtevärmare och spilldukar.Jag gick med vinst i alla fall eftersom det bara kostade 150:- att stå där. Marknaden jag stod på var mer som en loppmarknad för en idrottsförening, det var mycket lotteristånd och två stånd med hantverk, ett par loppmarknadsstånd och resten var vanliga "marknadsknallar" med kläder och skivor. Jag tror det beror mycket på vilken marknad man står på. Vi hade roligt och jag blev en upplevelse rikare.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-11, 17:03   #11
Mikael Mikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 77
Solen sken i Falun, där jag stod utomhus vid Falu Gruva hela lördagen på deras hantverks-julmarknad. Förra året var det 15000 besökare på 7 timmar !!!

Inga täcken sålda dock, så nu ska jag försöka hitta hem till dem som julklappar. Och bäst av allt, jag får behålla det med stjärnorna med svarta uddar.

Min mor fick dock ett hundratal handstickade sockor sålda. Folk blev nästan osams när de stod och diskuterade om de var hand eller maskinstickade. Någon "expert" tyckte tydligen att "-så jämnt kan ingen sticka så det måste vara gjort på maskin" Men tji fick hon.
Mikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons