Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-15, 14:20   #1
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
fållvikningspressarfot?

Jag har precis köpt en fållvikningspressarfot från husqvarna. Jag har köpt den för hatt kanta en lätt klockad sidennattlinne (se mitt album). jag har fixat och trixat men aldrig fått till det. Finns det några knep och saker man ska tänka på med dena pressarfoten. Tillverkarens beskrivning är inte särskilt utförlig...
Jag har provat att pressa kanten först, men då syr den bra vid pressningen men sen får jag den inte att liga kvar rätt i kanalen.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 18:45   #2
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Jag har också en sån och jag tycker att den funkar bäst med bomullstyg och sämst med tunna, glansiga tyger..... För mig har dessa tyger en benägenhet att "ramla ur" pressarfoten hela tiden så att kanten inte blir snygg. Har inget tips på förbättring.....
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 20:18   #3
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag skulle skulle vika 1cm i kanten ,tråkla och pressa lätt och sedan vika 1 gång til .Så du får en smal dubbel kant och sedan tråkla igen och sy en stickning på maskin. och inte använda fållvikare.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 22:23   #4
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
främsa anledningen till att jag köpte pressarfoten var för att fålla överkjolar och underkjolar på hel och halvklockade kjola, vilket annars blir ett evighetsarbete om man måste göra alla stegen. Med lite tur tycker pressarfoten bättre om mina kjoltyger...
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-16, 08:48   #5
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Jag har också problem med Husqvarnas fållvikningsfötter, har två storlekar. Det går bra att sy några decimeter på sin höjd, men sen spårar det ut trots att jag är försiktig. Nu använder jag dem inte mer...
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-16, 10:41   #6
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
det var itne så positiva besked...
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-19, 19:39   #7
SySara SySara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 21
Jag har en fållvikningspressarfot till min Pfaff och första gångerna jag använde den så slet jag mitt hår och förbannade den som uppfann den. Nu är jag mer sams med foten men stundtals så uppstår det problem som ni sagt tidigare, att tyget "trillar ur" och allt är förstört.

Jag använder min när jag ska fålla upp chiffongkjolar till konståkningsklänningar, det tar tid och är ett pyssel, men det blir så fint när det är klart.

Kämpa på, det går!
SySara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-19, 20:33   #8
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
har du några knep?
Jag har själv funderat på hur man ska föra in tyget i pressarfoten hur mycket "sömsmån" ska man ha?
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-19, 21:17   #9
SySara SySara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 21
Jag brukar alltid föra in "för mycket" tyg från början för när jag har sytt en-två cm så har pressarfoten fixat så att det blir rätt mycket sömsmån. Svårt att förklara. Det ser ut som att tyget viker sig för många varv än det egentligen ska. Sen försöker jag hålla tyget som ska in i pressarfoten överdrivet mycket till vänster, som om det är 1dm tyg som ska in i foten, för då matar min pressarfot in rätt mängd tyg. Hoppas att du förstår hälften =) Sen får jag det bara att fungera med sick-sack och inte med en raksöm för då ser det inte bra ut.

Har varit och pratat med butiken där jag köpte min Pfaff och frågat om de hade något tips. Han skakade bara på huvudet och sa att han aldrig hört någon som fått det att funka. Inte ens personalen på tygaffären som provat många gånger. Men jag menar, jag kan ju inte ha haft tur flera gånger, så det är nog bara fortsätta försöka och inte bli arg.
SySara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-20, 14:40   #10
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Jag har inte provat med sicksack, ska göra det.

Konstigt att de säljer en produkt som alla har så svårt att hantera!
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-21, 12:13   #11
pigge pigge är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 23
Lightbulb Spraystärkelse

Skönt att få veta att det bara inte är jag som slitit i mitt hår för att få fållvikarpressarfoten att fungera.
Ide´n verkar ju jätte bra när man först får höra talas om dem och så springer man iväg för att köpa lösningen på sitt problem, men oj vad man bedrog sig.
Jag har märkt att ju styvare tyget är ju bättre går det. Ett tips är att försöka med spraystärkelse för att få mjuka tyget att vilja vika sig rätt i pressarfoten. Har fungert på vissa tyger för mig, men det för inte bli för styvt. Det är lite pyssel med det hela.

SANNA
pigge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-21, 17:24   #12
Mikael Mikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 77
Verkar konstigt att den ska vara så svår !

Jag har två stycken från Bernina, och de funkar jättebra, men som sagt, tog några försök innan man fick kläm på det. De jag har fållar bara några millimeter och använder den främst till att sy vepor (längs kanterna) och när jag gör sjalar i organza. Tycker hörnen kan vara lite knepiga dock.
Mikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-21, 18:28   #13
Kernen Kernen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 35
Jag har en husqvarna fållningsfot, 6mm. Med den har jag fållat fodertyg etc. Jag brukar hålla kanten vikt typ 1+1 cm ca 15-25 cm före foten. Då funkar det. Annars ramlar den ur direkt. Hörnen brukar jag vika och pressa iförväg 4-5 cm åt varje håll, sen när man kommer in på det området får man lyfta ur tyget ur foten och sy med allt tyg under foten. Samma sak när man startar upp. Sy första 2 cm med tyget under foten, höj foten med nålen i och trä in det i foten.

... hm.. gick det att förstå? Lycka till...
Kernen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-21, 18:57   #14
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Tack för tipsen! Det jag inte förstod var det där med 1+1 cm. Kan du förklara det igen?
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons