Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-02-22, 12:58   #1
Lintuss Lintuss är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 17
Question Overlock för nybörjare

Funderar på att köpa en overlock och vill gärna ha tips på maskiner som är enkla (bra för nybörjare) och billiga. Jag syr mest enkla barnkläder i trikå.

Är det sedan bara att köpa en och sätta igång??? Vad behövs - nålar, tråd mm? Hur många rullar ska man ha? Blir det inte ganska dyrt att köpa tråd?

Alla tips mottages tacksamt!
Lintuss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 14:11   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Gå in hos någon symaskinshandlare och titta vad de har, de kan också ha en hel del begagnat.

4 stycken trådrullar använder man.
Hos Bibbis Textil kan du köpa 5000 yards rullar för ett bra pris.

De räcker länge.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 18:01   #3
Lintuss Lintuss är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 17
Tack för svar! :-)

Så det är alltid fyra rullar man har? Bör man då ha minst 4 vita och 4 svarta för att komma igång? Är det bara de större spolarna (5000 y) man använder? Och hur är det med undertråd (om sådan finns - vet inte alls hur overlocken fungerar...)?
Lintuss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 18:56   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Man kan använda både 3,4 och rullar samtidigt.
Till en del maskiner har man 5 rullar

Vitt, svart, och oblekt kan vara bra färger att börja med.

Det är ingen undertråd till en overlockamaskin.
gå in på en symaskinsbutik och be att få titta på en overlock och se hur den fungerar.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 19:43   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du kan även köpa 1000 meters spolarna med DorTak från Bibbi, dom fungerar utmärkt. Det är bra att börja med dessa och se vad vilka färger du behöver köpa i stora spolar.
Du kan använda vilken sytråd som helst i overloken och det behöver inte vara samma färg på alla rullarna heller. Viktigast är att sömmen längst in stämmer någorlunda med plagget.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 20:20   #6
Anna1234 Anna1234 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 10
Jag är nybörjare och syr också lite barnkläder i trikå. Jag köpte en Brother 3034 från England.(efter läst tips här på sysidan) Jag är jättejättenöjd. Jag har inget annat att jämföra med, men oj så kul att sy med denna maskin. Den är lätt att trä, man fick med en dvd som visade hur man gör, plus att jag gick in på Brothers hemsida och skrev ut en svensk bruksanvisning. När jag beställde ( i höstas) så ingick 12 trådrullar plus lite annat, så det var bara att sätta igång. Jag tror jag betalde 2500 kr inkl frakt och fick den inom en vecka.

Lycka till med ditt köp!
Anna1234 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-23, 06:17   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
När det kommer till tråd har jag gjort så att färger som jag använder mycket (svart, vitt, naturvitt och grått) har jag i stora koner. Sedan har jag "små rullar" från Bibbi, som innehåller betydligt mer än de vanliga små rullarna i sybehörsaffärer. Jag har oftast köpt två stycken i varje färgnyans som jag använder mycket. På så sätt kan jag alltid göra en rullfåll i rätt färg, samtidigt som jag när jag syr fyratrådig overlock kan använda en annan nyans längst ut.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-24, 11:28   #8
Lintuss Lintuss är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 17
Citat:
Anna1234 skrev: Visa inlägg
Jag är nybörjare och syr också lite barnkläder i trikå. Jag köpte en Brother 3034 från England.(efter läst tips här på sysidan) Jag är jättejättenöjd. Jag har inget annat att jämföra med, men oj så kul att sy med denna maskin. Den är lätt att trä, man fick med en dvd som visade hur man gör, plus att jag gick in på Brothers hemsida och skrev ut en svensk bruksanvisning. När jag beställde ( i höstas) så ingick 12 trådrullar plus lite annat, så det var bara att sätta igång. Jag tror jag betalde 2500 kr inkl frakt och fick den inom en vecka.

Lycka till med ditt köp!
Jag funderar också på att köpa just den maskinen från England! Vilket företag köpte du från? Fick du med adapter? Har du använt trådarna du fick med?
Lintuss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-24, 11:30   #9
Lintuss Lintuss är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 17
Tack för alla svar! Om jag förstår rätt så kan man alltså inte använda "vanliga" trådrullar i overlocken?

Och, ja - jag ska snarast gå in i symaskinsbutiken här i kvarteret och titta runt och fråga lite. Sen ska jag nog beställa maskinen från England.

Jippi!
Lintuss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-24, 11:44   #10
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Visst kan du använda vanliga trådrullar.
Men det är mest ekonomiskt att köpa stora rullar.
De som Bibbis Textil har Dortak är "vanlig tråd" som går utmärkt att använda i en overlock-maskin
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 13:39   #11
Anna1234 Anna1234 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 10
Citat:
Lintuss skrev: Visa inlägg
Jag funderar också på att köpa just den maskinen från England! Vilket företag köpte du från? Fick du med adapter? Har du använt trådarna du fick med?
Ja man fick med adapter och de 12 trådarna som ingick använder jag fortfarande!

Jag beställde från http://www.sewingmachines.co.uk/

SÅ NÖJD! Lycka till, hör av dig om du undrar något!
Anna1234 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 09:37   #12
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 471
Jag köpte stora konor med tråd. Detta ångrar jag idag.

Jag skulle köpa 4 st 1000 m rullar i en grundfärg i 2 eller 3 olika nyanser i samma färg som jag använder mest eller tycker är snyggast då jag med största sannolikhet kommer att köpa ett tyg i den nyansen. Min självkännedom säger mig det. Än har det inte visat sig vara fel.

Ur dessa nyanser som överensstämmer bäst med tyget trär jag
i de trådbaner som syns när jag drar isär tyget. På min maskin
är det rulle 2 och 3. En övertråd och en undertråd. Nästa gång
kanske de andra två rullarna passar bäst.

Om du känner dig osäker på vilka färger du skall välja, titta in i din garderob och byrålåda. I vilka färger går dina
kläder i fn?

Jag behöver då inte lägga ut så mycket pengar och plats på att
förvara en massa trådrullar. 1000 m tråd syr du mycket långt med.
Det är mitt tips till dig och alla andra.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-03, 11:36   #13
AnnaD AnnaD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 1
Talking

Hej!
Jag kan oxå rekommendera att köpa en Brother 3034d från http://www.sewingmachines.co.uk/
Jag är sååå nöjd fast jag har inte heller nån annan overlock att jämföra med. Fast jag fick då med ca 30rullar tråd om inte fler? O så nålar, synålar, sax mm mm. Fast jag köpte en adapter på Clas Ohlsons för 39:-, Det blev 2300:- inkl frakt o den kom 4dagar senare

Lycka till !
AnnaD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-11, 15:23   #14
fresia fresia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 8
När det gäller trådfärger tycker jag personligen att mörk grå och naturvit är bättre än vit och svart. De färgerna klarade jag mig på i en bunte år, sedan kan man som andra sagt ta och byta enskilda rullar med vanlig symaskinstråd.
fresia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-19, 08:57   #15
karro54 karro54 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 24
Smile

Oj va sugen jag blev på en overlock...
karro54 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons