Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-18, 18:54   #1
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Ipod eller MP3?

Sonen har blivit tillräckligt gammal, 10 år, för att få en egen "musikanläggning" att ha på sitt rum. Funderar på MP3 eller Ipod + högtalare, men vet inte vilken är bäst. Vad har ni för erfarenheter?

Är MP3 Ipod bättre än en "kompaktstereo" motsv?

Prismässigt handlar det inte om någon värstinggrej, men jag vill undvika de allra billigaste spelarna. Ipod shuffle kostar väl omkring 700 kr och mer än så vill jag nog inte lägga.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 19:08   #2
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Vet inte hur feta högtalare man kan få in i en iPod shuffle, och med en shuffle kan du antringen bara köra just shuffle (slumpmässiga spår) eller från spår 1 och framåt. Går inte att välja en viss artist eller ett visst album bland de låtar som finns på den.
Men å andra sidan är ju en mp3-spelare schysst eftersom den går att ta med på bilresor, skolan ut på promenad etc, men är väldigt liten så den kan ju slarvas bort ganska lätt.

Jag skulle hellre satsat på en liten stereo faktiskt, både för att det säkert är bättre ljud (ska du ha högtalare till ipoden kostar ju det en slant också) och för att man slipper en massa sladdar
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 19:48   #3
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
Jag skulle nog ha köpt en sådan liten cd-spelare istället som kostar ca 400 kr.
Jag har mp3 + högtalare och de ger inget roligt ljud.
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-20, 14:39   #4
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Köp inte en shuffle, då kan han inte välja vilken musik han ska spela. Satsa då hellre på en Nano eller den klassiska ipoden. Själv älskar jag min ipod och har den kopplad till högtalare hemma och är mycket nöjd med ljudet - jag använder aldrig stereon längre. Köper jag en cd så för jag ju ändå över musiken till ipoden för att kunna ha musiken med mig.

En liten cd-spelare som han inte kan koppla mp3-or till är utrotningshotad och bara slöseri med pengar. Statsa på en ipod och ett par bra högtalare.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-20, 16:48   #5
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Den billigaste iPod nanon (2GB) kostar precis under tusenlappen, och det är ju ungefär 40-50% mer än hon vill lägga ut.
Vill man splea mp3or är det ju som sagt bara att köpa en steroe som klarar av såna filer.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-20, 17:45   #6
asynja asynja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 79
Lightbulb FM-sändare

Om man har en MP3-spelare/iPod kan man nuförtiden skicka ljudet från den via FM-bandet (vanlig radio) till vilken radio som helst i bilen eller hemma. Då behöver man inte köpa nya högtalare om han redan har en radio.

Tex kan du gå in på www.brl.se och söka på "fm-sändare", så får du fram några stycken.
asynja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-20, 19:55   #7
avsl120706 avsl120706 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 64
En riktigt bra mp3 jag kan tipsa om är iRiver... riktigt riktigt stöttålig, bra ljud och inte helt jätte farligt dyr... vet dock inte om det finns några bra högtalare till dem...
avsl120706 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-20, 20:22   #8
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Hej Spotty.

Ska din grabb bara ha den hemma? eller ska han kunna ha den till och från skolan?

Om han bara ska ha den hemma räcker det med en kompaktvariant med USB ingång.

Men ska han ha den till både och d.v.s ha till skolan och hemma, så hade nog jag satsat på en Ipod med docknings station.

/Linnea´s pojkvän :-)
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-20, 20:28   #9
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Har också iRiver, visserligen en H300 för 2500:- med 20gb utrymme (tro mig; jag behöver det ) och iRiver är ett kvalitetsmärke. Jag vet inte hur det är med de andra iRiverspelarna, men min har equalizerinställningar, så med ett knapptryck byter man från bas till standard osv. Sedan lyssnar jag i Sennheiser HD202-hörlurar (täta hörlurar = bra bas, vilket jag också behöver), men jag kan pröva hur det är med högtalarna jag har till datorn idag eller imorgon

Generellt tror jag nog att det beror mer på högtalarna än på mp3-spelaren om ljudet blir bra, men visst finns det ju mediespelare som är sämre än andra på att förmedla bra ljud.

Angående stöttåligheten så har jag tappat min från midjehöjd rakt ner på stengolv, och med läderfodralet gick det utmärkt

Ngn minut senare:

Okej, det var NADA problem med mp3-spelaren till högtalarna (Logitech någonting, köpt på Onoff för 279:- för två-tre år sedan) Ljudet är aaaningen burkigare jämfört med vad datorn ger, men det är helt okej *tummen upp*

Senast redigerad av MadWomanInBlack den 2007-09-20 klockan 20:34.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-20, 20:45   #10
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Jag har oxå en Iriver T10 (dock bara 1G) och jag gillar den skarpt!

Stöttålig, lätt att ladda in låtar, batteritiden är helt OTROLIG!

Enda nackdelen är att det är lite dålig mottagning på radion..
(men det kan bero på hörlurarna enl pojkvännen som sitter här och sufflerar)

Jag har tyvärr inte provat den med högtalare, men den har kanonljud uten högtalare och orginalhörlurar...
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-20, 22:34   #11
Vidar Vidar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 29
En sak att beakta med Ipod är att de "låser" ditt musikbibliotek på datorn. Kanske inte alltid det roligaste om grabben skulle vilja "dela med sig" av det han har. Eller om ni senare byter från Ipod till mp3-spelare.

Sen kan man ju fundera på vad som är viktigast.
Lagringskapacitet, batteritid, pris eller något annat.

Har själv en PSP med ett 4GB minneskort i som jag och flickvännen delar på när vi jobbar natt/dagskift. Trevligt att kunna se på film också. Kostar visserligen 800 kronor och uppåt för en begagnad... Fördelen är ju också att det är en stor skärm och stora knappar. Och jo, man kan spela spel på den också! En stor maskin, men ack så trevlig. Kan dessutom kopplas till ett trådlöst nätverk för att spela musik från en annan dator. Kommer nog själv att förpassa min PSP till den funktionen om några år när dottern blir äldre och PSPt blir antikt.

Angående ljud. De flesta har ju några gamla avdankade datorhögtalare liggandes. Om inte, köp! De är mycket bättre än man kan tro.

Om det är designen hos Ipod som lockar så finns det "ful"-mp3-spelare med samma design. Billigare än originalet, inte låsta, men med sämre batteritid.


(lagt till lite reklam bara... *flin*)

Senast redigerad av Vidar den 2007-09-20 klockan 22:48.
Vidar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-21, 12:43   #12
Tossa Tossa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 101
Nja. Den musik du redan har på datorn blir inte låst av att du börjar använda dig av programmet ITunes som är det program du har till din Ipod. Däremot måste du lära dig hantera din musiksamling på ett nytt sätt. Inte ett dåligt sätt när man väl kommit in i det dock.

Om du köper musik från Itunes Music Store på webben så fungerar den musiken bara på din Ipod och i din dator. Här finns en begränsning, men det är ju ingenting ovanligt vad det gäller köpt musik.

Det finns några saker med Ipod som är smått krångliga. Du kan normalt sett inte föra över musik från din Ipod till en annan dator. Normalt sett, det går att ställa in den i hårddiskläge, men då kan du inte lyssna på musiken istället. Det går även att hacka Ipoden och lägga in ett program som gör att du kan föra över musik utan begränsningar, men då rör vi oss lite i gråzonen för vad som är lagligt med nuvarande lagstiftning.

Vill man använda sig av ITunes som mediaspelare trots att man äger en annan mp3spelare så går det alldeles utmärkt att göra. Din mp3spelare kommer att fungera som vanligt. Däremot går du miste om lite finesser med själva programmet ITunes eftersom det är byggt för Ipod.
Tossa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-21, 22:45   #13
Vidar Vidar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 29
Så var det nog det var egentligen... (krångligt, inte låst...)
Jag tror nog att problemet är att vi inte vet vad grabben har för "teknisk nivå" och så vidare. En Ipod är snygg, har bra batteri (?) och är dyr. En "no-name" mp3-spelare är billig och har ibland bra ljud och design.

Annars är mitt tips en Creative Zen Stone om det är något litet, enkelt, bra och billigt som eftersöks. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s9547591#resultat
En fördel med denna är att den har så låg vikt att den (i de flesta fall) klarar av att tappas i asfalten utan blessyrer om man har skaffat silikonstrumpa till den. Och den har en "egen" designhögtalare som duger/räcker till små rum. Sen finns det massor med roliga tillbehör till den för att stilla prylgalningen i oss. Eller så syr man en egen karbinhakeficka till den.

/Vidar (som efter några veckors letande valde en PSP istället...)


la till en länk också...

Senast redigerad av Vidar den 2007-09-21 klockan 22:49.
Vidar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-22, 08:10   #14
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Jag tycker iPod artiklarna är skräp. Hos oss är det inte tillåtet att koppla på några iPod artiklar på någon av datorerna i vårt nätverk. Jag vill inte ha onödiga program eller dolda små script som ligger och drar minne i bakgrunden.

En "riktig" mp3-spelare som uppför sig som vilket minne eller bärbar hårddisk som helst när man ansluter det till datorn är det allra bästa. Det finns många som har riktigt bra ljud och snygg design. Våga vägra vita högtalare!
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-22, 10:29   #15
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
*håller helt med mariatherese* Jag har aldrig velat skaffa en Ipod, dels är de fula och agerar begränsande istället för att vara vidgande.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons