Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-20, 15:30   #16
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Facebook är superkul. Jag har fått kontakt med en massa gamla polare från när jag pluggade i andra städer. Man får kontakt på lagom nivå, utan att är särskilt krävande. Rekommenderas varmt.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-20, 18:43   #17
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 157
Jag har läst igenom infon hos Facebook och det står ingenstans att de INTE säljer e-mailadresser vidare. Däremot står det att man genom att godkänna deras villkor ger dem äganderätten till ALL information man lägger in där.

Jag är själv med på Facebook och tycker att det är en roligt sajt. MEN jag är inte så naiv att jag tror att roligt och trevligt = snällt och gratis...
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 22:33   #18
Rippy Rippy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 61
Jag är lite besvärad på att de vill att man ska skriva in sitt lösenord till mailen, det är när man gör det som det skickas till alla i ens kontaktlista. De säger att de inte sparar ens lösenord men man vet ju inte. Om deras sida blir hackad så kan hackaren sälja vidare informationen och allas eposter.

Den största enskilda orsaken till spam, om man inte utger sin mail på suspekta sidor. Är kedjebrev, sändlistor, egna egna hemsidor, spyware i mail, svar på spam och forum.

Ska förklara lite närmare:
Kedjebrev:
Det brukar oftas vara harmlösa brev som utnyttjas. Typ skriv ditt namn om du stödjer den och det. ex göteborgsbranden, tsunamin och så vidare. Eller skicka detta till 5 inom en dag om du inte vill ha otur. I de flesta fall brukar folk bara vidarebefodra breven och då står alla mailadresser med som angets tidigare. Mailet kommer till slut fram till nån som tar hand om adresserna och säljer dem.
Sändlistor:
Så som intresselistor på nätet. De som är intresserade av andras mailadresser lägger till sig i alla möjliga intresselistor och får adresser i alla mail.
Egna hemsidor:
De flesta som gör egna sidor lägger upp en kontakt mail eller sin egen. Det finns verktyg som kallas spindlar som används för att skanna nätet efter adresser. Dessa rapporterar all kod som innehåller adresser som sen säljs vidare.
Spyware:
Spyware är program som läggs in på datorn via mail eller websidor om man accepterar att lädda ner saker på sidorna. Detta är generellt bara ett problem om man är inna på okända sidor. Dessa program gör olika saker. Bla kollar ens surfvanor, så att de kan nicha reklam till dig. De kan även spara allt du gör och skicka bankkoder till uppdragsgivaren. Eller nåt annat.
Svar på spam:
Det är inget bra att svara på spam. Tex om det står en länk: "klicka här om du inte vill ha detta brev" eller "maila denna adress" på engelska . Det brukar bara vara en bekräftelse på att din adress funkar och är en lämplig kandidat att spama.
Forum:
Folk brukar lägga in mailadresser i svar och dyligt. Detta är oxå ett sätt som de kan skanna av adresser. Nu vet jag inte hur sysidan är skapad.

Tips:
Skapa ett extra mailkonto som du inte bryr dig om att det kommer spam till. Använd denna i publika sammanhang.
I forum och annat skriv inte @. typ: namn@domain.se utan namn at domain.se eller bara namn domain.se så kan det inte skannas av lika lätt.

Det är trist att man tvingas till detta men det är så pga okunnighet och girighet. På vissa ställen är en bra adress värd flera kronor och i fattigaländer är det ett lätt sätt tjäna snabba pengar. Då de kan tjäna flera tusen i månaden på detta.

Jag har jobbat med datasäkerhet både statligt och privat. Nu jobbar jag på ett företag som säljer adresser, lagligt kanske jag ska säga Så jag har sett en hel del av detta.

Detta blev mycket nog, så pm:a mig om du har några frågor.

//J
Rippy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 06:03   #19
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
Tack Johan

vad snällt av dej att ta dej tid
guldstjärna i kanten!!
Troll
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 07:52   #20
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
"Däremot står det att man genom att godkänna deras villkor ger dem äganderätten till ALL information man lägger in där."

Ett sånt villkor tycker jag inte om. Om man t ex lägger upp en bild så förlorar man rättigheten till sin egen bild, inte så bra tycker jag.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-27, 12:29   #21
Rippy Rippy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 61
Jag var tvungen att titta lite närmare på Facebook. Jag skapade en grupp där som heter EmbroiderZ om nån vill vara med.
Man kan välja att låta Facebook söka efter ens vänner man har i sin kontaktlista i tex Hotmail då vill de att man anger lösen ordet för det. Men man måste inte. Så du kan nog lugnt gå med om du vill. Men var däremot försiktig med vad du vill att andra ska kunna veta då det blir publikt för alltid...

//Johan
Rippy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-27, 16:23   #22
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jag tycker mest att facebook är rätt onödigt, för mig i alla fall. Jag har inget behov av att hålla koll på gamla klasskamrater (för de som jag gillar håller jag kontakt med själv), och annars har jag redan msn och x antal communities där jag har stadig kontakt med kompisar.

Dessutom läste jag någon artikel på svd/dn om hur många vänner som folk har, och facebook nämndes. De sa att man kunde ha uppemot 400 kompisar på facebook men fortfarande bara ha 4-5 närmare vänner, så det känns mer som om facebook är ett forum för "kolla hur många kompisar jag har!"

Dessutom var det en föredetta vän som addade mig på facebook för ett tag sedan. Antagligen kopierade hon hela sin hotmaillista bara, men jag fick ändå tanken att bland de där "400 kompisarna" finns det ändå inte så många kompisar.

Usch vad bitter jag låter! Men kontentan är att jag klarar mig rätt bra utan facebook =)
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-27, 20:10   #23
myggorna myggorna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 771
Ja man har vänner och så har man "vänner". Fått lära mig att sortera bort de "vänner " som stjäl min energi, har bara behållt dom som skulle göra lika mycket för mig som jag skulle göra för dom men sitter man lite ensligt till så kan det säkert vara bra med sådana sidor som facebook.
myggorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-27, 20:31   #24
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Jag ser inte facebook som ett substitut till nära vänner utan som ett komplement. Det är svårt att ha en nära relation med alla människor man tycker om. Har man flyttat runt mycket eller umgåtts i stora bekantskapskretser händer det att man tappar kontakten med männsiskor. Man kanske inte har tid eller lust att träffas varje vecka, men ändå höra av varandra. Då är facebook ett fantastiskt verktyg att få kontakt med gamla bekanta.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons