Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2025-01-30, 16:27   #1
StenLj StenLj är inte uppkopplad

Question Hur tolka ett mönster?

Var skall jag sätta saxen? Var skall jag sätta synålen / sömmen?

Jag har funderat på att sy ett par byxor till mitt barnbarn, en pojke som fyller 3 år senare i år.
Inledningsvis skaffade jag en bok med tillhörande mönster. I den finns även mönster för byxor. Men jag hittar ingen förklaring av hur dessa mönster skall tolkas. Den heldragna svara linje som finns på mönstret:
Är det där jag skall klippa eller där sömmen skall vara?

I två, mer omfattande, engelska böcker så är en heldragen svart linje den linje där det skall klippas.

Är det samma tolkning för svenska mönster?
StenLj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-02-02, 20:15   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad

Det kan man inte svara osett. Det är olika från mönsterritare och mönsterproducent vad som är vad. Dvs skillnad mellan Burda, Stil, Vouge m fl mönsterfabrikanter.

Du bör kunna hitta i beskrivningen. Läs hela den och det borde även stå på mönstret. De olika linjerna brukar oftast visa på olika storlekar på plagget och sedan lägger man till sömsmån.

Läs! Förstår du inte fota och lägg upp här så försöker jag hjälpa dig utifrån min förmåga.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-02-02, 20:32   #3

Glömde...
På själva mönstret brukar det stå vad de olika linjerna betyder. Se även i sömnadsbeskrivningen för där finns det även bilder på hur du ska lägga ut och skrädda. Det framgår om sömsmån ingår eller ej samt rekommenderad sömsmån.
Gammal 2025-02-03, 07:00   #4
StenLj StenLj är inte uppkopplad

Tack så mycket för din kommentar.

Jag har hittat och köpt en bok för rena nybörjare (not 1) som vill pröva att sy barnkläder. Med boken följer ett antal mönster.
Dessa mönster har kraftiga hela svarta linjer för flera olika storlekar. Men absolut ingen som helst antydan om dessa linjer avser själva sömmen eller var saxen skall klippa.
I tillhörande bok har jag nu, efter förnyat(!) letande, hittat två meningar som kan, med lite fantasi, tolkas att 1 cm skall läggas till för sömsmån (not 2).
Jag har två, lite grundligare, böcker på engelska om sömnad. I dessa finns tydlig, lättläst, information om linjer för mönster. Det är helt entydigt att heldragen svart linje avser var man skall klippa.
Jag har även på internet hittat information, på engelska, om mönsterritningar där heldragen svart linje entydigt avser var man skall klippa.

not 1: Jag har tidigare bara använt symanskin för att laga trasiga kläder. Alltså bara sytt någon timme per år. Jag har investerat i en mycket lättanvänd maskin. Som pensionär bör jag kunna få den tid som behövs för att försöka sy ett par byxor till lilla barnbarnet, en pojke 2 ½ år.

not 2: Som före detta datatekniker är jag van vid att behöva leta upp enstaka förtydligande meningar i flera meter dokumentation. Jag hittade alltid den mening som innehöll nödvändig information.
StenLj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-02-05, 17:46   #5

Vad du kan utgå ifrån är att de dragna streckan avser sömnadsstreckan.
Normalt klippes tyget 1 cm utanför dem i halsringingar, ärmhål, olika sorters sprund (kan dock variera) och övriga t ex sidsömmar1,5 cm utanför dessa, fållar ännu bredare sömsmånerna vilka också kan variera.

Varje mönster är unikt. Det måste stå någonstans vilken sömsmånsbredd du klippa. Det kan börja med att första heldragna strecket på mönstret är strl 36, den strecka de för strl 38, streck med prick strl 40 osv.

Det går inte att utgå från olika böcker vad som skrivs om det i England och vara säker på att det blir så.

Varje mönster är unikt och har olika förutsättningar, du tar ju även hänsyn till vilket sorts tyg du syr i när du bestämmer sömsmån. Ett stretchtyg beter sig helt eljest än ett taft t ex.

Leta!!
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:42.