Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-22, 13:52   #1
sot sot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 37
Tips?

Ska på onsdag få besök av mina och min pojkväns föräldrar och vi ska bjuda på lite mat hemma. Men pojkvännens mor tål inte mjölk, det är inte laktosen hon inte tål, utan själva mjölken (läkarna vet inte exakt vad, men hon skulle hålla sig borta helt från mjölkprodukter). I alla fall så tänkte jag göra en hallonswisstårta till efterrätt och då behöver man ha Kelda vaniljsås, som innehåller båda mjölk och grädde. Är det någon som har tips om vad jag kan byta ut mot, som har samma smak, eller tips om hur jag kan göra istället?

http://www3.arla.se/Default____17653...RecipeID=14830

Tacksam för alla tips jag får!

//sot
sot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 14:15   #2
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 157
Det finns havreprodukter som fungerar att ersätta med. Min vanliga ICA-butik för dem, de finns bland övriga mejerivaror. Jag har sett att det finns en variant som är smaksatt med vanilj. Iofs vet jag inte om den är vispbar, om du hade tänkt dig det.

Ett annat tips är göra något med Tofuglass, en frusen hallonswisstårta kanske ;-)
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 14:15   #3
malina malina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 34
Det finns mjölkfri vaniljsås den bruka stå i hyllan med mjölkfria produkter. Kolla att marängerna är mjölkfria det kan vara mjölk i det man minst tror är mjölkfritt, det bruka finnas mjölkpulver å sånt i vissa produkter som man tror inte ska innehålla mjölk.

Från en som inte tål laktos
malina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 14:17   #4
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Det finns nuförtiden ganska mycket ersättningsprodukter baserade på havre, ris och soja. Tror att det till och med kan gå att hitta någon slags vaniljkräm/sås bland dessa. Annars kanske det går att göra med hjälp av pulver och något som ersätter mjölk, men risken finns att det är mjölkpulver i halvfabrikat.

Alternativ till mjölk brukar ofta ha en egen liten avdelning i mjölkdisken och i en hyfsat välsorterad matbutik kan man hitta ganska mycket.
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 16:18   #5
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Jag själv allergisk mot mjölkprotein, det är kanske det hon är också.

Du anar inte vad tacksam man blir när man blir bjuden hem till nån som verkligen anstränger sig för att man ska kunna äta allt.

Vaniljsåsen kan du ersätta du Oatlys vaniljsås men den är inte vispbar. Jag brukar ta vanlig kokmarsan (inte kallrörd, den innehåller mjölkpulver), Koka den med Alpro grädde och Alpro sojamjölk. Det blir kanongott.

Marängen kan vara svårt, läs noga på förpackningen.

Tänk efter varje gång du tar ut nånting ur kylskåpet, läs på alla kryddburkar. Låt inte ditt vanliga matfett stå framme, det är lätt hänt att du stoppar smörkniven i nånting som hon ska äta eller droppar en smörklick på pastan.
Det du ska undvika är laktos, mjölkpulver (whey powder på engelska), vassle och löpe.

Stek ingenting i vanligt margarin (det innehåller mjölkpulver).
Keju mjölkfria finns både som bordsmargaring och som flytande (blå förpackningar).
Diska ur stekpannor och kastruller noga innan du börjar.
Alpro blir lika bra som vanlig grädde i såser, den finns också som lättgrädde.

Köp gärna sojamjölk att dricka också.

Go Green har också produkter.

Nu vet jag inte var du bor, men Hemköp brukar ha ett bra sortiment.
ICA kan alltid ta hem.

Tala gärna om vad du ska bjuda på mer så kan jag hjälpa dig igenom hela måltiden.

Lycka till.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 17:00   #6
sot sot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 37
Tack så jättemycket för tipsen!

Vill bara poängtera att hon inte är hyperallergisk mot mjölk, lite kan hon klara, och i små mängder går det tydligen bra. Ska fråga henne om hon klarar av maränger.

Flia: Jag tycker det är viktigt att fråga om allergier, så att jag vet vilka produkter jag kan använda. Har flera kompisar med allergier, så jag brukar tänka på det.
Själva huvudrätten blir ganska enkel: fläskfilé med hasselbackspotatis och någon god sås till, vilken är ej bestämd ännu. Har du tips på sås så hit me with it!

//sot

Senast redigerad av sot den 2007-11-22 klockan 17:04.
sot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 22:27   #7
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
På restauranger brukar jag få vit- eller rödvinssås ibland istället för gräddsås.
Annars kan du köpa Alpro grädde eller sojamjölk och göra vanlig sås.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons