Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-26, 21:08   #1
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Syr en åtsittande livdel till klänning

Är det fel att använda tunt vindtyg och "forma" liv med hjälp av inprovningar. Har sedan tänkt sy kanaler till rigileneband genom att sy ihop viskosfoder och det färdigformade vindtyget som ska stödja livdelen(utan axelband).
Chiffong ska vara översta lager i klänningen. Kommer tyget att "orka" med påfrestning av att vara åtsittande och att rigileneband ska sys som stöd så klänningen inte faller ner? Det kommer att finnas ett tunt tyg till övanpå liv som dras till rusett på ena axel så det tyget blir också bärande till en del.
Eftersom storleken inte är mer än 34/36 och kjoldelen är kort är klänningen inte tung.
Fick höra att viskos som foder inte är statiskt. Vad har ni för erfarenheter?
Klänningen ska ha "lite" volym. Vad ska jag använda för tyg till underkjol och hur ska tyll sys till att motverka statiskt elektricitet? Det skulle vara en katastrof om foder gör att chiffongen "klättrar upp". Jag har som sagt tänkt använda viskos men jag har även organza i samma färg att ta till.
Kjoldelen ska vara rynkad från midjan och formas redan där till att ha volym. Sedan faller kjolen väldigt rakt ner med samma volym(nästan som en boll). Eftersom chiffong tynger ner underkjolen, Vad gör jag för att få bästa möjliga effekt för att det blir luftighet och volym till kjoldelen?
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 08:42   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Ska försöka ge lite tips: Viscose till foder är utmärkt! Det klibbar inte och när det gäller om kjolen "kryper upp" är det nog inte så farligt: snarare brukar kjol el foder krypa mellan benen och därför fodrar iaf jag!

Vindtyg i livet? Jag vet inte om jag fattat rätt, det var många ord... blir det inte "svettigt" med så tätt tyg i ett liv??
Jag brukar bara stärka upp vanligt viscosefoder med flieseline och korsett-fjädrar. (Av plastvariant - för övrigt det enda som finns i butik här)
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 08:45   #3
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Luftighet o volym till kjolen: Lite tyll kanske vore bra?

Jag brukar sy en separat underkjol med "nylonstrumpbyxmidja" som "linning" och viscose närmast benen och tyll i två lager så det blir vidare nedtill.
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 06:25   #4
Slitvargen Slitvargen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 136
Jag är inte så avancerad, men som stöd för att forma klänningen jag syr har jag hårtagel bakom tyget. Det rekommenderades av voguemönstret jag syr.
Slitvargen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 08:59   #5
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Vad är det?

Hårtagel? Hur får man tag på det och hur exakt fäster man det?
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 14:20   #6
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Det är bra att sy i ett inre midjeband för att "bära" kjolen, speciellt när det är axelbandslöst.
Det är ett stadigt spensband som man syr fast med ett par handstygn vid varje söm på insidan det sista man gör, och två hyskor/hakar som knäppning. Det ska sitta åt ordentligt så det är aningen tajtare än klänningen!
Sen kan man dansa i klänningen utan att behöva fundera på DEN.

Tror inte heller du får problem med statisk elektricitet. Får du det är det lätt avhjälpt med vanligt sköljmedel(för tvätt) som du doppar tyget i. Ska naturligtvis blandas med vatten först till vanlig dosering.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 14:35   #7
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Har du redan organza så kan du använda den till underkjol om du vill ha det hela "luftigt som ett moln". Tyll KAN göra att chiffongen fastnar på den. Använder du tyll så tänk på att vika den dubbel nertill, så att inte chiffongen kommer åt de vassa traskanterna.

Jag har inget att säja om dina frågor om livet, verkar OK.
Vindtyg kanske är helt ok? Jag brukar använda lakansväv ellr tjock twills (till jättetunga klänningar).
Hårtagel är superproffsigt, men svårt att få tag på, dyrt och behövs nog inte till just din klänning, som du själv säjer kommer att bli lätt.

Får vi se en bild på din klänning sen?
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 14:45   #8
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Sen tycker jag du ska följa Johannas tips och göra en separat tyllkjol med en strumpbyxöverdel att ha under!

Jag håller på att göra en sån! Tack Johanna för ditt fina tips!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 09:01   #9
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
tack för fina tips

Jag har inte använd strumpbyxöverdel tidigare men ska kanske prova här. Chiffong är en aning genomskinlig så jag valde att sy en viskosfoder under som är mkt. mörkare en chiffong eftersom önskemål från den klänningen ska till är en mörkare ton av blå klänning.. Att jag då har fodret mot chiffong där under motverkar tyllens "vasshet" som jag har underst fastsydd på en lite smalare löstagbar underkjol.
Om jag får från klänningens bärare lov att skicka en bild så infogar jag den bilden i min album på den delen där det står att jag sytt själv.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons