Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-10-05, 10:05   #1
Nikja Nikja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 14
Question Vilken typ av maskin skulle ni valt?

Hejsan,

Jag har en JAnome Easy Jeans som funkar super till det mesta. Nu är det så att jag börjat sy i trikå, bl.a mössor.
Vilken typ av maskin skulle ni valt då? Vad ger snyggast resultat?
Nikja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 11:05   #2
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
En overlock!
Overlockar är helt överlägsna att sy i trikå med. Blir snygga och hållbara sömmar. Din easy jeans tycker jag att du ska behålla att sy andra saker med. Den behövs som komplement till en overlock då man inte kan sy allt på en overlock.

Om du vill ha tips om vilka overlockar som är bra så bör du först bestämma dig för hur mycket pengar du är villig att lägga ut plus vilka funktioner du önskar.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 11:45   #3
Nikja Nikja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 14
Citat:
gullum skrev: Visa inlägg
En overlock!
Overlockar är helt överlägsna att sy i trikå med. Blir snygga och hållbara sömmar. Din easy jeans tycker jag att du ska behålla att sy andra saker med. Den behövs som komplement till en overlock då man inte kan sy allt på en overlock.

Om du vill ha tips om vilka overlockar som är bra så bör du först bestämma dig för hur mycket pengar du är villig att lägga ut plus vilka funktioner du önskar.
Tack för tips! Det var det jag anade lite :-) Ska absolut behålla min Easy jeans oxå eftersom jag syr annat än bara trikå. Då ska jag nog slå till och köpa en overlock ändå, va roligt :-)
Nikja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 12:56   #4
Nikja Nikja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 14
Funderar på en Janome 644D eller 744D. Är det stor skillnad på dessa 2?
Såg bra pris på en Singer 14SH754 2995 kr? Någon som känner till den?
Nikja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 13:38   #5
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Skillnaden mellan mylock 644 och 744 är att 744 har friarm vilket inte 644 har. Vet inget om singern. Kan vara värt att kolla in denna sida:
http://www.sewingmachines.co.uk/?kw=...FRCF3godS3b3-g

Tyvärr så kan du inte köpa Janome därifrån p.g.a att Janome satt stopp för det. Finns andra trådar om detta.

Brothers overlock har bra rykte och är billig om du köper från england. Tror att den är ett bättre val än Singern.

Har du väl provat att sy med overlock kommer du att vara fast. Då är det ju inte så kul om maskinen strular.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 14:08   #6
Nikja Nikja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 14
Smile

Oki, tack Jag får väl kolla runt lite och se vad som kan vara bäst. Jag blev jätteivrig nu att börja sy
Är det jättekrångligt att sy overlock? Eller lär man sig fort?
Nikja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 14:20   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 470
Du lär dig fort att sy på en overlock. Ta dig tid och läs
och testa dig igenom instruktionsboken. Du kommer att ha
stor glädje av en sådan maskin.

Var noga och kolla igenom marknaden vilka olika maskiner
som finns och ta med dig egna provllappar som du syr på
så att du kan jämföra de olika maskinerna på ett rättvist
sätt. Både tunna o flera ggr vikta jeanstyg, olika stretch
m m. Saknar du tyg så klipp från avlagda kläder.

Provträ även alla maskinerna, det skiljer mycket från
maskin till maskin.

Själv har jag en Bernina overlock som jag är supernöjd med
och som är lätt att trä.

Lycka till att med att hitta din maskin.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 14:24   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag har köpt en Brother 3034D från england. Sparade ca 2000 kr, jämfört med att köpa här. Då fick jag massor med tråd saxar, måttband sprättkniv och en extra pressarfot och papperkorgen, på köpet. Jag beställde den en fredageftermiddag och den kom på ondagen. Den kostade med frakt ca 3000 kr.
Enkel att sköta och rolig att sy på. En videofilm följde med som visar hur man trär och syr.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 14:57   #9
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 470
Läste i veckan att de får visst inte sälja Janomemaskiner från
England något längre. Vet inte hur det är med övriga märken.
De svenska säljarna har motsatt sig detta pga de inte kan
konkurrera och överleva (antar att det är anledningen).
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 16:53   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag skulle nog rekommdera mot Janome pga deras fula antikonkurrensmetod..

Brother är ju motsvarande märke för Janome ungefär.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 17:45   #11
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Hejsan...
Trevligt "problem" du har... köpa ny maskin...
Jag hade oxå rekommenderat en overlock.
Har själv en singer quantumlock 14T967DC.
Är mycket nöjd med den ...
Hade inte sytt med overlock sen 1987 då jag köpte den.. så det var som att börja på nytt ..
Hoppas att du blir nöjd.
Må gott
Mvh Pia
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 19:11   #12
Nikja Nikja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 14
Citat:
lindemann skrev: Visa inlägg
Hejsan...
Trevligt "problem" du har... köpa ny maskin...
Jag hade oxå rekommenderat en overlock.
Har själv en singer quantumlock 14T967DC.
Är mycket nöjd med den ...
Hade inte sytt med overlock sen 1987 då jag köpte den.. så det var som att börja på nytt ..
Hoppas att du blir nöjd.
Må gott
Mvh Pia
JA men visst har jag ett trevligt "problem" hihi! Alltid skoj med nya prylar!
Hm, gäller bara att hitta en som funkar bra....men de flesta passar nog mig ändå tror jag. Är ju ingen hejjare på detta än så ;-)
Nikja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 05:29   #13
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Jag har köpt en Brother 3034D från england. Sparade ca 2000 kr, jämfört med att köpa här. Då fick jag massor med tråd saxar, måttband sprättkniv och en extra pressarfot och papperkorgen, på köpet. Jag beställde den en fredageftermiddag och den kom på ondagen. Den kostade med frakt ca 3000 kr.
Enkel att sköta och rolig att sy på. En videofilm följde med som visar hur man trär och syr.
Jag har också en Brother 3034 Kostade mig 900kr mer än englandspriset men nu har svenska handlarna höjt priset tydligen. Köpte den alldeles nyligen på symässan i Borås och har sytt på den sedan dess. Jag fick också med en extra pressarfot (tror nog att det alltid följer med denna) och papperskorgen.

Hursomhelst jag har aldrig äget en overlock tidigare och på mässan gick jag runt och provade mig fram på det som fanns där. Kom fram till att denna passade lika bra som alla andra maskiner i mellanskiktet och jag har inte ångrat mig en enda sekund. Den har varit busenkel att lära sig.Jag fickbra instruktioner av säljaren på mässan och så följer det med en instruktions DVD. Jag har än så länge inte haft ett enda krångel utan det har bara varit att tuta o köra. Bortsett från de gånger jag glömt fälla ner pressarfoten och sytt så har sömmarna varit perfekta.

Har aldrig haft så kul med sömnad som nu. ( första overlocken ) Jag har symaskinen och overlocken uppställda parallellt med varandra och växlar snabbt mellan en maskin till nästa och då går det lätt och snabbt att sy och så har jag ju KUL !
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 19:00   #14
Nikja Nikja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 14
Citat:
Fruhilde skrev: Visa inlägg
Jag har också en Brother 3034 Kostade mig 900kr mer än englandspriset men nu har svenska handlarna höjt priset tydligen. Köpte den alldeles nyligen på symässan i Borås och har sytt på den sedan dess. Jag fick också med en extra pressarfot (tror nog att det alltid följer med denna) och papperskorgen.

Hursomhelst jag har aldrig äget en overlock tidigare och på mässan gick jag runt och provade mig fram på det som fanns där. Kom fram till att denna passade lika bra som alla andra maskiner i mellanskiktet och jag har inte ångrat mig en enda sekund. Den har varit busenkel att lära sig.Jag fickbra instruktioner av säljaren på mässan och så följer det med en instruktions DVD. Jag har än så länge inte haft ett enda krångel utan det har bara varit att tuta o köra. Bortsett från de gånger jag glömt fälla ner pressarfoten och sytt så har sömmarna varit perfekta.

Har aldrig haft så kul med sömnad som nu. ( första overlocken ) Jag har symaskinen och overlocken uppställda parallellt med varandra och växlar snabbt mellan en maskin till nästa och då går det lätt och snabbt att sy och så har jag ju KUL !
Tack för tips! Ska spana in denna modell oxå! :-)
Vad kostar den i Sverige ungefär ?
Nikja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 19:19   #15
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Ca 5000 kr ligger den på, plus/minus nån 100 lapp. Kan förövrigt oxå rekommendera den, en jättebra och lättfattad overlock är det.

Min köpte jag för nåt år sen från England, ca 3000 inklusive frakt.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons