Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-07-29, 18:28   #1
AnnGust AnnGust är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 16
Question vecken inåt eller utåt?

Hej!

Jag har fått hjärnsläpp... syr en skjorta med ok, på framstycket är veck (finns säkert nå namn på dem som jag inte kommer på nu) men visst ska väl "öppningen på vecket" som är som ett ett Z vara innåt? Eller? Ursäkta den dåliga förklaringen
AnnGust är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-30, 18:55   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Du vet att vi inte fattar frågan, så ber du om ursäkt för dålig förklaring

Här är en video. Kan det vara till hjälp?
http://www.youtube.com/watch?v=S6DMbrpfvSg
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-30, 22:28   #3
AnnGust AnnGust är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 16
hahahaha, ibland är man bra hemmablind på vad man håller på med, läser hur jag skrev ... suck

Tack för hjälpen med video nu vet jag att det heter yoke.

Ska försöka förtydliga vad jag menar.

pga passformsproblem (till herre med stor mage smala axlar) tänkte jag göra ett smalare ok än vad framstycke är för att få mer vidd, så framstycket är ett par cm bredare än där det sys fast i oket.

Hade jag gjort det på en blus hade jag rynkat men tror inte herren i fråga skulle uppskatta *hehehe*

Provar fortfarande lite fram och åter hur jag ska lägga vecken
AnnGust är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 22:00   #4
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
knife pleats kallas det om det är enkla veck på sidorna, box pleat om det är dubbelveck i mitten. Oavsett så är du inne på fel spår när det gäller att fixa till stor mage. Ett mäktigt box pleat kan funka men det gör att sidsömmarna hamnar fel. Hur som haver viks "knivvecken" in mot mitt bak, och de vecken kan antingen gå till midjan eller hela vägen ner till fållen, beroende på modell av skjorta, det måste tas i beaktning vid mönsterkonstruktion, annars blir armhål helt åt fanders.

Veck mellan ok och bakstycke används ofta för herrar med välutvecklade lats (som undertecknad), dvs att ryggvidden ökar strax under oket. För att hyffsa till en ölkagge får du anpassa framstyckena istället.

Bifogar ett snabbt exempel. Enklast är att kontrollmäta vidden över magen, sidsöm till sidsöm, och kontroll mäta hälften mot midjevidd på framstycket, räkna med 12-14 cm rörelsevidd på totala midjevidden också.. Notera att trådriktningen är fel i mitt slarviga exempel (som också är ett extremfall!, normalt räcker det oftast med att man kör en rak sidsöm, bara att jämföra bröstvidd med midjevidd..), trådriktningen måste gå längs med knäppningen, annars ser det galet ut!

Se till att sidsömmen är identisk på framstycken och bakstycken, eftersom de ska sys med fällsöm så är det viktigt att de är lika, annars blir det svårt att sy snyggt. Normalt har man 1/4" sömsmån på framstycket och 1/2" på bakstycket, så det är bakstyckets sömsmån som viks över..
Bifogade bilder
 
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 22:02   #5
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Hmm, läste fel, veck på framstycket?!?!?!?!?! Det låter bara helt fel! Lyckas du få det snyggt får du gärna visa!
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-31, 23:14   #6
AnnGust AnnGust är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 16
oh tack så mycket!!!

Precis vad jag behövde Jättebra bilder forstod precis vad jag behöver göra.

Än en gång tack!!!
AnnGust är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons