Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Vävning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-03-04, 19:10   #1
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Vävsked till tyg?

Var kan man köpa en vävsked lämpligt till att väva denim? Jag har sett en del handvävt denim som de väver i flygande skyttelvävstolar och tycker det verkar roligt. Finns vävstuga i mitt hus som aldrig används så det hade vart kul att testa på. Men de vävskedarna som finns där är bara till för trasmattor och liknande, enligt min väldigt begränsade uppfattning så verkar de för grova. Så jag kommer behöva en vävsked som inte är alltför dyr, och såklart göra en ny slagbom så jag kan ha flygande skyttel.

Skulle också uppskatta litteratur om just tygvävning, allt jag hittar på svenska är sådana där glada hobbyböcker om trasmattor i grälla färger vilket är diametralt motsatt till det jag är intresserad av. Eftersom jag sytt en del folkdräkter av hemvävt tyg så vet jag ju att det finns folk som sysslar med tygvävning, men det är svårt att hitta dem!
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-05, 06:54   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Vävskedar finns lite varstans att köpa.
Jag sökte lite och hittade:
Vävbutiken, Lundins vävskedar, Glimåkra, Borgs vävgarner, Blomqvists,Agnetas vävbod,Oxberg, sedan finns det säkert fler firmor som har.

Det finns vävskedar med olika grovlekar,

Du kan ha flera trådar i varje rör, då blir väven tätare.

Stora Vävboken av Laila Lundell är väldigt bra

Senast redigerad av Dahlia den 2013-03-05 klockan 07:45.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-05, 11:36   #3
Rostok Rostok är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 35
Om du bor nära Mariestad kan du köpa på Kampes. Tror de är billigare än vad jag har sett på andra ställen. Jag vet också de som har ringt dit och beställt och fått det skickat till sig. Det går inte att beställa via deras hemsida, och jag rekommenderar att ringa dit istället för att skriva mail.

De har jättestort sortiment på det mesta man behöver till sin vävning + att de gör varpflätor på beställning jättebilligt (be att få prata med Lotta, hon kan det mesta om vävning, tycker jag fått lite mer svävande svar av den man som brukar svara). De har dock inga böcker.

Kolla på biblioteken, de brukar ha mycket om vävning där. Många bibliotek har säkert också Vävmagasinet till utlåning. Fråga i alla fall!

Lycka till! från en som inte heller kan så mycket om vävning men som ligger i startgroparna att börja.
Rostok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-08, 13:44   #4
Wictoria Wictoria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 2
Citat:
kanvas skrev: Visa inlägg
Var kan man köpa en vävsked lämpligt till att väva denim? Jag har sett en del handvävt denim som de väver i flygande skyttelvävstolar och tycker det verkar roligt. Finns vävstuga i mitt hus som aldrig används så det hade vart kul att testa på. Men de vävskedarna som finns där är bara till för trasmattor och liknande, enligt min väldigt begränsade uppfattning så verkar de för grova. Så jag kommer behöva en vävsked som inte är alltför dyr, och såklart göra en ny slagbom så jag kan ha flygande skyttel.

Skulle också uppskatta litteratur om just tygvävning, allt jag hittar på svenska är sådana där glada hobbyböcker om trasmattor i grälla färger vilket är diametralt motsatt till det jag är intresserad av. Eftersom jag sytt en del folkdräkter av hemvävt tyg så vet jag ju att det finns folk som sysslar med tygvävning, men det är svårt att hitta dem!
Hej!
Har du fått tag i sked? Jag har några efter min mor som vävt div tyg och dukar mm.Hör av dig om inte.
Wictoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons