Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-09-25, 18:01   #1
Ivana Ivana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 16
Bästa "billiga" symaskinen?

Ja, som rubriken lyder, vilken är den bästa "billiga" symaskinen? Syr inte speciellt ofta, behöver inte fler sömmar än de vanligaste så vill helst inte lägga ut allt för mycket på en symaskin.
Ivana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 18:06   #2
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Jag skulle nog vilja säga att du skall försöka hitta en begagnad maskin av äldre årgång. Husqvarnor (från före 1980) är rejäla maskiner t.ex.
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 18:16   #3
Ivana Ivana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 16
Citat:
Platinum skrev: Visa inlägg
Jag skulle nog vilja säga att du skall försöka hitta en begagnad maskin av äldre årgång. Husqvarnor (från före 1980) är rejäla maskiner t.ex.
Är inte risken stor att det blir problem med den då? Minns att min mamma hade en 20 år gammal maskin men den blev det glapp i osv

Gör Singer bra maskiner? Har kollat på exempelvis Singer Tradition 2250...
Ivana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 18:26   #4
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Citat:
Ivana skrev: Visa inlägg
Är inte risken stor att det blir problem med den då? Minns att min mamma hade en 20 år gammal maskin men den blev det glapp i osv

Gör Singer bra maskiner? Har kollat på exempelvis Singer Tradition 2250...
Köper du en begagnad i butik bör den vara servad innan de säljer den tycker jag nog, har precis lämnat iväg en gammal maskin efter min mormor (köpår 1964) till återvinningen så jag vet att de kan hålla länge.

Har ingen egen personlig erfarenhet av singer, men den kan nog vara ett bra alternativ om man jämför med en del "lågbudgetmärken". Det finns en användare här på sidan som har maskinen du kikat på, kolla med henne vad hon tycker om den.
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 18:47   #5
Ivana Ivana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 16
Finns det någon som köpt symaskin hos symaskinswebbshoppen.se eller symaskinsexperten.se? Står inget om leveranstider på deras sidor... Hur lång tid tar det tills man har sin symaskin?

Var i Stockholm finns bra affärer med symaskiner? Har noll koll.
Ivana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 18:48   #6
Ivana Ivana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 16
Citat:
Platinum skrev: Visa inlägg
Det finns en användare här på sidan som har maskinen du kikat på, kolla med henne vad hon tycker om den.
Vad heter hon här?
Ivana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 18:52   #7
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Citat:
Ivana skrev: Visa inlägg
Vad heter hon här?
Louise Strömberg hittade jag när jag skulle titta om någon skrivit recension på maskinen.
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 19:02   #8
Ivana Ivana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 16
Citat:
Platinum skrev: Visa inlägg
Louise Strömberg hittade jag när jag skulle titta om någon skrivit recension på maskinen.
Tack snälla!
Ivana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 20:45   #9
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag har köpt en Brother MS 4 som andra maskin. Den har olika 40 sömmar (de vanligaste nyttosömmarna, flera enstegsknapphål, samt några mönstersömmar). Symaskinen är lätt att ställa in och är lätt väger bara 4,4 kg. Den kostar 2500 kr. Den fungerar bra och är kul att sy på. Även om man inte syr så jättemycket så är det viktigt att ha något som inte krånglar. Har man en bra symaskin så syr man mer.
Kanske en sådan skulle vara något för dig.

En bra butik är Sypressen i Västerhaninge, Lena där är toppen och hon har symaskiner i alla prisklasser.

Senast redigerad av bila den 2010-09-25 klockan 21:04.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 21:15   #10
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 467
Min äldsta, Singer är från 1940-talet har jag fått veta (trodde att det var 50-talet.) 250 kr,1980 utöver hushåll 35 mönstersömmar
Bernina 830 från 1972 2500 kr 1992
Bernina 930 från 1985 2500 kr 2006
Bernina 1230 från 199? 3500 kr 2009 (data, utöver hushålls o olika knapphåll o dyl, alfabet tot 74 mönstersömmar.

Alla funkar och det finns reservdelar till dem att få tag i.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-27, 11:03   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Mest för pengarna får man om man köper beg symaskin av symaskinsbutik. Köp inte privat eller från annanstans (loppis, secondhandsbutik osv) för då köper man grisen i säcken utan någon som helst garanti eller återköp och kan vara dålig eller sönder.

Jag köpte min pfaff 332 (50-talet) från en sybutik i stan och den kostade mig 1000 eller var det 1500 kr och bättre symaskin har jag inte sytt på någonsin om man tänker på tålighet och okräsenhet. Går som smör och syr glatt i allt möjligt även med värsta slitna nålen och konstiga sytråd. Om man skulle köpa ny symaskin för 1500 kr så skulle man få en symaskin som är rena motsatsen till min gamla.

De "dåliga" erfarenhet som folk har av gamla symaskin är helt enkelt för att symaskinen ifråga har inte behandlats väl. T.ex. aldrig i sitt symaskinsliv varit på service, inte oljats, inte städats... Inte konstigt att maskinen gnäller, och det gör de nya också så småningom om man behandlar på samma sätt och rentav fortare blir dåliga om man säger det så.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-27, 22:03   #12
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 467
jag instämmer med Ichigo
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 12:07   #13
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Smile en bra service man

OM man har en bra service man som verkligen kan sin sak så kan han/hon se till att en maskin fungerar...
sen regelbunden service på maskinerna garanterar att man får saker utbytta i tid.
jag tycker inte man ska vara rädd för att köpa en äldre maskin.
en husqvarna från 70 talet de i metall.är ett säkrare kortenligt min service man. Han blir helt lyrisk när han får tag i en sådan. lönar sig alltid att serva och se om det blir bra.

jag har en gammal husqvarna från hedenhös som jag vid flera gånger fått ta fram om min fina maskin haft någon jinx. finare raksöm får man leta efter...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 15:07   #14
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 467
Citat:
Ivana skrev: Visa inlägg
Är inte risken stor att det blir problem med den då? Minns att min mamma hade en 20 år gammal maskin men den blev det glapp i osv

Gör Singer bra maskiner? Har kollat på exempelvis Singer Tradition 2250...
Att det är glappt i en gammal maskin går i regel alltid att
avhjälpa med att skruva åt, byta kontakt el dyl. Det är i regel mindre fel som är lätt att avhjälpa när du väl hittat felet.

De flesta maskindelarna från en mekanisk maskin är i metall och
mycket hållbara. Släng därför inte en gammal symaskin som inte funkar på skroten. Kolla om någon symaskinsreparatör vill ha den eller sätt ut den på annons. Det kan finnas någon som vill ha den som reservdelsmaskin.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 21:03   #15
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Billigt och bra, jag skulle köpa en Husqvarna Automatic begagnad.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons