Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-03, 15:49   #16
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Sugar Paste är kul att leka med! Personligen tycker jag bäst om att arbeta med den när den är nygjord även om den håller ett bra tag om man plastar in den så tycker jag den förlorar en del av sin smidighet.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 17:06   #17
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Men det står ju att den ska vila över natten!
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 17:19   #18
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Citat:
Ann-Marie skrev:
Men det står ju att den ska vila över natten!
Det där varierar nog från recept till recept, jag tycker som sagt var att den är smidigast och mest lättarbetad när den är alldeles "ny"
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 19:28   #19
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Ja den här får då vila tills onsdag :-) för jag törs inte lägga på den kvällen före ifall den smälter, läste den kunde göra det i kontakt med grädde. Ska smeta smörkräm över tårtan för det isolerade visst.
Sen har dottern köpt med sig sugarpaste från en affär så vi får jämföra den och hemgjord.

Vad använder du för recept på sugarpaste?
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 19:53   #20
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Ingredienser:
1 msk gelatin (eller 6 blad)
0,6 dl kallt vatten
1,25 dl vit sirap
1 msk glycerin (kan köpas på apoteket)
2 msk cocosfett
ca 1,2 kg florsocker

Kan ju tilläggas att det räcker gott och väl till både tårta och dekorationer.
Jag föredrar hemmagjort sugar paste framför köpt men det är nog just för att jag gillar att arbeta med den när den är färsk.

Har en halvtaskig hemsida uppe med lite tårtbilder;
Klicka på kategori tårtor om du vill titta lite
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 20:34   #21
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
De är ju jättefina! Kan undras hur min kommer att se ut :-)

Jag gjorde receptet utan glycerin,som finns här i forumet men jag ska köpa glycerin senare och pröva hur den sugarpasten blir.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-03, 21:42   #22
AnkiH AnkiH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 178
Hej.

Hur är sugarpaste i förhållande till fondant?
Har en receptbok på godis och provade göra fondant för att ha till godiskulor mm inför en jul. men det fungerade inte alls.

Var inne och tittade på dina tårtor Cali, helt underbara, precis sådana jag alltid har drömt om att kunna göra. En liten fråga, motiven, ritar du på dem själv, eller är det nåt specialgrejs med datorutskrift??

MVH
Anki
AnkiH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 06:17   #23
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Citat:
AnkiH skrev:
Hej.

Hur är sugarpaste i förhållande till fondant?
Har en receptbok på godis och provade göra fondant för att ha till godiskulor mm inför en jul. men det fungerade inte alls.

Var inne och tittade på dina tårtor Cali, helt underbara, precis sådana jag alltid har drömt om att kunna göra. En liten fråga, motiven, ritar du på dem själv, eller är det nåt specialgrejs med datorutskrift??

MVH
Anki
Sugar paste är ungefär som modellera för vuxna

Jag målar själv motiven, men om man inte känner sig säker på handen så finns det andra lösningar. Ett tips är att lägga bakplåtspapper på en bild man vill ha och kalkera med mjuk blyertspenna/kol. Sedan är det bara att lägga bakplåtspappret med den ritade sidan nedåt på "locket" man skall ha till tårtan (sugar paste är bäst tycker jag). Därefter fyller man försiktigt i linjerna från baksidan på pappret och mönstret förs över till locket. Tänk bara på att det blir spegelvänt...

Sanningen att säga så är det mycket lättare att dekorera tårtor än vad man kan tro, det är lite tidskrävande men inte speciellt svårt.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 08:59   #24
AnnaB AnnaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 92
Den sugarpaste som jag lämnade recept på (och som jag antar är den du har gjort Ann-Marie) blir ganska kladdig först när man gör den men stadgar till sig när den får vila. Vid utkavling är det viktigt att den knådas ordentligt och blir varmare (man kan micra den lite) för att den ska bli riktigt smidig och elastisk.

Och inte för att jag vill köra bort någon härifrån, men det finns ett jättebra tårtforum med svar på alla frågor som man kan tänka sig:

ncd.ipbhost.com
AnnaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 09:12   #25
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Nu har jag anmält mig till den där länken du skickade, där verkade det vara mycket aktivitet.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 10:12   #26
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Vad kavlar man på????

Vad ska man kavla ut sugarpasten på?? Bakbordet? går den att lyfta?? Eller ska jag klippa en bit av en vaxduk (plastduk är det väl nuförtiden) och vända över? Plastfolie har jag kavlat pepparkaksdeg på och det var ett enda trassel, den lossnade från tejpen jag tejpat fast den med.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 10:12   #27
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Icing

Var hittar man info om icing??? Det låter också intressant.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 19:03   #28
AnkiH AnkiH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 178
Hej Cali

Låter ju enkelt att rita själv, öööh, men med lite träning kanske det går, jag ritar ju egna mönster i datorn till brodermaskinen .

Vad använder du att rita med? Kanske outspädd karamellfärg, eller finns det nåt annat som är bättre och inte lika rinnigt??

Skulle jättegärna vilja prova, maken har födelsedag i augusti, så lite tid att träna har jag ju.

Än en gång, dina tårtor är helt fantastiska

MVH
Anki
AnkiH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 20:18   #29
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Citat:
AnkiH skrev:
Hej Cali

Låter ju enkelt att rita själv, öööh, men med lite träning kanske det går, jag ritar ju egna mönster i datorn till brodermaskinen .

Vad använder du att rita med? Kanske outspädd karamellfärg, eller finns det nåt annat som är bättre och inte lika rinnigt??

Skulle jättegärna vilja prova, maken har födelsedag i augusti, så lite tid att träna har jag ju.

Än en gång, dina tårtor är helt fantastiska

MVH
Anki
Kul att du gillar mina tårtor!
Jag tycker inte så mycket om karamellfärg utan har köpt på mig en del livsmedelsfärg från panduro men mina allra första tårtor målade jag med giftfri vattenfärg - sådan som små små barn kan använda när de kladdar runt som bäst

Övning ger ju färdighet och tårtor har en tendens att gå åt även om man har dem som övningsobjekt.. åtminstone här med två matglada söner och en minst lika matglad sambo.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 20:21   #30
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Re: Vad kavlar man på????

Citat:
Ann-Marie skrev:
Vad ska man kavla ut sugarpasten på?? Bakbordet? går den att lyfta?? Eller ska jag klippa en bit av en vaxduk (plastduk är det väl nuförtiden) och vända över? Plastfolie har jag kavlat pepparkaksdeg på och det var ett enda trassel, den lossnade från tejpen jag tejpat fast den med.
Jag hade en alldeles fantastisk "matta" som jag fick med när jag köpte play doh åt barnen.
Nejdå, jag stal den inte alls från dem...
Tyvärr har jag lyckats slarva bort den men det funkar bra att kavla antingen på bakplåtspapper eller mellan bakplåtspapper om kaveln vill fastna.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons