Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-22, 09:40   #31
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag tycker som du patrik.

Det säjs att den svenska kvinnan är den sämst klädda i hela europa. Ibland tror jag att många tycker att det är moraliskt fult att klä upp sig.
Ungefär som det är fult att tjäna pengar eller att ha en städerska.
DEt här med jantelagen : man får inte sticka ut och vara speciell och förmer an någon annan.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 10:15   #32
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
Citat:
Fiffi_S skrev:
Hur tycker du att man ska göra då när man vid vissa tillfällen "måste" gå runt dethär med klädetikett? Som att man t.ex. inte ska ha bara axlar i kyrkan, men att väldigt många brudklänningar ändå är baraxlade eller att man inte får ha rött på bröllop osv. Är bara nyfiken.

Jag tycker att det är rätt bra med en viss etikett, för som du säger så ger det ju en lite riktlinjer om vad som är passande och inte. Så att man t.ex. inför en fest inte kommer vare sig för uppklädd eller för vardagsklädd.

Men ändå är jag lite benägen att hålla med Annika. Om jag hade dop till mitt barn så skulle jag strunta i om folk tycker att det är opassande att jag har jeans. Är jag värdinnan för "min egen fest" så är det jag som sätter

riktlinjerna för klädseln, så tycker iaf jag.
Skulle jag å andra sidan gå som gäst på ett dop så skulle jag ju absolut följa etiketten vad gäller kläder, såvida det t.ex. inte kommit önskemål om ledig klädsel eller dylikt. Som i det tidigare exemplet med begravningen.

det fins inget ``måste ``gå runt det här med klädetikett. tex vid dop om det är i kyrkan så är etiketten att man klär sig på vist vis, som nogon tidigare skrev det är i guds hus.
brudar som går baraxlade gör ett etiketsfel när det ej har nogot på axlarna i kyrkan sen är det en annan sak på festen efteråt.
det där med att ha rött på bröllop är ej en etikettsfråga i ordets rätta bemärkelse utan not som kommer från gammla tiders olika seder.
men det är ju väldigt lätt avgjort vem säger att man måste vara kläd i rött??inte går du väl i svart på bröllop heller???om du ej är man förstås!!
sen är det en annan sak om du vill ha dopet nogon anan stans en i kyrkan.Eller om du har fest o vill att folk skal klä sig på ett vist sätt då möste man ange det på inbjudan,o om då gästerna inte klär sig äfter de anvisningarna så gör de ett etikettsfel.
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 10:23   #33
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
Citat:
TeknikFreek skrev:
Jag tycker som du patrik.

Det säjs att den svenska kvinnan är den sämst klädda i hela europa. Ibland tror jag att många tycker att det är moraliskt fult att klä upp sig.
Ungefär som det är fult att tjäna pengar eller att ha en städerska.
DEt här med jantelagen : man får inte sticka ut och vara speciell och förmer an någon annan.
håller helt med dig om det du skriver.fast äftersom jag själv fins i Finland så kan jag ju trösta med att inte är Finska kvinor nogot bätre kläda heller.Ja inte för att glöma inte herrarna heller för den delen)

det som förvånar mig är att det oftast brukar vara herrarna som inte är så där värst intreserade av vad de säter på sig (eller vad etiketten säger)
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 10:58   #34
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag bodde i belgium i staden Antwerpen en period för så där ca 24 år sedan.
Där klädde kvinnan och mannen på sig bättre kläder ,så fort man åkte in på stan.
Men när man kom hem bytte man om och hängde in kläderna i garderoben igen.
Jag har faktiskt tagit till mej det. Hemma kan jag slafsa runt i mjukisbyxer och en t-shirt men när jag åker till stan 3,5 mil Då byter jag om till ett par bättre jeans och tröja målar mig
Min man och jag har gjort fredagskvällen till trivsel kväll god mat ,rödvin levande ljus och sitta och prata vi har också tagit för vana att klä upp oss och snygga till oss.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 11:01   #35
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Det är lite trevligt att få klä upp sig ibland Jag slafsar gärna runt i mjukisbyxor hemma jag med eller på min stavgångsrunda men om jag ska på stan, affärn eller annanstans så byter jag om till annat (jeans, manchesterbyxor). Naturligtvis beroende på årstid.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons