Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-07, 07:30   #16
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Både www.ica.se och www.arla.se har väl så att man kan söka recept beroende på vilka ingredienser man vill ska ingå. Även www.tasteline.se (eller .com) har massor av recept...
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-07, 07:38   #17
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Tack, det fanns mycket läckert där må jag säga :-)
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-07, 13:22   #18
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om jag skulle till en sådan fest så skulle jag nog föredra goda smörgåsar eller liknande framför konstigheter. Jag har tyvärr den egenskapen att jag är extremt känslig mot allt vad artificiellt heter när det gäller sötningsmedel. Det smakar fränt och beskt för mig och smaken sitter fast i munnen ca 1 timma efteråt oavsett hur mycket man än sköljer och äter annan mat. Det blir mycket lusläsande av innehållsförteckningar för mig, speciellt nu när jag bantar! Så hopplöst många "diet-produkter" har fejksocker. (ibland glömmer man sig och köper nya produkter och man får den där otäcka smaken som sitter fast länge och man slänger skiten, speciellt den nya grejen med sukralos!)

Annars tycker jag det vore lättare att helt sonika göra olika saker.....Kanske inte 3 olika, men åtminstone 2 olika. 1 äggfri och 1 sockerfri så kan resten välja det som passar dem bättre. Det behöver ju inte vara helt olika utan liknande typ av bakverk.

Men enklast vore smörgåsar eller liknande "förrätt"-mums.. Lättare att undvika båda ägg och socker.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-07, 14:17   #19
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jo det vore mycket enklare med smörgås först men det vill inte föräldrarna ha utan de ville ha kaffebröd och det måste jag ju "lyda" :-) även om jag föreslog smörgås för dem. För de närmaste släktingarna kommer det att bli middag lite senare, det är därför de bara vill ha direkt kaffebröd efteråt.
Jag tycker inte heller om konstgjort socker och undviker det men det går väl knappast att göra för diabetiker, de här äter i alla fall inte kakor med enbart lite vanligt socker i utan vill ha "sockerfritt".
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-10, 19:35   #20
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Hej,

Har en son som är allergisk mot ägg, mjölk och vetemjöl. På grund av all allergi är han smal och jag måste vara noga med maten, dvs han får inte så mycket med socker i, utan han ska ha mer "matigt". Jag bakar och lagar mat till honom hur mycket som helst eftersom han måste ha naturligt glutenfritt bröd, och det finns bara att köpa på speciella bagerier. Nu över till det jag vill ha sagt...köp sockerfria kakor. Det är min åsikt, och angånde äggallergin, kolla upp hur allegiska dom är. Är personerna riktigt allergiska så kanske det är så att du inte kan ha haft ägg hemma samtidigt som du bakar deras äggfria. Vill inte skrämmas, men jag kan endel nu efter 1 år med min sons alla allergier. Det kan vara så att du ska köpa äggfria kakor oxå. Det kan tom vara så att det blir skönare för de allergiska personerna, eftersom dom då slipper oroa sig. Ett annat tips är att ringa personerna i fråga och be om tips. Dom kommer verkligen känna att någon brytt sig om hur det blir för dom. Lycka till! Maila privat om du vill ha recept! Annie
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-10, 19:47   #21
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hej
tack för dina råd. De icke äggätande är inte allergiska mot ägg men äter det inte för en i familjen tycker att han mår bättre av att inte äta ägg. Sockerfria ska jag nog göra som du säger och köpa för såna finns det i alla fall.
Det är ett helsike med alla allergier, själv kan jag inte äta frukt längre och nästan inga grönsaker så det kan bli väldigt torftigt.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-10, 20:08   #22
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Men kanske tål du rotfrukter? Gott att ungsrosta och dippa!!!
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-10, 20:10   #23
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Uj, jobbigt. Då skulle jag svälta ihjäl.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-10, 22:26   #24
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
nädå inte rotfrukter heller om jag inte kokat dem väldigt väl, morötter minst 40 min, palsternacka inte alls längre. Förra veckan började ananas klia i munnen och bli småblåsor, det har jag annars tålt att äta (konserverad) de sista åren. Välkokta äpplen kan jag äta. Men det är lite tradigt ibland att man inte kan ta en frukt som mellanmål.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-19, 11:34   #25
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Jag är diabetiker och bakar alltid med riktigt socker istället för sötningsmedel. Det går att använda, men jag har för mig att kakorna har en tendens att bli ganska platta och mastiga. Jag ska dock erkänna att när jag gjorde mina senaste försök med sötningsmedel så var det väl i slutet på 80-talet när jag hjälpte mamma att baka.

Sen har jag bara en liten personlig grej mot tartelletter, men det var mest när man var på barnkalas och alla satt och mumsade gräddtårta. Själv fick man alltid en torr tartellette med lite frukt på, det var hemskt även om man visste att de bjöd mig på något särskilt för att vara snälla.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-19, 13:24   #26
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Men går det bra att äta kaffebröd med riktigt socker i för diabetiker? De här köper ju alltid speciellt diabetikerbröd åt sig själva så törs jag bjuda på sånt med vanligt socker???
Nu har jag letat kakrecept som det normalt är lite socker i så det inte blir så mycket som ska bytas ut mot sötningsmedel. Sen har jag recept på en sockerkaka med äpple och kanel i och alldeles utan socker som brukar vara god för oss vanliga också.
I bullväg hittade jag Rimbobullar som det är lite socker men massor med smör i, så där kanske jag också kan byta ut mot sötningsmedel.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-19, 16:45   #27
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Alltså de beror ju på hur massa olika faktorer, jag själv föredrar att äta lite mindre av kakor med "riktigt" socker och reglera det med insulin, hellre än att äta kakor med sötningsmedel.

Den där kakan med äpple och kanel tycker jag låter jättegod, skulle gärna ha recept på den. Försök att dra ner på sockermängden så mycket som vanligt, det skulle jag personligen tycka vara det bästa, men som sagt om de är väldigt noggranna med att inte äta något socker alls kan det ju vara bra att ha någon helt sockerfri kaka.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-19, 17:02   #28
tjockisen tjockisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 35
Min man är typ 1 diabetiker och föredrar vanligt socker, ärligt talat så tycker vi bägge två att sötningsmedel är rent ut sagt dåligt. Han brukar åxå äta lite mindre kakor och reglera med insulin.
Nu är jag ingen som brukar baka speciellt ofta, men när det händer så minskar jag sockermängden och använder råsocker eller fruktsocker istället. Sen får man ju se upp så att man inte använder så mycket fett vilket ju inte heller är så bra..... Jag försöker komma på nån kaka som är att rekommendera, men att baka är inte riktigt mitt område.
Lånade en gång en bok på biblioteket som heter "Sunt och snabbt för diabetiker". Minns inte om det fanns kakrecept där, men tänkte bara nämna boken!
tjockisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-19, 17:20   #29
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Som jag skrev tidigare så kan de som har typ 1 diabetes "ganska lätt" reglera med lite extra insulin. Är de däremot typ 2 diabetiker kan det vara svårare eftersom de ofta kan ha lite produktion av insulin kvar. De undviker ofta att ta sprutor utan äter istället tabletter och då är det viktigare att hålla igen på vanligt socker då de inte kan reglera sina nivåer på samma sätt som en som tar sprutor eller har pump.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-19, 17:30   #30
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Den ene är diabetiker sen tonåren och tar sprutor, den andra är åldersdiabetiker och håller koll på sockret med enbart kostbehandling. Jag vet inte vad som är typ 1 eller 2. Men jag ska väl baka lite olika och se hur det smakar. Mördegskakor med hackad mandel och sånt.

Sockerfri kanelkaka.
150 g margarin rörs pösigt med
3 ägg
2 äpplen skalas, hackas och rörs ned
3 dl vetemjöl blandas med
3 tsk bakpulver och
1 tsk kanel och rörs ned i smeten
Häll i smord och bröad form och grädda i 150 grader i cirka 1 tim
Strö ev flagad mandel över före gräddningen
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons