Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-05, 15:48   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Kakor utan ägg och socker

Jag ska baka kakor till ett dopkalas. Det är några som inte kan äta ägg och ett par diabetiker. Diabetikerkakor har jag hittat men det är ägg i de mjuka kakorna. Och i de mjuka kakorna med ägg är det socker.
Jag tänkte baka så att alla kan ta av så gott som alla sorter, tycker det känns roligare.

Jag har köpt ett sötningsmedel som heter Hermesetas och man kan tydligen använda lika mycket av det som av socker men jag är rädd det blir någon kemisk smak om man tar för mycket av det, inbillning kanske.

Jag tar tacksamt emot recept och förslag på hur man kan göra.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-05, 16:57   #2
Majw Majw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 144
Hej,

jag har en son som är allergisk mot ägg och har bakat en del såna recept. Har däremot inte så bra koll när det gäller bakverk utan socker.

Har du kollat in denna länk?

www.allergimat.com

Det finns något som heter "Fiberhusk" som glutenallergiker använder när dom bakar för att degen skall hålla ihop bättre. Det är malda frön som bildar ett geleämne i kontakt med vatten.
Jag brukar ha lite sånt i pannkakssmeten men jag vet inte om det funkar så bra i en mjuk kaka.

Lycka till!
Majw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-05, 17:20   #3
zannta zannta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 43
När barnen var små hade dom kompisar som inte tålde ägg. Jag brukade baka en mjuk kokoskaka - väldigt god.

1½ dl kokosflingor
100g margarin eller smör
1 dl vatten
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 tsk vanillinsocker
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg kokosflingorna i bunke. Smält matfettet i en kastrull. Häll det smälta fettet och vattnet på kokosen i bunken (låt det gärna stå och svälla en stund) Blanda de övriga ingredienserna och rör ner i kokosblandningen till en jämn smet. Häll smeten i en smord, bröad form (1,5 l) Grädda i mitten av ugnen 30-35 min.
Lycka till!
zannta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-05, 17:25   #4
adora adora är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 116
Som fd vegan (numera vegetarian) måste jag tipsa om sojagrädde som funkar väldigt bra i en del mjuka kakor. I många recept funkar det att bara byta ut ett ägg mot ca tre msk grädde. Men det är lite olika från kaka till kaka. Fiberhusk funkar också i mjuka kakor men visste inte att det kunde anändas i pankisar
adora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-05, 18:01   #5
Celos Celos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 398
Citat:
Jag har köpt ett sötningsmedel som heter Hermesetas och man kan tydligen använda lika mycket av det som av socker men jag är rädd det blir någon kemisk smak om man tar för mycket av det, inbillning kanske.
Har bakat några gånger med detta och inte märkt att det skulle bli någon kemisk smak. Det smakar ju inte som riktigt socker utan mer som i light produkter.
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-05, 18:36   #6
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Kan du använda sötningsmedel?

Har hittat recept på en mjuk kardemummakaka med mandelmassa och russin i som verkar jättegod. Har också ett recept på äpplekaka med havrefras som är supergod, blir som en knäckig yta ovanpå äpplena. Ingen smalmat direkt men väldigt festligt, har gjort den på otaliga kalas och alla tycker att den är lika god...

Maila mig om du är intresserad!!

Mvh,

Senast redigerad av millsing den 2006-09-05 klockan 18:50.
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-05, 20:42   #7
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Hmm.. måste diabetikerna har det heeeelt sockerfritt? Jag har en kompis som är diabetiker, och hon äter kakor med socker ibland. Bakar hon själv så utgår hon från vanliga recept men minskar kraftigt på osckret (typ halverar sockermängden) utan att ersätta med något annat sötningsmedel. Jag äter hennes kakor med jämna mellanrum och tycker att de är minst lika goda som "sockerbomberna" i recepten.

Är det mjuka kakor har hon ofta frukt/bär/russin eller liknande i... men jag undrar om det gör någon skillnad insulinmässigt, jag gissar att det mer är att hon tycker att det är gott. Kroppen borde väl reagera likadant på fruktsocker som på vitt socker? fast det sista är bara min okunniga gissning...

Kan du inte kolla med diabetikerna hur de ser på saken?

/Ilse

Senast redigerad av Ilsefin den 2006-09-05 klockan 20:44.
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 06:59   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Beroende på vilken typ av diabetiker man är (typ 1 eller 2) så medicinerar man olika. De som har typ 2 (åldersdiabetes) brukar ofta reglera sitt socker intag noga, och kan då klara sig med tabletter som medicin. Har man däremot en "kraftig" typ 2 diabetaes eller om man har typ 1 så måste man ta sprutor eller ha pump med insulin för att hålla sjukdomen under kontroll. Å andra sidan, om man har det senare, kan man synda någon gång ibland och kompensera med lite extra insulin, fast det är ju inget som sjukhusen rekomenderar.

Druvsocker har föresten precis samma effekt så russin och mjölk (som är jättesött) ska man inte heller ha förmycket av.

Ps Min man har typ 1 diabetes och syndar emellanåt, tur att han inte är någon stor gottegris som jag Ds.

Senast redigerad av Alvan den 2006-09-06 klockan 07:02.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 07:53   #9
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Tack för era råd, länkar och recept. De här diabetikerna är noga med vad de äter, bjuder de på kaffe har de vanligt bröd till gästerna och äter osockrat själva.
Jag får fortsätta att fundera på vad jag ska baka, önskar det skulle bjudas på smörgås istället!
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 17:34   #10
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
jag tycker ärligt smörgås låter som en jättebra ide, utan att va diabetiker blir jag ofta dålig i magen av allt för mycket socker saker på kalas och har ofta önskar att man hade goda små smörgåsar att festa på i stället, tillsammans med lite lyxfrukt blir det hur överdådigt som helst
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 18:01   #11
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Ett bra alternativ är tartaletter (vet inte om det heter så). Ett pajskal fyllt med t.ex. vaniljkesella och goda frukter. Verkligen jättegott och samtidigt fräscht, inte för sött och någorlunda "nyttigt".

millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 19:54   #12
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Det låter också bra, tack för tipset.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 20:44   #13
Jarabe Jarabe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 14
Har 3 diabetiker i min närmaste umgängeskrets och brukar bjuda på små frasvåfflor (lätta att stoppa ner i brödrost) och sedan lägga på olika saker så som frukt, grädde och kanske lite mörk choklad.
Jarabe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 20:57   #14
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Lite lyxig frukt i en ungsform med riven mörk choklad på. In i ugnen. =O)
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-07, 07:13   #15
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Kruxet är att vi inte ska dricka kaffet hemma hos oss utan på "lokal". De har hyrt en lokal och så ska vi fixa kaffet själva och då måste det sättas fram kakor före dopet i kyrkan så att det är klart när vi kommer dit.
Annars skulle det vara jättegott med våfflor och ugnsfrukt.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons